Efter at Tesla har kørt længst de sidste to år, hvor FDMs søsterorganisation NAF har testet rækkevidde om vinteren, er der nu kommet en helt ny vinder. Navnet er HiPhi Z.
HiPhi Z er en helt unik bil med et gigantisk batteri på 115 kWh batteri, og netop det store batteri er med til at give den specielle sportsvogn en helt uventet sejr. Den kørte 522 km og havde klart den mindste afvigelse i forhold til WLTP-rækkevidden på blot seks procent.
Ved teststart var forhåndsfavoritten Tesla Model 3 den første bil, der kørte ud fra Skur 13 i Oslo, og lige bag den kørte Hyundai Ioniq 6. Da testen var færdig var rollerne vendt. Tesla Model 3 kørte kun 441 km, og opnåede dermed kun den niendelængste rækkevidde, mens Ioniq 6 med 468 km blev nummer tre i testen.
Læs mere: Sådan tester FDM elbilernes rækkevidde
Blandt de billigste modeller kørte MG 4 længst. Den kørte 400 km, og også den kan takke et stort batteri på hele 77 kWh. Hyundai Kona kørte 341 km og slog lige akkurat en næsten-sensation i form af BYD Dolphin, der kørte 339 km.
Toyota bZ4X skuffede endnu en gang med en rækkevidde på 314 km med et batteri på 64 kWh netto. Men bundpropperne er Peugeot E-308, Opel Astra og Jeep Avenger. Alle tre biler har samme elmotor, og har samtidig testens mindste batteri på 51 kWh. De kørte mellem 286 og 297 km.
Hyundai den mest effektive
Ser man på effektivitet i stedet for rækkevidde, er testvinderen en helt anden, nemlig Hyundai Ioniq 6. Men på de følgende pladser finder man netop de biler, der havde den dårligste rækkevidde. Så her får Opel, Peugeot og Jeep oprejsning.
Læs mere: Se hvor effektive de 23 biler i NAFs elbilstest er
Vi har liverapporteret fra testen i Norge, og du kan se opdateringerne fra dagen under resultaterne.
Kilde: NAF & Motor.no. Bemærk at NAF den 1. februar har rettet WLTP-tal for Audi, Jeep, Lotus, Opel, Polestar, Volvo og VW. Bemærk at Toyota bZ4X var en udlejningsbil på andre fælge end bZ4X normalt kører på, da den Norske Toyota-importør ikke ønskede at stille en bil til rådighed for testen.
Opdatering: Kl. 07.00 – Oslo
Programmet for dagens test er følgende:
Kl. 09.00: Rækkeviddetesten sættes i gang, og bilerne kører ud fra Skur 13 i Oslo, hvor de har været parkeret natten over. Alle biler er ladet op til 100 procent.
Se placering på Google Maps (eksternt link)
Kl. 11.30: Første pause på Circle K Gjøvik – se placering på Google Maps (eksternt link)
Kl. 13.30: Anden pause på Circle K Vinstra – se placering på Google Maps (eksternt link)
Kl. 15.00: Tredje pause er ved byen Dombås – se placering på Google Maps (eksternt link)
Bilerne hentes af vejhjælp, når de løber tør for strøm. Her er bilerne, som deltager i testen:
- Audi Q8 e-tron 55 S-Line
- BMW i5 eDrive40
- BYD Dolphin
- Ford F-150 Lightning
- HiPhi Z
- Hyundai Ioniq 6
- Hyundai Kona
- Jeep Avenger
- Kia EV9
- Lotus Eletre
- Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV
- MG4 Trophy Extended Range
- NIO EL6
- NIO ET5 Touring
- Nissan Ariya e-4FORCE
- Opel Astra Sports Tourer
- Peugeot E-308
- Polestar 2
- Tesla Model 3 Long Range
- Toyota bZ4X AWD (2023)
- VW ID.7 PRO
- Xpeng G9 Performance
- Volvo C40
Opdatering: Kl. 8.33 – Oslo
Rækkeviddetesten begynder i Oslo, hvor det lige nu er minus 3 grader og overskyet. Vinden er svag. Det bliver i begyndelsen af dagen koldere, jo længere bilerne kører mod nord på strækningen.
De passerer Lillehammer, hvor temperaturen ved middagstid forventes at være cirka minus 5 grader.
Dombås er en af de byer, som mange af elbiler bør have strøm nok til at passere i løbet af eftermiddagen. I dag forventer meteorologerne, at temperaturen på det tidspunkt vil være minus 2. Her vil der også være risiko for sne.
Opdatering: Kl. 9.02 – Oslo
Nu er testen officielt sat i gang, og de første elbiler er kørt ud på ruten. Før starten har NAF arrangereret et chauffør-møde, hvor dagens plan er gennemgået i detaljer med kørere og co-drivere. Der har også været tid til at blive fortrolig med betjening af bilerne.
Opdatering: Kl. 9.20 – Oslo
Ruten begynder i Oslo, og elbilerne kører mod Lillehammer. Når de efter cirka 250 kilometer rammer byen Ringebu, og herefter kører de ind på en rundstrækning. Den forsætter de på, indtil elbilerne løber tør for strøm. Det er på rundstrækningen, at elbilerne møder den sværeste stigning. De elbiler, som når så langt, vil efter cirka 350 kilometer kørsel være højt oppe på fjeldet, cirka 1.000 meter over havets overflade.
Opdatering: Kl. 9.30 – Oslo
Alle elbiler har nu forladt Skur 13 i Oslo og er ude på ruten. Det tog lidt tid at få sendt alle biler afsted.
Opdatering: Kl. 9.40
Hvis du har spørgsmål til testen, kan du stille dem på FDMs Facebook-side i løbet af i dag.
Deltag i debatten på Facebook (eksternt link)
Opdatering: Kl. 10.40 – Hakadal
De første elbiler har kørt over 100 kilometer. Allerede nu viser det sig, at elbilerne har meget forskellige forbrugstal. Det betyder, at nogle kører længere per kWh end andre. NAF melder, at Lotus Eletre har et forbrug på 27,6 kWh for de første 100 kilometer. Det er blandt de højeste forbrugstal af de biler, som har nået den distance.
Den store Ford F-150 Lightning har dog endnu højere forbrugstal. Den har brugt 32 kWh på de første 100 kilometer.
Her er det ID.7 PRO, som er en af de biler, der forventes at slutte i top 5.
Opdatering: kl. 11.30
Alle elbiler har nu passeret 100 kilometer. Vejen fra Oslo har budt på en del kørsel op ad bakke, og det har ikke overraskende kostet kræfter for de tungeste elbiler. BYD Dolphin er den elbil, som har haft det laveste forbrug indtil nu. Ved 100 kilometer havde den kinesiske elbil brugt 18,9 kWh. FDM har testet BYD Dolphin, som med en startpris på 235.000 kroner er en af billigste elbiler på markedet.
Læs testen: BYD Dolphin – Elbilen er bedre end en billig benzinbil
Der er i øvrigt netop kommet en melding om, at BYD Dolphin er punkteret ude på ruten! Så nu får den en ufrivillig pause, indtil vejhjælp er fremme. Det er venstre bagdæk, som er fladt. Elbilen fragtes til et dækcenter og får skiftet dæk. Herefter fragtes den tilbage til det sted, hvor den punkterede. Det betyder, at BYD Dolphin får en længere pause end de andre biler i testen.
Opdatering: kl. 12.30
På Facebook er der gang i debatten, og der er også stillet spørgsmål til testen. Her er nogle af dem:
Hvilke hastigheder kører de på ruten?
Der køres efter hastighedsgrænserne, som ligger mellem 50 og 100 km/t
Er bilerne indstillet ens?
Ja. F.eks. er alle biler sat til 21 grader i kabinen, som kontrolleres via et termometer, så der opretholdes samme temperatur. Temperaturmåleren er placeret midt i bilen mellem de to forsæder. Så hvis der reelt kun er 19 grader i kabinen, men bilens instrumenter viser 21, så skrues der op for varmen, indtil temperaturmåleren midt i bilen viser 21 grader.
Deltag i debatten på Facebook (eksternt link)
Opdatering: kl. 12.35
Alle elbiler har nu tilbagelagt 150 kilometer - undtagen BYD Dolphin. De har dermed passeret første pausestop på ruten ved Gjøvik.
Opdatering: kl. 13.14
Opel Astra Sports Tourer er en af de biler, som forventes at køre kortest. Her er den på vej ud på ruten efter en kort pause ved Gjørvik.
Opel Astra Sports Tourer har samme batteristørrelse og motor som Peugeot E-308 og Jeep Avenger, der i øvrigt vandt Car of the Year 2023.
Læs test: Jeep Avenger
Opdatering: kl. 13.32
Alle elbiler har nu klaret 200 kilometer. Undtagen BYD Dolphin, som punkterede tidligere. Det viste sig at være et glasskår, som var synderen. De bedste biler har over 60 procent igen på batteriet, mens der er fire biler, som melder om cirka 30-35 procent igen. Det er bilerne:
Opel Astra Sport Tourer
Jeep Avenger
Peugeot E-308
Toyota bZ4X
Opdatering: kl. 13.45
Det er svært at pege på en vinder lige nu. Blandt de biler, som klarer sig bedst og har meget strøm tilbage, ser det meget lige ud. Til gengæld er det snart slut for Opel Astra Sport Tourer, Peugeot E-308 og Jeep Avenger. Alle biler melder nu, at de kun har cirka 30 kilometer tilbage på batteriet.
Opdatering: kl. 13.55
Vejrudsigten peger nu på minus 5 grader og snevejr i området omkring Dombås, som elbilerne skal forbi. Der vil også være mere vind - op til 7 meter i sekundet. Det har ellers været en fin tur indtil videre med stort set snefri veje.
Opdatering: kl. 14.57
Den første elbil er stoppet. Det blev Jeep Avenger, og den nåede op på 286 kilometer på de norske veje. Afvigelsen fra WLTP er cirka 27,6 procent.
Da FDM testede rækkevidde på Jeep Avenger, var den 280 kilometer. Testen blev foretaget på motorvej med 110 km/t, og temperaturen udenfor var cirka 15 grader. Så nogenlunde samme resultat, men under anderledes forhold.
Se alle FDMs rækkeviddemålinger
Opdatering: kl.15.06
Nu er det også slut for Toyota bZ4X. Den nåede ud på 313,5 kilometer, før batteriet var helt fladt. Toyotas elbil havde et forbrug på 19 kWh per 100 kilometer. Elbilen var en lejebil, der før dagens test havde kørt 33.000 kilometer.
Også Peugeot E-308 har takket af for i dag. Det blev til 297 kilometer. Det samme gælder for Opel Astra Sport Tourer, der kørte 296 kilometer.
Opdatering: Kl.15.29
FDM er med i Norge, hvor videospecialist Alexander Stenholt optager testen blandt andet med drone. Videoen er hurtigst muligt klar på fdm.dk og på FDMs YouTube-kanal.
Besøg FDMs YouTube-kanal (eksternt link)
Opdatering: Kl.15.40
Næste bil til at parkere for i dag er Ford F-150 Lightning. Det er den største bil, som er med i testen. Den nåede ud på 337,5 km. Vi sørger for at fylde skemaet ud med alle resultater, når flere elbiler er stoppet.
Opdatering: Kl.16.25
Mange af bilerne er ved at være færdige for dagen. Nissan Ariya har kørt 369 km, Audi Q8 e-tron kørte 411 km. Men den store sensation er, at Tesla der har domineret i denne test er ved at blive slået af 4-5 forskellige kinesiske biler. Herunder ser især den specielle luksusbil HiPhi Z til at have flest kilometer tilbage på batteriet.
Opdatering: Kl.16.25
Mange af bilerne er ved at være færdige for dagen. Nissan Ariya har kørt 369 km, Audi Q8 e-tron kørte 411 km.
Opdatering: Kl.16.43
Men den store sensation er, at Tesla Model 3 ikke har mere strøm på batteriet. Efter 441 km kunne den ikke mere, og dermed bliver det formentlig en kinesisk bil der kommer til at få den længste rækkevidde i NAFs vintertest 2024.
Se resultaterne på listen, der ligger i toppen af siden. Tak til dem som fulgte med på dagen.