Mikroklassens dødsliste vokser voldsomt

To bilmærker har for nylig droppet mikrobilerne, og nu forsvinder yderligere to af de mere populære af slagsen, Citroën C1 og Peugeot 108. Dermed er 17 mikroer forsvundet de seneste år.

Peugeot 108 og Citroën C1 udgår nu.
Nyt om biler

Mikrobiler var en gang det helt hotte i Danmark. I takt med at salget er skrumpet her og i Europa, har flere og flere bilmærker sagt farvel til de mindste biler.

Markant var det, da Volkswagen-gruppen i 2020 lod de ti år gamle trillinger-medlemmer, Skoda Citigo og Seat Mii, udgå og kun fortsatte med Up (benzin og el) samt Mii som elbil.

Up var i perioden 2009-2019 Danmarks samlet set mest solgte bil og de fire første år efter lanceringen lå den nr. ét på de danske salgslister.

Og nu forsvinder yderligere to populære mikrobiler. Produktionen af de næsten ens Citroën C1 og Peugeot 108 er netop ophørt på fabrikken i Tjekkiet efter næsten 17 års produktion sammen med Toyotas Aygo.

Toyota går solo

Samarbejdet udløber ved årets udgang, men samlebåndet på den Toyota-ejede fabrik er allerede stoppet, så det kan omstilles til næste generation Aygo.

Se mere: Populær mikro går solo og skifter stil

Citroën C1 forsvinder nu efter 20 år på markedet. Modellen er forsvundet fra den danske importørs hjemmeside.
Citroën C1 forsvinder nu efter 20 år på markedet. Modellen er forsvundet fra den danske importørs hjemmeside.

Lagrene i Danmark af de to franske modeller er meget små. Det er et spørgsmål om uger, før der ikke er flere fabriksnye 108 og C1 tilbage, lyder det fra den danske importør, K.W. Bruun Import.

Peugeot 108 findes stadig på prislisten (8. november), mens kunder, der er interesseret i Citroën C1, henvises til en forhandler.  

Stellantis-koncernen, der står bag bl.a. Citroën og Peugeot, har været meget tavs om, hvad der skal ske med mikroklassen. Måske skal der ikke ske noget.

Måske en elbil

Den daværende Citroën-direktør – og nuværende Peugeot-direktør – Linda Jackson, sagde i 2018, at fremtiden for klassen måske skal være anderledes. Måske mere crossover. Måske kun elektrisk.

Peugeot 108 udgår nu. Modellen findes stadig på peugeot.dk til priser fra 120.000 kr. Men det er kun et spørgsmål om kort tid.
Peugeot 108 udgår nu. Modellen findes stadig på peugeot.dk til priser fra 120.000 kr. Men det er kun et spørgsmål om kort tid.

Indtil videre er ingen planer offentliggjort. Hvis der tænkes over mikrobiler i Paris, er det tanker, der givetvis inkluderer det nye familiemedlem Fiat, som har erfaring, ekspertise og en platform til at bygge helt små biler. Ved at lægge volumenerne fra de tre mærker sammen, kunne der måske være basis for nye franske småfolk.

Skulle de komme, er de formentlig mindst to år væk. Fiat ventes at lancere en ny Panda i 2022.

Top 10 2012

I 2012 var de syv mest solgte biler i Danmark en mikrobil. Kilde: Bilstatistik.dk

1 VW Up 10.639
2 Toyota Aygo 7.136
3 Kia Picanto 5.194
4 Peugeot 107 4.931
5 Citroën C1 4.793
6 Skoda Citigo 3.870
7 Chevrolet Spark 3.758
8 Toyota Yaris 3.717
9 Kia Rio 3.494
10 Toyota Avensis 3.423

Fra 33 til 9 procent

Mikrobilerne er nu nede på at udgøre blot 9 procent af det danske bilsalg, samme andel som i fjor. Men i 2012, året hvor VW Up kom frem og afløste Lupo, udgjorde de helt små biler 33 procent af salget. Det var dengang, de kunne fås ned til ca. 80.000 kr. Så sent som i 2016 stod de for 20 procent.

De helt små biler er faldet på stribe de seneste år. Og det er mange flere end Citigo, Mii, C1 og 108.

De faldt på stribe

Inden længe udgår den klassiske Fiat 500, og tidligere har Ford droppet Ka, Audi A2 blev en kort fornøjelse, Spacestar er forsvundet fra Mitsubishis program, Chevrolet Spark, Mazda 121 og Smart For Four er for længst en saga blot.

Det samme er Suzuki Alto, og de fleste har glemt Nissan Pixo. I 2018 opgav Opel både Karl og Adam. Renault Twingo har i Danmark været væk et stykke tid, selv om den sælges i andre lande.

Når vi går ind i 2022, er udvalget af mikrobiler reduceret til Hyundai i10, Kia Picanto, VW Up, den nye Toyota Aygo X, mikro-SUV’en Suzuki Ignis samt Fiats Panda og lidt endnu den gamle 500.

Dertil kommer de elektriske VW Up, Seat Mii og Dacia Spring.

Miljøkrav og sikkerhed tager livet af mikrobilerne

Årsagen til de mange mikroers bortgang er især, at stigende miljøkrav har gjort de helt små biler relativt meget dyrere. Også stigende lovkrav til sikkerhedsudstyr har trukket i samme retning. 

I forvejen har bilproducenterne haft svært ved at få økonomi i de helt små biler.

Toyota insisterer dog på, at den nye Aygo X vil være profitabel for mærket, selv om den nu ikke længere har nogle søskende. Til gengæld deler Aygo X en del teknik med Yaris.

Toyota lægger også vægt på, at Aygo har været god til at trække førstegangskøbere til mærket.

 

Få hjælp til bilkøbet