Nye logoer og ny visuel identitet i det hele taget breder sig ud over bilbranchen. Nu er det blevet Dacias tur.
Renaults billigmærke er i gang med at redefinere sig selv med elektriske og store biler og udvide sit værdi for pengene-mantra til også at være robust, enkelt og autentisk.
Den mest synlige måde at gøre det på kommer nu i form af nyt logo, emblem og nye farver. Væk er den blå farve og de runde bogstaver. Det virker også på høje tid at få pudset Centraleuropa-stilen af. I stedet kommet grå og grøn og et logo i kantet stil.
Der er en verden til forskel på det nye emblem (der suppleres med Dacia-navnet skrevet med kantede bogstaver). Det blå logo virker nu ekstra bedaget:
Første og tredje bogstav...
Emblemet består af første og - lidt pudsigt - af tredje bogstav. De to er gjort til hinandens spejlbilleder.
Dacias farver skal alle være naturfarver. Centralt er kaki-grøn, der henviser til det frilufts-ånd, som især Duster står for. Desuden vil Dacia benytte terracotta og sandfarve.
Første model kommer i 2022
Det tager nogen tid, før den nye stil er nået vidt omkring. Dacia rutter ikke med pengene. Fra nu vil den fornyede stil dukke op i brochurer og online, mens Dacia-forretningerne vil skifte til det nye udseende i begyndelsen af 2022.
Og det bliver først i slutningen af 2022, at det nye logo og emblem bliver anbragt på en ny model. Det bliver formentlig den store SUV, der er vist som konceptbilen Bigster.