Her er et blik på Audis næste designsprog, både ude og inde. Konceptbilen Sky Sphere er en vild, 4,94 meter lang roadster. Eller også er den 5,19 meter lang.
Forskellen på 25 cm, som også gælder akselafstanden, kan føreren selv justere efter lyst og behov. Og selv om det ikke kommer til at ske, at en produktionsbil sådan kan forlænges og forkortes, er forvandlingen en vigtig pointe med konceptbilen.
I den ’korte’ udgave er Sky Sphere en køreglad roadster, hvor baghjulsstyring og ti millimeter sænket karrosseri er med til at øge køredynamikken.
Her ses bilen i kort og lang udgave.
Også kabinen forvandles
Og i den lange udgave forvandles bilen til en Grand Tourer (bilsprog for rejsevogn), hvor rat og pedaler forsvinder samtidig med, at der bliver ekstra god plads i kabinen til at slappe af. Måske ligefrem at lægge sig ned og blunde.
I denne tilstand er bilen nemlig helt selvkørende. Det er defineret som selvkørende på niveau 4, hvor bilen kan klare alle køreopgaver selv inden for visse geografiske områder eller bestemte vejtyper. Kan bilen ikke selv fortsætte, er den i stand til af sig selv at parkere sikkert.
Her ses kabinen i manuel tilstand og når rat og pedaler er væk i autonom tilstand.
Audi er ikke først med denne sjove idé. Renault skulle i marts 2020 have vist konceptbilen Morphoz på den aflyste Genève-udstilling. Også her kunne bilen forlænges og forkortes og være delvis selvkørende. Tilmed kunne bilen i lang udgave få proppet et ekstra batteri op i bunden, så rækkevidden blev kraftigt forøget.
Se mere: Morphoz er elektrisk drøm om lang rækkevidde
Morgendagens Audi-design
Ud over at Sky Sphere fabler om indretningen i fremtidens biler, der både kan køre helt selv og køres manuelt, viser designet linjerne på morgendagens Audi-design, siger bilmærket direkte.
Hvor konkret det er, er svært at vurdere, men mange af designelementerne og ikke mindst fronten er ikke mere ekstreme, end at de givetvis vil kunne kendes på Audi-modeller, der kommer på gaden om få år.
Det gælder muligvis i endnu højere grad kabinen, hvor de mange skærme og elektroniske betjeningspaneler virker meget virkelighedsnære. De kunne godt dukke op i den nye generation af elbiler, Audi lancerer ved årsskiftet 2022-2023.
Det drejer sig om Q6 E-tron og A6 E-tron, hvoraf sidstnævnte er vist i næsten færdig udgave. Men da bilen havde premiere på Shanghai-udstillingen i april, blev kabinen ikke vist. Den ser vi muligvis her.
Elbil med over 600 hk
Konceptbilen Sky Sphere er meget naturligt en elbil, og Audi opgiver også de tekniske data, som man dog ikke behøver lægge ret meget i.
Bilens ene elmotor (ved bagakslen) yder 465 kW (ca. 632 hk), og 0-100 km/t. klares på fire sekunder. Batteriets energiindhold på mindst 80 kWh rækker til ca. 500 km.
Interessant er dog placeringen af batteriet. Den afviger fra det gængse i dag. Batterimodulerne er primært placeret bag kabinen – ifølge Audi en ideel konfiguration i forhold til bilens tyngdepunkt og agilitet. Yderligere moduler findes mellem sæderne i midtertunnellen. Også denne placering er også valgt til fordel for køredynamikken.
To Sphere-biler mere
Ud over Sky Sphere er Audi i nær fremtid klar til at vise Grand Sphere og Urban Sphere. I alle tre har designerne fokus på interiøret og den sfære, der omgiver passagererne.
Alle tre konceptbiler er designet til selvkørende kørsel på niveau 4, hvor føreren i visse definerede vej- og trafiksituationer kan uddelegere det fulde ansvar til bilen.