Det er alle sammen elbiler i den dyre ende – og i den ekstremt dyre afdeling – men antallet af elektriske nyheder er helt overvældende, hvis man går forbi Mercedes-Benz’ stand på årets store europæiske biludstilling, IAA i München.
Tæller man Smarts spændende nye SUV med, bliver det til otte nyheder. De fleste har verdenspremiere. Nogle har status som konceptbiler, men det er alligevel modeller, som er på vej inden for et år eller to.
EQE: den store sedan
Den vigtigste nyhed er den store sedan EQE, som i størrelse svarer til en E-klasse, men er teknisk i familie med den større EQS. Op til 660 km er rækkevidden, når direktørbilen kommer til salg i sommeren 2022.
Se mere: Elektrisk E-klasse excellerer med 660 km
EQG: den ultimative offroader
Mest bemærkelsesværdig er, at der nu også skal sættes strøm til den rustikke Geländewagen. I form af konceptbilen EQG viser Mercedes-Benz, at G-klassen snart vil kunne fås i en batteridreven udgave.
- Hvor som helst markedsforholdene tillader det, vil Mercedes-Benz være klar til at gå helt elektrisk ved slutningen af dette årti, sagde Mercedes-chef Markus Schäfer ved præsentationen.
Ingen kompromiser offroad
Mercedes-Benz giver ingen oplysninger om den elektriske teknik, herunder batteristørrelse, ydelse eller rækkevidde – ifølge normen eller i praksis ude i terrænet. Men det understreges, at EQG vil kunne klare den traditionelle G-klasse-test, en 5,4 km rute op til toppen af det 1.445 meter høje Schöckl i Østrig. Her er der stigninger på op til 60 grader.
Dog oplyses, at reduktionsgear også vil være at finde på den elektriske udgave.
EQB: SUV med syv sæder
En mere jordnær elbil, og som kan have appel til en del danskere er den mellemstore EQB. Den havde premiere i Kina i april, men vises nu i den europæiske udgave.
Mercedes-Benz bekræfter, at også EQB - lige som ophavet GLB – fås med en tredje sæderække og dermed har plads til syv.
EQB i fire udgaver
Bilen, som er klar i begyndelsen af 2022, fås som EQB 300 4Matic med 168 kW (228 hk) og EQB 350 4Matic med 215 kW (292 hk). Begge har en officiel rækkevidde på 419 km.
En forhjulstrukket udgave og en version med ekstra lang rækkevidde kommer senere.
EQT: uendeligt med plads
Endnu bedre pladsforhold tilbydes i EQT. Også her fås op til syv sæder. EQT er baseret på Renaults vare- og storfamiliebil Kangoo, men er i vid udstrækning opgraderet til Mercedes-standard.
Resten af de elektriske nyheder på München-udstillingen befinder sig i den ekstreme luksusafdeling, men de er absolut spektakulære og viser, at elektrificeringen ikke kender grænser i hverken bilstørrelser, præstationsniveauer eller prisklasser.
EQS AMG 53: ekstrem fart og luksus
Ekstrem ydelse er standard i Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, der er en performance-udgave af EQS, som igen er en elektrisk S-klasse.
Den firehjulstrukne limousine har som standard 484 kW (658 hk) og 950 Nm, mens en tunet udgave er oppe på 560 kW (761 hk) og runder de 1.000 Nm.
De to AMG-versioner klarer 0-100 på hhv. 3,8 og 3,4 sekunder – dog under forudsætning af, at batteriet er på mindst 80 procent.
EQS Maybach: håndsyet overklasse
Luksus i stedet for ekstrem ydelse tilbydes i Mercedes-Maybach EQS, som endnu er et koncept. Trods EQS-betegnelsen har Maybach’en ikke samme sedan-karrosseri som EQS/S-klassen, men er tættere på en SUV.
Rent faktisk er den fysisk identisk med den kommende EQS SUV, som bliver klar i 2022 og kommer før Maybach-udgaven. Den skiller sig traditionelt ud ved en ekstrem grad af luksus i kabinen, særligt med håndforarbejde materialer. Og lige som konceptbilen har Maybach tofarvet karrosseri.
Tekniske detaljer venter Mercedes med at give, men forventer at rækkevidden på begge versioner bliver omkring 600 km.
AMG GT 63: hybrid med muskler
Endelig er der premiere på den hidsige krabat, Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Det er ikke en ren elbil, men den første plugin-hybrid fra Mercedes-AMG.
Her kombineres en kraftfuld 4,0-liter V8 biturbo-motor foran med en 150 kW elmotor ved bagakslen. Resultatet er 620 kW (843 hk) og et frygtindgydende drejningsmoment på over 1.400 Nm.
Batteriet er kun på 6,1 kWh, og rækkevidden på strøm er blot på officielle 12 km. Cirka nok til at gøre med slukket benzinmotor ud af villakvarteret. Den officielle benzinøkonomi ifølge den særlige norm for opladningshybrider kan da også kun slæbe sig op på 11,6 km pr. liter.
4 andre elbiler - og ny varevogn
Endelig lancerer Mercedes-Benz nu også varevognen Citan og den eldrevne udgave eCitan, dog ikke på IAA-udstillingen, som er for personbiler.
Ud over IAA-showets nyheder har Mercedes-Benz inden for et par år lanceret EQC, EQS, EQV og EQA.