Som storebror i forholdet skulle Toyota præsenterer sin første elbil først. Men efter at BZ4X blev vist sidst i oktober, er det nu Subarus tur til at vise sin udgave.
På ét punkt skiller Subaru sig positivt ud: navnet. Solterra ligger noget bedre i munden end BZ4X.
Men ellers lader det til, at de to biler er aldeles ens på nær mindre ting i designet og muligvis menuer og tilsvarende software.
Se mere: Ny elbil lover lang levetid for batteriet
Én stor eller to små motorer
Teknikken er helt den samme med valg mellem forhjulstræk og firehjulstræk. I det første tilfælde har begge biler en frontmotor på 204 hk (150 kW), mens den firehjulstrukne har en usædvanlig konfiguration med to lige kraftige (men ikke voldsomt stærke) motorer ved hhv. for- og bagaksel.
De yder hver 109 hk (80 kW), og dermed har denne version i alt 218 hk.
Subaru opgiver indtil videre ikke ydelsen, men den er formentlig som hos Toyota: Med én motor er 0-100-tiden 8,5 sekunder og med to 7,7 sekunder.
Subaru-særkende
Den usædvanlige konstruktion med to lige kraftige motorer kunne godt være et aftryk fra Subaru, som med sin boksermotor-historik ynder det symmetriske princip med ens kræfter for og bag.
Rækkevidden oplyser Subaru heller ikke noget om, men også her vil der næppe være afvigelse fra Toyota’en, hvor det indtil videre hedder ’over 450 km’.
Klar til sommer
Begge biler er mellemstore SUV’er med en længde på ca. 4,70 meter og en bredde på 1,85 meter.
De ventes begge lanceret i Europa midt i 2022.
Med Subarus (og Toyotas) entré i den ren elbil-verden er det svært at finde større bilmærker uden batteribiler. Suzuki og Mitsubishi er undtagelserne, men Mitsubishi var en pioner i 2010 med Imiev.