Volvo vil alligevel bygge en lille model mindre end XC40. Det bekræfter Volvo Cars topchef Håkan Samuelsson over for flere medier.
Den kommende mini-Volvo, muligvis med navnet XC20 og dermed en SUV, bliver en ren elbil.
Vigtig teknik fra Geely
Mini-SUV’en er kun blevet mulig, fordi Volvo låner vigtige komponenter, hele platformen, faktisk, fra moderfirmaet Geely.
Geely har netop på Bejing-udstillingen vist platformen for første gang. Det sker i skikkelse af konceptbilen Lynk & Co Zero Concept. Den kompakte elbil går i produktion allerede i 2021, i første omgang til det kinesiske marked.
Konceptbilens design er skabt i Lynk & Co’s hovedkvarter i Sverige, mens platform og batteri er udviklet i Kina.
Kan komme i 2023
Volvo-chefen siger ikke noget om, hvor den lille elbil kommer, men omkring 2023 lyder realistisk. Dermed kan mærket nå at få lanceret den store XC90 et årstiden inden.
De to nye modeller, XC90 og XC20, vil så blive Volvos første helt nye modeller i omkring fem år. Dog bekræfter Volvo-chefen, at der i 2021 vil komme en ny modelvariant af 40-serien.
Der er formentlig tale om en coupeudgave af XC40, rygtevis omtalt som XC50.
Også denne nye model vil blive elektrisk – men formentlig også komme i udgaver med benzinmotor og hybridteknik.
Se mere: Vild elbil trækker Polestar ud af Volvos skygge
Over 500 hk
XC20 ser ud til at blive en meget interessant bil, hvis den udnytter det fulde potentiale fra den nye platform, som kaldes SEA, Sustainable Experience Architecture.
Ud over at platformen bliver ekstrem fleksibel – den kan lægge bund til elbiler på over fem meters længde og med en akselafstand på tre meter – vil den give elbiler et gevaldigt løft.
Platformen har plads til op til tre motorer, der angiveligt kan give 0-100-tider på under tre sekunder. Lynk Co’s konceptbil har en ydelse på 400 kW (540 hk) og en 0-100-tid på knap fire sekunder.
Lynk & Co -bilmærket du ikke kan købe
Batteri kan holde to mio. km
Batteriteknologien lyder særdeles spændende, hvis løfterne holder. Geely hævder, at batteriet kan klare 200.000 km uden tab af rækkevidde, og batteriets design-livslængde skulle være på to mio. km. Passer det – det kan tage lang tid at vide med vished – vil det trumfe Teslas meget omtalte én million miles-batteri (dvs. 1,6 mio. km).
Geely oplyser ikke, hvem der har udviklet batteriet.
Batteriet i Zero Concept er så energiholdigt, at det giver en rækkevidde på omkring 525 km (Geely angiver 700 km efter den gamle europæiske NEDC-norm).
Teknologi til salg
Den nye SEA-platform skal ikke nødvendigvis kun benyttes af mærkerne i Geely-familien (Geely, Lynk & Co, Polestar, Volvo m.m.fl.). Geely har tænkt at sælge brugsrettighederne til alle de bilproducenter, der er interesseret.
Dem kan der sagtens være nogle stykker af, særligt hvis platformen er så god som påstået, for alle verdens bilproducenter er ved at gøre klar til storskala-produktion af elbiler. Og de fleste mener, det bedst gøres med en platform udviklet specielt til elektriske biler, men en sådan er overordentlig kostbar at udvikle.
F.eks. har Ford valgt at købe sig adgang til Volkswagens elektriske MEB-arkitektur.