Som den sidste: Subaru klar med strøm

Subaru viser nu sin første elbil, Solterra. Den mellemstore SUV afviger teknisk set ikke meget fra sin tvilling, Toyota BZ4X.

Subaru Solterra er mærkets første fuld-elektriske model.
Nyt om biler

Som storebror i forholdet skulle Toyota præsenterer sin første elbil først. Men efter at BZ4X blev vist sidst i oktober, er det nu Subarus tur til at vise sin udgave.

På ét punkt skiller Subaru sig positivt ud: navnet. Solterra ligger noget bedre i munden end BZ4X.

Men ellers lader det til, at de to biler er aldeles ens på nær mindre ting i designet og muligvis menuer og tilsvarende software.

Se mere: Ny elbil lover lang levetid for batteriet

Subaru Solterra er en mellemstor fuld-elektrisk SUV.
Subaru Solterra er en mellemstor fuld-elektrisk SUV. Det er svært at se forskel på den og Toyota BZ4X.

Én stor eller to små motorer

Teknikken er helt den samme med valg mellem forhjulstræk og firehjulstræk. I det første tilfælde har begge biler en frontmotor på 204 hk (150 kW), mens den firehjulstrukne har en usædvanlig konfiguration med to lige kraftige (men ikke voldsomt stærke) motorer ved hhv. for- og bagaksel.

De yder hver 109 hk (80 kW), og dermed har denne version i alt 218 hk.

Subaru opgiver indtil videre ikke ydelsen, men den er formentlig som hos Toyota: Med én motor er 0-100-tiden 8,5 sekunder og med to 7,7 sekunder.

Subaru Solterra har tilsyneladende helt samme karrosseri som Toyota BZ4X. Dog er fronten lidt anderledes - med en plade i stil med Volvos XC40 elektrisk.
Subaru Solterra har tilsyneladende helt samme karrosseri som Toyota BZ4X. Dog er fronten lidt anderledes - med en plade i stil med Volvos XC40 elektrisk.

Subaru-særkende

Den usædvanlige konstruktion med to lige kraftige motorer kunne godt være et aftryk fra Subaru, som med sin boksermotor-historik ynder det symmetriske princip med ens kræfter for og bag.

Rækkevidden oplyser Subaru heller ikke noget om, men også her vil der næppe være afvigelse fra Toyota’en, hvor det indtil videre hedder ’over 450 km’.

Heller ikke i kabinen er det lige til at finde forskelle. Skærmene m.m. er de samme som i Toyota BZ4X.
Heller ikke i kabinen er det lige til at finde forskelle. Skærmene m.m. er de samme som i Toyota BZ4X. Det gælder også det højtplacerede førerinstrument.

Klar til sommer

Begge biler er mellemstore SUV’er med en længde på ca. 4,70 meter og en bredde på 1,85 meter.

De ventes begge lanceret i Europa midt i 2022.

Med Subarus (og Toyotas) entré i den ren elbil-verden er det svært at finde større bilmærker uden batteribiler. Suzuki og Mitsubishi er undtagelserne, men Mitsubishi var en pioner i 2010 med Imiev.