BMW’s optræden på årets IAA-udstilling, få minutters cykling fra firmaets hovedkvarter i München, var ikke særlig spektakulær. Den var cirkulær.
Det bayerske mærke havde klimamål og CO2-reduktion på agendaen, da topchef Oliver Zipse præsenterede BMW’s nyheder. Eller rettere manglen på samme. For BMWs IAA-tema er ikke særlig egnet til avisoverskrifter. Det drejede sig ikke først og fremmest om nye modeller.
I stedet talte BMW-chefen om klimaforandringer, firmaets bidrag til FN’s mål om maks. 1,5 grader temperatur-stigning og nødvendigheden af at se på hele bilens livscyklus – ikke kun på gram CO2 under kørslen og antal solgte elbiler.
70 pct. CO2 kommer fra kørslen
Men han slog fast, at elbiler i sig selv er det vigtigste middel til at nå målet, men at kun 70 procent af klimabelastningen fra en bil kommer under kørslen. Resten er råmaterialer, komponenter, produktion og bortskaffelse.
Her planlægger BMW-gruppen en reduktion i CO2 pr. bil med mindst 40 procent de næste ti år. I bilernes brugsfase er ambitionen 50 procent reduktion frem til 2030. Det opnås især ved at øge andel af elbilsalget markant.
Ny plan: 10 mio. elbiler
Over de næste ti år vil BMW globalt sælge mindst ti mio. elbiler, lød det fra topchefen.
BMW-mærket solgte næsten 2,2 mio. biler året før corona-epidemien, så i gennemsnit er det omkring 45 procent elbiler frem til 2030. Lige nu er andelen langt under ti procent, så kurven skal stige stejlt midt i årtiet for at nå de ti mio.
De mange elbiler betyder også enorme mængder batterier. BMW fortæller, at selskabet derfor har indgået leverings-aftaler for dobbelt så mange battericeller, nu til en værdi af 167 mia. kr.
BMWs synspunkt er, at klimavenlig mobilitet ikke automatisk skabes gennem et højere antal elbiler. Det er også afgørende at reducere brugen af ressourcer og den tilhørende, skadelig udvinding af råstoffer og deres ofte CO2-tunge behandling.
Derfor vil BMW-gruppen markant øge andelen af genbrugsmaterialer. I dag er der i gennemsnit 30 procent genbrug i en ny bil; BMW vil hæve den andel til 50 procent.
Circular viser vejen for genanvendelse
Og derfor stod der i selskab med topchefen på scenen en besynderlig konceptbil, i Vision Circular.
Det bliver aldrig en bil, man kan købe, men med bilen vil BMW illustrere, hvordan en bil kan designes efter princippet om cirkulær økonomi – altså genbrug.
Med i Vision-konceptet er det lykkedes at opnå 100 procent genanvendelse. Det gælder også for konceptbilens batteri, der bemærkelsesværdigt er af fremtidens faststof-type. Batteriets materialer kan skilles ad og genbruges 100 procent. Næsten alle de anvendte materialer er genanvendte materialer.
BMW går dog ikke videre og siger, hvornår den teknologi kan være klar til serieproduktion.
Premiere på i4 og iX
Det var dog ikke kun snak om klima og genbrug. BMW viste for første gang offentlig sine to nye, vigtige elbiler, i4 og iX.
Mens iX er baseret på teknik fra 3-serien (med karrosseri fra 4-serie Gran Coupé), er iX BMWs første elbil udviklet udelukkende som sådan siden i3 kom for ti år siden.
Både i4 og iX kommer på markedet i løbet af vinteren.
Nu også elcykler
Elektriske cykler og motorcykler fik også lov at komme i rampelyset som en del af BMWs vision om alsidig, bæredygtig transport.
i Vision Amby er visionen om en hurtig elcykel. Den ligner umiddelbart en elcykel, men tilbyder langt flere muligheder.
Den elektriske drivlinje kan håndtere tre hastigheds-kategorier for forskellige vejtyper: op til 25 km/t. på cykelstier, op til 45 km/t. på byveje og op til 60 km/t. på flersporede veje og uden for byer. Køretøjet justerer automatisk maks.-farten efter vejtypen.
En sådan elcykel vil ikke være lovlig i dag, men ved at vise idéen håber BMW, at lovgivningen kan blive justeret, så denne typer elcykler og elmotorcykler, som udnytter ny teknologi, kan blive en mulighed.