Morphoz er elektrisk drøm om lang rækkevidde

Renault viser med konceptbilen Morphoz flere vilde idéer. Bl.a. at bilen kan forlænges, når man skal på langtur. De fleste idéer bliver ikke til noget, men bilen har et vigtigt budskab: Der er mellemstore elbiler på vej fra Renault. Og de får samme forlygtedesign!

Renaults konceptbil Morphoz medbringer mange budskaber.
Nyt om biler

Morfeus var drømmenes gud i den græske mytologi, så det er vel passende, at Renaults vision for den elektriske fremtid hedder Morphoz.

Mange af visionerne i Morphoz er ret højtflyvende, men der er også et ganske jordnært budskab med bilen.

Konceptbilen er nemlig teknisk baseret på Renault-Nissans nye platform til elektriske biler kaldet CMF-EV. Det peger dermed på, at Renault har mellemstore elbiler på vej i en ikke så fjern fremtid. Den første kommer allerede i 2021, siger Renault.

Fronten på Morphoz skulle være et varsel om designet på Renaults kommende elbiler.
Fronten på Morphoz skulle være et varsel om designet på Renaults kommende elbiler. Det gælder særligt lygterne, der går hele vejen på tværs.

Det vil være elbiler, der er større end dagens Zoe.

Nissan kommer først med en elbil baseret på samme teknik. Det bliver crossoveren Ariya, som formentlig er til salg i Danmark om mindre end et år. Ariay er omtrent på størrelse med Qashqai.

Se mere: Nissan Qashqai får fuldelektrisk fætter

Morphoz er som sagt ret højtflyvende. Den præsenterer en usædvanlig, men frisk og outreret idé: Til normal kørsel er bilen i City-mode 4,40 meter lang og har et 40 kWh batteri, som rækker til 400 km bykørsel. Det dækker 90 procent af bilistens behov, siger Renault.

Forstå elbil-begreberne

Morphoz i en korte og i den udstrakte udgave.
Morphoz i den korte og i den udstrakte udgave. Idéen lyder sjov og giver sådan set mening, men vær forvisset om, at det ikke bliver til noget.

Til de sidste 10 pct. kører ejeren forbi en batteristation, hvor bilen i Travel-mode forlænges til 4,80 meter(!), og et ekstra 50 kWh-batteri skubbes op i bunden. Dermed får bilen 90 kWh og klarer 700 km ved motorvejsfart.

Renault har åbenbart ikke helt glemt sin ulykkelige affære med batteriskifte-firmaet Better Place.

Se mere: Better Place løb tør for strøm

Morphoz har andre tekniske visioner. Bl.a. er den selvkørende på niveau tre. Det vil sige, at føreren kan tage hænderne fra rattet og øjnene væk fra vejen – men skal kunne gribe ind med kort varsel.

Førerpladsen i Morphoz er futuristisk, men skærmdesignet er ikke urealistisk at se i fremtidige Renault'er.
Førerpladsen i Morphoz er futuristisk, men skærmdesignet er ikke urealistisk at se i fremtidige Renault'er. Selv om bilen kan være delvis selvkørende, kan rattet ikke køres væk, før føreren skal kunne tage over med kort varsel.

Derfor vil rattet ikke kunne køres væk, og førersædet kan – modsat passagersædet – ikke drejes en halv omgang.

Se mere: Hjemlig hygge hos Renault

De særlige forlygter, der går i hele bilens bredde, skulle være en realistisk forsmag på de lygter, som Renaults kommende elbiler får.

Kabinen i Renault Morphoz.
Kabinen i Renault Morphoz kan indrettes til komfort på langtur. Passagersædet kan drejes 180 grader.

Konceptbilen kan lades med induktion, dvs. trådløst, og det er en realistisk teknologi. Både Renault og andre bilmærker har eksperimenteret med det i et stykke tid. Tilmed kan det her også ske under kørslen - hvis ellers der findes vejstrækninger med spoler i asfalten. Også det har Renault eksperimenteret med.

Motoren i Morphoz yder 136 hk i City-mode med det lille batteri, men 217 hk i Travel-mode.

Bagpartiet på Morphoz har lygter hele vejen på tværs.
Bagpartiet på Morphoz har lygter hele vejen på tværs.