Endnu et elektrisk bilmærke har set dagens lys. Med officiel verdenspremiere på verdens største biludstilling, Auto Shanghai, har Geely-gruppen lanceret luksus-elbilmærket Zeekr. Jo, sådan staves det. Udtale uvis.
Selv om mærket er splinternyt, vil den første model, blot kaldet 001, allerede komme til salg i Kina til efteråret.
Men Zeekr er ikke kun tiltænkt Kina. ‘Der er planer om senere at udvide til Europa og Nordamerika', oplyste Geely forud for Shanghai-udstillingen.
Navnet Zeekr
Geely giver denne forklaring på navnet: Z repræsenterer generation Z, personer født fra midt-1990’erne til begyndelsen af 2010’erne, og som er vokset op i en digital verden. Resten af navnet er udledt af ‘geek’, et ord for personer som er optaget af teknologi.
Over 700 km
Første bil på 001 er baseret på Geely-Volvos nye elbil-platform, SEA, og der loves over 700 km rækkevidde. Det er efter kinesisk målemetode; efter WLTP-normen bliver det noget mindre, muligvis omkring 550 km.
Selv om Geely-gruppen allerede har elbilmærket Polestar og hybridmærket Lynk & Co, er der åbenbart behov for endnu et mærke i familien.
Zeekr er særlig udset til at skulle tage konkurrencen op med Tesla i Kina, og 001 placerer sig et sted mellem Model S og Model X. Modellen er næsten fem meter lang.
Over 500 hk
Præstationerne er da også i Tesla- og Porsche-ligaen. Topfarten er 200 km/t., og 0-100 km/t. kan klares på blot 3,8 sekunder. Motorer for og bag yder tilsammen 400 kW (544 hk) og over 700 Nm.
To batterier på hhv. 86 og 100 kWh tilbydes. Lynladning kan angiveligt ske med den hidtil højeste effekt for nogen elbil, 360 kW. Dermed skulle det med den rette lader være muligt at få 120 km's kørsel med fem minutters ladning.
Ud over Tesla ser Zeekr ud til at gå efter bl.a. Porsches elbiler foruden hjemlige konkurrenter som Nio og Xpeng.
Zeekr skal være familiens frække dreng
Stifteren og hovedaktionæren i Geely, Li Shufu, har set et behov for mere iværksætterånd som supplement til det oprindelige Geely, som han grundlagde for 24 år siden.
Derfor er Zeekr lagt ud i set eget firma, Lingling Technologies, men får altså fuld adgang til Geely-Volvos teknologier.
Zeekr bliver første mærke, der tager den nye elbilplatform, SEA, i brug. Platformen blev præsenteret for nylig i skikkelse af en Geely-konceptbil. Det forventes også, at Volvo senere vil lancere elbiler med den nye teknologi. Indtil videre er Volvos elbiler baseret på platforme, der også er egnet til forbrændingsmotorer.
Se mere: Volvo får super-elbil med kinesisk hjælp
Mange Geely-nyheder
Geely-gruppen har adskillige andre store nyheder på Shanghai-udstillingen.
Lynk & Co lancerer en ny plugin-hybrid-udgave af 05-modellen, en bil, som deler teknik med Volvo XC40. Senere i år vil Lynk & Co præsentere en stor elektrificeret model på Volvos SPA-platform, muligvis en bil beslægtet med den næste Volvo XC90.
Lynk & Co ventes til Danmark i anden halvdel af 2021.
Polestar har premiere på nye ’billigudgaver’ af Polestar 2. Det er versioner med mindre ydelse, ude firehjulstræk og til dels med kortere rækkevidde. Desuden markerer en særlig, guldlakeret udgave af Polestar 1, at det nu – som planlagt – allerede er slut med mærkets lanceringsmodel.
Geely-mærket lancerer sin udgave af Volvo XC40, kaldet Xingyue L, med benzinmotor. Senere følger en hybridudgave.
Geelys utrolige ambitioner
Geely-gruppen har voldsomme vækstplaner og har på få år opbygget en sværm af bilmærker.
Ud over det oprindelige kernemærke Geely Auto har Zhejiang Geely Holding Group skabt Geometry-mærket og købt blandt andre Volvo Cars, Lotus, Proton og LEVC (London EV Company) og elhelikopter-firmaet Volocopter samt har seriøse planer om et globalt net af små kommunikationssatellitter gennem rumfartsfirmaet Geespace.
Desuden har Geely betydelige ejerandel i Daimler og Volvo Trucks. Derudover er en række helt nye mærker skabt: Polestar, Geometry (folkeligt elbil-mærke), Lynk & Co samt nu Zeekr.
Endelig vil Geely, der er Kinas største privatejede bilproducent, kaste sig ind i såkaldt ’contract manufacturing’. Det går ud på at fremstille biler for andre mærker på samme måde som Taiwans Foxconn bygger elektronik, særligt Apples iPhones, for ejerne af mærkerne. Netop Foxconn vil Geely samarbejde med om både at udvikle og bygge elbiler. Amerikanske Faraday Future ser ud til at kunne blive en kunde. Også hvis Apple en dag beslutter sig for at lægge navn til en bil, vil fremstillingen blive lagt hos sådan en producent.
Geely solgte i 2020 1,3 mio. biler.
.