ID.4s storebror skruer op for ladefart

VW udvider nu ID.-familien med ID.5, som fysisk set ’blot’ er en coupéudgave. Men ID.5 indeholder nyheder som hurtigere ladning og mere avanceret software. Det kan være på vej til ID.3 og ID.4.

VW ID.5 er en coupéudgave af ID.4.
Nyt om biler

Efter 3 og 4 kommer 5. VW holder sig pænt til nummerrækken og lancerer nu tredje model i ID.-familien, den mellemstore coupé-SUV, ID.5.

Det sker samtidig i både en almindelig udgave og i den hurtige og firehjulstrukne GTX-version.

ID.5 er i al væsentlighed magen til ID.4, men har fået et coupéagtigt bagparti – på samme måde som BMW X2 er en coupé-version af X1. ID.5 har desuden fået en anden forkofanger og lakerede dørpaneler.

ID.5 i den 'almindelige' udgave.
ID.5 i den 'almindelige' udgave. Forkofangeren er ændret fra ID.4.

Samme motorer

ID.5 har inden for nogle få mm samme dimensioner som ID.4, og største forskel er ved bagsædet, hvor loftshøjden er reduceret med 12 mm.  Bagagerummet, derimod, er en bagatel større med sine 549 liter.

Motormæssigt er der heller ingen forskel. ID.5 fås med de samme ydelser på 175 hk, 204 hk og 299 hk (GTX).

Kun det største batteri fra ID.-platformen tilbydes, dét med 77 kWh brugbar energi. Det giver en officiel rækkevidde på op til 520 km (GTX: 480 km).

VW ID.5 har et mere skrående bagparti end ID.4. Loftshøjden ved bagsædet er 12 mm lavere, mens bagagerummet er 6 liter større.
VW ID.5 har et mere skrående bagparti end ID.4. Loftshøjden ved bagsædet er 12 mm lavere, mens bagagerummet er 6 liter større. Der er ingen oplysninger om trækmulighed.

Kan lade hurtigere end ID.3 og ID.4

Mens de fysiske forskelle på ID.4 og ID.5 er minimale, varsler coupéen interessante opgraderinger af ID.-bilerne. Særligt ladehastigheden.

Maksimum ved en lynlader er i dag 125 kW, og det øges til 135 på ID.5. (Temmelig kortvarigt skulle effekten komme op på 150 kW).

Men forbedringen er tilsyneladende større end den beskedne stigning fra 125 til 135 kW i sig selv indikerer. I hvert fald oplyser VW, at ID.5 ved en lynlader kan ’tanke’ strøm til 390 km på maks. 30 minutter.

Det kan skyldes, at ladekurven er blevet mere ’flad’, altså at den høje effekt i begyndelsen holder sig i længere tid. En ID.4 med stort batteri vil typisk være nede på ca. 100 kW ved 50 pct. opladet batteri.

Førerpladsen i ID.5 svarer helt til den i ID.4. Op til 12 tommer skærm fås.
Førerpladsen i ID.5 svarer helt til den i ID.4. Op til 12 tommer skærm fås.

Forbedret software

Det kan være en god nyhed for nuværende ID.3- og ID.4-ejere, der ofte kører længere ture. Sandsynligvis bliver disse to inden længe opgraderet til samme ladehastighed. Det er dog ikke noget VW har bekræftet.

Samme mønster vil formentlig vise sig med den nye software, ID.Software 3.0, som lanceres med ID.5.  Den vil bl.a. forbedre stemmebetjeningen og give nye muligheder for opdateringer ’over the air’. Det gælder bl.a. en forbedret Park Assist Plus (der er ekstraudstyr). Bilen kan f.eks. skanne et område, f.eks. ens indkørsel og huske det, så bilen selv kan køre ind og ud her.

ID.5 i begge udgaver ventes klar til levering fra marts. Priserne offentliggøres inden længe.

Alle Motors test af elbiler