Afslutningen af en æra kommer nu hurtigere end hidtil planlagt hos Audi.
Allerede fra 2026 lancerer Audi udelukkende fuldt elektriske modeller. Dermed vil mærkets sidste, helt nye bil med forbrændingsmotor komme på markedet i 2025 – altså om blot fire år.
Audi vil desuden afvikle produktionen af de sidste forbrændingsmotorer ’inden 2033’. Det meddelte firmaets topchef, Markus Duesmann på en klimakonference i Berlin.
I sidste ende: Kunderne bestemmer
Det nøjagtige tidspunkt for Audis farvel til benzin og diesel vil i sidste ende blive bestemt af kunder og lovgivning, tilføjer Audi-chefen.
Han har også et andet forbehold. Slutdatoen omkring 2033 gælder i Europa og Amerika, men muligvis ikke i Kina. Her forventer Audi at se fortsat efterspørgsel på benzinbiler efter 2033, hvorfor der muligvis vil blive bygget biler med forbrændingsmotorer lokalt i Kina.
20 elbiler i 2025
Den nye tidsplan betyder også, at Audi vil lancere rigtig mange elektriske biler. I 2025 sigter mærket mod at have flere end 20 fuldt elektriske modeller globalt. I dag har Audi fem modeller inklusive to coupe-varianter.
Audi-chefen nævner ikke, hvilke modeller, der først stopper som brændstofbiler, eller hvilken, der bliver den sidste. Men tyske medier har citeret anonyme ansatte for, af A3 og A4 ikke får nogen efterfølger med forbrændingsmotor. Og at Q8 skulle blive den sidste nye model med udstødningsrør, når den store SUV kommer i næste generation i 2025.
Audi har tidligere annonceret, at en rent elektrisk A6 E-tron vil blive introduceret i begyndelsen af 2023, men tilføjede over for Motor, at der sideløbende vil være en almindelig A6. Den nuværende er kun tre år gammel.
Med sin kraftigt accelererede overgang til kun elbiler føjer Audi sig til en voksende gruppe af bilproducenter, som inden længe vil være rent elektriske. Det gælder bl.a. Ford, Volvo, Jaguar, Mini og Audis søstermærke Bentley.
BMW fortsætter med benzin og diesel
Derimod har BMW-mærket ikke tænkt sig, at det skal gå helt så hurtigt med udfasningen af forbrændingsmotoren, som Audi lægger op til.
Da rygterne om Audis nye el-ambition dukkede op, sagde BMW-chef Oliver Zipse til det tyske brancheblad, Automobilwoche, at han stadig forventer, at halvdelen af BMWs globale salg i 2030 vil være med benzin- og dieselmotorer – dog kombineret med el af en slags.