Norsk vintertest: Se hvor effektive 23 elbiler er

Elbiler med store batterier fik ikke overraskende den længste rækkevidde i NAF's rækkeviddetest. Men de billigere og økonomisk mere opnåelige biler vinder, når man måler effektivitet. 

Blå VW ID.7 kører på en norsk landevej med sne i baggrunden.
Nyt om biler

Rækkeviddekongerne er altid elbiler med meget store batterier. Og rækkevidden er naturligvis vigtig, hvis du ofte skal køre langt og samtidig undgå at bruge for meget tid på opladning. Men ud fra et økonomisk perspektiv er det mere interessant at se på bilernes effektivitet.

NAF's vinterrækkeviddetest viste at HiPhi, Nio, Hyundai og Lotus endte med den længste rækkevidde. Helt op mod 522 km blev der kørt i vinterkulden fra Oslo på vej op mod fjeldet. I bunden var biler som Opel Astra, Peugeot E-308 og bundproppen i testen: Jeep Avenger.

Læs også: Se rækkevidden i NAF's vintertest

Men når man ser på bilernes effektivitet, toppes den af Hyundai Ioniq 6, og på de følgende pladser finder man netop bundpropperne fra rækkeviddetesten.

Små elbiler er effektive

Vægten betyder naturligvis noget, men det gør bilens størrelse og dermed vindmodstanden også. Som sagt er den mest effektive bil i testen Hyundai Ioniq 6, som kørte 6,2 km/kWh. Men med en effektivitet på 5,8 km/kWh er Opel Astra SportsTourer og Peugeot E-308 på anden- og tredjepladsen.

På en delt fjerdeplads finder vi Jeep Avenger, BYD Dolphin og Tesla Model 3 Long Range. Det er godt at se, at netop de biler, som hr. og fru Danmark har råd til at køre, også er de biler, som kommer til at have de laveste udgifter til strøm.

Gennemsnittet af alle 23 biler er 5,1 km/kWh, og det er med blandet kørsel ved temperaturer mellem -5 og -10 grader. Det viser, at selvom der skal bruges ekstra strøm på opvarmning af kabinen, så har elbilerne fortsat en høj effektivitet.

VW ID.7 og BMW i5 klarer sig flot

To af de mest spændende nye biler i firmaklassen er BMW i5 og VW ID.7. Det er to forskellige biltyper, men de har begge erhvervslivets opmærksomhed til fælles.

Begge klarer sig flot i testen med en effektivitet over gennemsnittet, i testen var det BMW i5, som var en anelse mere effektiv i vinterkulden.

I bunden finder vi ikke så overraskende den største og mest klodsede pickup truck. Ford F-150 Lightning kører blot 3,4 km/kWh, hvilket ikke er imponerende. Men samtidig viser den, at mange vil kunne få hverdagen som f.eks. håndværker til at harmonere med en rækkevidde på 338 km.

Kilde: Rækkevidde fra NAF's vintertest 2024. Batterikapacitet er angivet i kWh (netto).

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025