Mini-BMW genfødes med baghjulstræk

BMW’s mindste køremaskine, 2-serie Coupé, er på vej i en helt ny udgave. Overraskende og i modsætning til alle sine små søskende får coupéen lov til at beholde baghjulstræk. Til gengæld er det slut med det klassiske entusiast-gear.

BMW 2-serie Coupé er klar til januar - stadig med baghjulstræk.
Nyt om biler

Baghjulstræk var ellers ved at blive kørt agterud i BMW’s lille modelfamilie bestående af 1- og 2-serie-modeller, men når en helt ny 2-serie Coupé kommer til januar, får den lov til at holde køredynamik-fanen højt.

Den nye coupé fortsætter nemlig med at være baghjulstrukket bortset fra en udgave med firehjulstræk.

Forhjulstræk er blevet normen blandt små BMW-modeller, bl.a. den nye 1-serie hatchback, den nye 2-serie Gran Coupé og 2-serie Active Tourer.

Den nye 2-serie Coupé har en muskuløs motorhjelm og tydelige skrå linjer i frontspoileren give en ganske iøjnefaldende front, men designet er afdæmpet i forhold til den voldsomme ’bæver-front’ på mange nye BMW-modeller.
Den nye 2-serie Coupé har en muskuløs motorhjelm og tydelige skrå linjer i frontspoileren give en ganske iøjnefaldende front, men designet er afdæmpet i forhold til den voldsomme ’bæver-front’ på mange nye BMW-modeller.

BMW 2 Coupé fakta

Længde: 4,54 m
Bredde: 1,84 m
Højde: 1,39 m
Akselafstand: 2,74 m
Platform: CLAR
Intern betegnelse: G42

Den tekniske forskel, som er vigtig for en del BMW-købere, er gjort mulig ved at benytte platformen fra de store modeller, bl.a. 4-serien.

Vokser meget

Med generationsskiftet får coupéen kraftigt vokseværk. Længden er øget godt ti cm, bredden seks cm og akselafstanden fem cm. Tilsammen gør det bilen væsentlig større. Højden er reduceret tre cm.

Bagagerummet er vokset 20 liter til 390 liter. Den maksimale påhængsvægt er 1.600 kg.

M240i xDrive Coupé har som standard M-specifik affjedring, stivere foraksel, M sportsbremser og M sportsdifferentiale på bagakslen samt ottetrins sportsautomatgear.
M240i xDrive Coupé har firehjulstræk, M-specifik affjedring, stivere foraksel, M sportsbremser og M sportsdifferentiale på bagakslen samt ottetrins sportsautomatgear.

Slut med manuelt gear

Mens baghjulstrækket er bibeholdt af hensyn til BMW-puritanerne – og fordi bilen er populær til forskellige former for motorsport – er et andet, klassisk køremaskine-kendetegn forsvundet: Alle versioner har automatgear.

To motorvarianter er klar fra begyndelsen: 220i har toliters, firecylindret benzinmotor med 184 hk, mens M240i xDrive er udstyret med treliters, sekscylindret benzinmotor med 374 hk i kombination med firehjulstræk. I 2022 kommer en topmodel fra M-afdelingen.

Førerpladsen i 2-serie Coupé er i uhyre traditionel BMW-stil. Automatgear er standard i alle udgaver. Headup-display kan nu tilvælges.
Førerpladsen i 2-serie Coupé er i traditionel BMW-stil. Automatgear er standard i alle udgaver. Headup-display kan nu tilvælges.

En diesel-udgave, 220d med toliters motor, 190 hk og 48 volt hybridsystem, findes også, men nævnes ikke i det danske modelprogram.

Blandt særligt, nyt ekstraudstyr er headup-display og Driver Recorder.

Se når de nye biler kommer