Opels kompakte Astra er næstsidste model med aner til General Motors-tiden (Insignia er den anden), men det er snart tid til at skifte til en ny model med helt andet fundament.
Den næste Astra bliver bygget på en fleksibel platform, oprindelig udviklet af franske PSA (Peugeot-Citroën). I sin nyste udgave benyttes platformen bl.a. til Citroën C4 og Peugeot 308.
Det giver mulighed for at gøre bilen elektrisk, men om det bliver halv- eller helelektrisk siger Opel ikke noget om. Både ren elbil og plugin-hybrid er teknisk muligt. I pressemeddelelsen skriver Opel blot ’elektrificeret’.
Den nye Citroën C4 fås som ren elbil, mens den kommende Peugeot 308 lægger ud som plugin-hybrid – foruden versioner med benzin og diesel.
'Vizor'-design
Opel fortæller derimod direkte, at Astra bl.a. får en ny udgave af mærkets adaptive matrix-forlygter og viser et udsnit af førerpladsen, hvor man kan se, at midterskærmen og skærmen i instrumenthuset visuelt går ud i ét.
Tydeligt er også, at Vizor-designstilen fra Mokka og den fornyede Grandland (naturligvis) også overføres til Astra.
Der kommer atter både en femdørs hatchback og en stationcar.
Selv om Astra er udviklet i samarbejde med den tidligere PSA-koncern, insisterer Opel på, at den nye Astra er både designet (visuelt) og udviklet i Tyskland. Bilen skal også bygges i Tyskland – på Opels hovedfabrik i Rüsselsheim ved Frankfurt.
Produktionen begynder i år, men bilen ventes først klar i Danmark i begyndelsen af 2022.