Ny elbil får superevner og lav pris

Når Kia EV6 kommer til efteråret, rykker den store, koreanske elbil grænserne for, hvor hurtigt en almindelig bil kan lades op. Samtidig er priserne moderate og udstyret højt. Motor har set nærmere på nyheden.

Kia EV6 kommer til efteråret.
Nyt om biler

En af årets helt spændende elbil-nyheder har været på dansk snigpremiere forud for sin lancering til efteråret.

Kia EV6 er mærkets første elbil udviklet elektrisk fra grunden, og som Motor tidligere har beskrevet, skiller bilen sig markant ud ved at kunne lade ekstremt hurtigt. Med den rette lader (og rimelige temperaturer) kan det store batteri lades op fra 10 til 80 procent på 18 minutter, siger Kia.

De første uafhængige test viser, at det i praksis er muligt, og at EV6 dermed kan klare en sådan lynladning omtrent dobbelt så hurtigt som konkurrenterne. Testen, udført at Teknisk Ukebrev i Norge af søsterbilen Hyundai Ioniq 5, giver en tid på 18 minutter.

Kia EV6 er en stor bil - 4,70 meter lang og med en akselafstand på 2,90 meter.
Kia EV6 er en stor bil - 4,70 meter lang og med en akselafstand på 2,90 meter.

VW ID.4, BMW iX3,Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach E bruger omtrent dobbelt så lang tid. Mercedes-Benz EQA er næstbedst.

Topeffekten er 240 kW, og selv om EV6/Ioniq 5 ikke lader så hurtigt hele vejen til 80 procent, er ladekurven ganske flad. Det er en god ting, for det betyder, at der i gennemsnit kommer rigtig meget strøm ind på batteriet. 

To rækkevidder: 400 og 500 km

Rækkevidden er samtidig i den høje ende med ca. 400 km med standardbatteriet og ca. 500 km med det store batteri.

Men EV6 har andre kvaliteter end de elektriske, kan Motor se ved det første fysiske møde med bilen – uden mulighed for kørsel eller ladetest.

Elbilen er stor og rummelig. Kia kalder den en D-segmentbil, hvilket bringer den i selskab med BMW 3-serie, Tesla Model 3 m.fl. Man kunne dog også kalde den en SUV/crossover i det mindre C-segment, hvor VW ID.4 normalt vil blive placeret.

EV6 er dog ca. en halv klasse større – 12 cm længere og har en akselafstand, der er hele 13 cm større. Det mærkes virkelig ved bagsædet.

Også designet skiller for alvor bilen ud fra andre nye elbiler – og Kias modeller i særdeleshed. Om man synes, bilen er flot, er naturligvis en smagssag, men når EV6 ses i virkeligheden, er der ingen tvivl om, at den er opsigtsvækkende. Et par ord fra kunstverdenen passer nok meget godt: ekspressionistisk og avantgardistisk.

Læs om livet med elbil

Førerpladsen er særdeles moderne og også elegant med de to 12,3 tommer-skærme, der går ud i ét.
Førerpladsen er særdeles moderne og også elegant med de to 12,3 tommer-skærme, der går ud i ét.

Det gælder i vid udstrækning også i kabinen, hvor to 12-skærme i alle udgaver danner et samlet instrumenthus og midterdisplay. Sædebeklædning og øvrigt indtræk er der adskillige varianter af, og Kia fremhæver selv, at man kan få ’vegansk læder’ – som dybest set er plast eller i hvert fald kunststof.

Men det er dog også muligt at vælge ruskind-indtræk, hvilket den udstillede model havde. Det virker umiddelbart bedømt yderst lækket at røre ved og sidde i.

Ladeporten, som sidder i højre bagskærm, kan bruges til at trække strøm ud af bilen. Det sker med denne medfølgende adapter. Det er standard på versioner med stort batteri.
Ladeporten, som sidder i højre bagskærm, kan bruges til at trække strøm ud af bilen. Det sker med denne medfølgende adapter. Det er standard på versioner med stort batteri. 

En særlig teknisk finesse er muligheden for at trække strøm ud af bilen. Vehicle-to-load, V2L, kaldes det.  Muligheden og en særlig adapter er standard sammen med det store batteri. Der er både et stik i kabinen og udenpå – gennem ladeporten.

Kan lade andre elbiler op

3,6 kW kan man trække ud, nok til at drive to elkogekedler samtidig. EV6-ejeren kan også være flink at låne strøm (via en mormorlader) til en anden elbil, der måtte være flad. Afladningen af Kia’en stopper senest, når batteriet er nede på 20 procent.

Bagagerummet rummer over 500 liter, og desuden er der et lille ekstra rum i ’motorrummet’. I udgaver med firehjulstræk er det kun på 20 liter, men lige nok til et ladekabel.

Forrest i bilen er der et ekstra bagagerum. Med firehjulstræk er det dog kun på ca. 20 liter - lige nok til et ladekabel og adapteren til strømudtag. Praktisk at det ikke ligger under bagagerummet, når det er fyldt med bagage.
Forrest i bilen er der et ekstra bagagerum. Med firehjulstræk er det dog kun på ca. 20 liter - lige nok til et ladekabel og adapteren til strømudtag. Praktisk at det ikke ligger under bagagerummet, når det er fyldt med bagage.

325.000 kr. - og 385.000 kr. for den 'rigtige'

Billig kan det være svært at kalde en bil, der begynder ved 325.000 kr., men set i forhold til evner, størrelse og udstyr, virker prisen på EV6 særdeles gunstig.

Alle versioner har trefaset ladning, lynladning med op til 240 kW og varmepumpe. Alle modeller med det store batteri har desuden 230 volt strømudtag og en trækevne på 1.600 kg. Hvordan anhængertrækket ser ud, er uvist.

Bagagerummet er på 520 liter. Det er absolut pænt. Rummet er bredt og langt, men ikke så dybt på grund af elmotoren ved bagakslen.
Bagagerummet er på 520 liter. Det er absolut pænt. Rummet er bredt og langt, men ikke så dybt på grund af elmotoren ved bagakslen. Her ses samtidig de 10 ud af 11 karrosserifarver, man kan vælge. 

Oven i de 325.000 kr. vil det være fornuftigt at vælge en særdeles omfattende udstyrspakke, som koster 35.000 kr. Med det store batteri, baghjulstræk og udstyrspakken – et oplagt valg – bliver prisen 385.000 kr.

Dertil kommer 10.000 kr. for metallak, med mindre man vælger bilen i rød – hvilket faktisk også er en metallak. I alt er der hele 11 farver at vælge imellem.

Headup-display kan tilvælges. Det er kombineret med stort soltag, og den samlede pris for de to ting løber op i 20.000 kr.

Kia EV6-priser
  Standard batteri 170 hk Stort batteri 229 hk Performance AWD 325 hk
Pris 325.000 kr. 350.000 kr. 375.000 kr.
M. upgrade pakke 360.000 kr. 385.000 kr. 410.000 kr.
GT Line - - 440.000 kr.

Flest vil vælge stort batteri

EV6 kommer ud til de første kunder til oktober. Den danske importør har lovning på 500 biler i år, men 450 af dem er (uforpligtende) forhåndsreserveret. En GT-udgave med 585 hk (!) kommer i sensommeren 2022 til 500.000 kr.

Forventningen er, at kun ca. ti procent vil vælge bilen med det lille batteri, mens andre ti procent fra næste år vil vælge sportsvognen. Desuden lyder spådommen, at 40 procent vil købe den baghjulstrukne med stort batteri og andre 40 procent udgaven med firehjulstræk og større ydelse.

Hyundai lancerer kort før Kia søsterbilen Ioniq 5. Den har helt samme teknologi og stort set samme priser.

Følg Motor på Instagram