Den rå offroader Wrangler er en bil, der ikke kører mange af i Danmark. Men skulle man blive fristet af den store og yderst terrængående 4x4-bil, er det nu muligt at få den og samtidig pudse den blå miljø-glorie.
Ja, blå, for det er symbolfarven for Jeeps plugin-hybrider med tilnavnet 4xe. Og rigtig grøn er det nok svært at kalde den.
Den klarer ganske vist 45 km på strøm alene ifølge den officielle målemetode, men ifølge samme norm udleder den mere end 50 gram CO2 pr. km (Jeep opgiver ikke det eksakte tal).

Ingen hybrid-rabat
Det bærer en voldsom straf i sig selv, for dermed er Wrangler 4xe ikke en lav-emissionsbil som de fleste andre opladningshybrider pr. definition er. Dermed nyder den ikke godt af den meget lempelige afgift, der ellers er på plugin-hybrider.
Alligevel tager den danske importør bilen til Danmark, tilmed i flere udstyrsvarianter.
Ved at sætte strøm til Wrangler bliver offroaderen både lynhurtig og bomstærk. Benzinmotoren (den er på 2,0 liter) yder sammen med de to elmotorer 380 hk og 637 Nm. Det resulterer i en 0-100-tid på 6,4 sekunder.

Den ene elmotor er bygget sammen med benzinmotoren, mens den anden er integreret med gearkassen. Denne elmotor yder 145 hk, og det er tilsyneladende den effekt, man må nøjes med, når man kører med slukket benzinmotor.
Se test af 10 opladelige SUV'er
Fuld 4x4
I modsætning til mange andre firehjulstrukne plugin-hybrider har Wrangler 4xe mekanisk firehjulstræk og tilbyder de sædvanlige køreindstillinger, bl.a. 4x4 med lav udveksling. I alt kan føreren vælge mellem 2H, 4H AUTO, 4H Part Time og 4L.
Batteriet, som er på 17 kWh, ligger under bagsædet, og dermed er bagagepladsen ikke reduceret. Også benzintanken har bevaret sin størrelse (65 liter) og vadedybden i vand er der heller ikke gået på kompromis med.
Påhængsvægten er der ingen oplysninger om.

Jeep Wrangler kommer til Danmark til juli. Billigste udgave, Sahara (som er særdeles veludstyret), koster 1,1 mio. kr. Den begrænsede jubilæumsmodel 80th Anniversary og Rubicon-versionen koster begge 1.150.000 kr.