Ny elbil lover lang levetid for batteri

Toyotas første elbil får mindst 450 km rækkevidde og – mere opsigtsvækkende – garanterer mærket, at der efter 240.000 km er mindst 90 procent tilbage af rækkevidden.

Toyotas første elbiler hedder BZ4X.
Nyt om biler

Det kan godt være, at Toyota kommer sent til elbil-løjerne, men det japanske mærker har fra dag ét en særdeles stærk tiltro til kvaliteten af batteriet i den første elbil.

Når BZ4X lanceres til sommer, bliver det med en usædvanlig erklæring om en meget lang levetid på batteriet: Efter 10 år eller 240.000 km vil der stadig være 90 procent af den oprindelige batterikapacitet – og dermed rækkevidde – tilbage, lyder løftet.

Normen for den type garanti hedder i dag typisk mindst 70 procent efter 160.000 km eller otte år.

Toyota BZ4X er en crossover omtrent på størrelse med RAV4.
Toyota BZ4X er en crossover omtrent på størrelse med RAV4. Akselafstanden er 16 cm større end på RAV4. Ladeporten sidder på venstre forskærm.

- Toyota garanterer, at batteriet efter hele 10 års brug eller 240.000 km’s kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 90 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed. Dermed er man altså sikret en lang rækkevidde selv efter adskillige års opladninger, skriver Toyota Danmark i en pressemeddelelse.

Direkte adspurgt viger den danske importør dog tilbage fra at bruge ordet ’garanti’.

- Vi kan ikke udelukke, at det bliver en decideret garanti. Det ved vi først senere. Men vi vil stå inde for de 90 procent, siger pressechef Anders Tystrup.

BZ4X er bygget på Toyotas nye platform til rent elektriske biler, e-TNGA,. Som på alle nye elbiler er batteriet fladt og placeret over det meste af vognbunden.
BZ4X er bygget på Toyotas nye platform til rent elektriske biler, e-TNGA,. Som på alle nye elbiler er batteriet fladt og placeret over det meste af vognbunden. Toyota 'garanterer', at der er 90 procent kapacitet tilbage efter 10 år/240.000 km.

Ukendte vilkår

Det er derfor indtil videre uvist, om der kommer begrænsninger eller krav for at være garanteret de 90 procent efter ti år.

Det er også uvist, om Toyota rent teknisk har lagt en ekstra stor buffer ind af ’usynlig’ batterikapacitet for at være sikker på den oplevede holdbarhed. Eller om Toyota forventer, at kombinationen af batterikemi, væskekøling og præcis styring af cellerne kan forhindre nogen nævneværdig degradering af batteriet, selv ved mange lynladninger og andet hårdt brug.

Toyotas elbil fås med op til 20 tommer hjul.
Toyotas elbil fås med op til 20 tommer hjul.

Toyota BZ4X-fakta

Længde: 469 cm
Bredde: 185 cm
Højde: 160 cm
Akselafstand: 285 cm
Bagage: 
452 liter
Platform: e-TNGA

Over 450 km på en opladning

Toyota fortæller om den gode garanti, samtidig med at de første biller er frigivet og en række tekniske detaljer offentliggøres.

En central værdi er rækkevidden, som opgives til ’over’ 450 km. Det præcise tal kendes først, når bilen er typegodkendt i EU. Batteriet er på 71,4 kWh. Der tilbydes tilsyneladende kun denne ene størrelse.

BZ4X fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Den forhjulstrukne har 204 hk (150 kW), mens den firehjulstrukne stiller op med en meget usædvanlig konfiguration.

Sådan har man aldrig set en Toyota før. Førerpladsen domineres af den meget store skærm og rene linjer.
Sådan har man aldrig set en Toyota før. Førerpladsen domineres af den meget store skærm og rene linjer i passagersiden. Udviklingstemaet for interiør-designerne har været det svenske ord 'lagom', altså lige til pas. Det ligner tekstiler, Toyota har brugt over handskerummet.

Ens motorer for og bag

Versionen har to lige kraftige motorer ved hhv. for- og bagaksel. De yder hver 109 hk (80 kW), og dermed har denne version i alt 218 hk – altså kun en anelse mere end den forhjulstrukne. Med én motor er 0-100-tiden 8,5 sekunder og med to 7,7 sekunder.

Den usædvanlige opsætning med to lige kraftige motorer kunne godt stamme fra Subaru, som har været med i udviklingen og ynder det symmetriske princip med ens kræfter for og bag.

Subaru får sin egen, næsten identiske version af bilen, kaldet Solterra.

BZ.. - et bøvlet navn

Bilens mærkelige navn er ikke reserveret en konceptudgave. Kommende købere må finde sig i at skulle sige BZ4X til deres bil.

Toyota har ræsonneret sig frem til, at man vil have et undermærke for elbiler, lige som Hyundai har Ioniq. Og det mærke er døbt ’Beyond Zero’, altså på den anden side af nul. Nul CO2, må man forstå.

Første model er så denne 4X, og da det hele skal skrives ud i ét, ender det med BZ4X. (Toyota skriver beyond og dermed b’et i forkortelsen med lille). Uanset hvad, skal man holde tungen pænt lige i munden for at sige det rigtigt.

Førerpladsen har et højt placeret instrumenthus, lidt i stil med Peugeots iCockpit.
Førerpladsen har et højt placeret instrumenthus, lidt i stil med Peugeots iCockpit. Bilen er forberedt til at få et rat, der styrer hjulene rent elektronisk. Men det er uvist, hvornår det bliver muligt - og lovligt. 

Lynladning med 150 kW

Det væskekølede batteri kan lades med op til 150 kW, og det gør det ifølge Toyota muligt at lade bile op fra 0 til 80 procent på 30 minutter. Den indbyggede lader er med tre faser og dermed 11 kW.

BZ4X, som er bygget på en ny platform til rent elektriske biler, har en akselafstand, der er hele 16 cm større end RAV4s. De to biler er ellers sammenlignelige i størrelse, men elbilen er ni cm lavere.

Toyota BZ4X kommer til Danmark midt i 2022.

Den bliver den første af 15 nye elbiler fra Toyota-koncernen frem mod 2025. Heraf vil de syv være under det nye Toyota BZ-mærke.

Bagagerummet er meget standardmæssigt for klassen. Det rummer 452 liter.
Bagagerummet er meget standardmæssigt for klassen. Det rummer 452 liter.

Læs om livet med elbil