2025 lokker med bilnyheder i den helt store stil. Mindst 60 nye modeller synes sikre, når Motor skuer frem til næste nytår. Medregnet facelifts og nye varianter svulmer nyhedslisten op til 120.
Diversiteten er enorm - bortset fra drivmidlerne. Elbiler dominerer nu fuldstændigt på nybilfronten. Kinesiske mærker fylder også godt op, selv om flere end ti mærker stadig tøver eller har givet op.
I dette virvar af nyheder peger vi her på et dusin af de mest interessante, som vil blive efterspurgte eller dominere nyhedsbilledet i 2025. Alle 12 er fra Europa, Japan eller Sydkorea. Kinesiske nyheder er også spændende – dem har vi fundet et halvt dusin af i en anden artikel.
Den store gennemgang af samtlige 150 nyheder i 2025 finder du her.
Årgang 2025 - her er alle årets nyheder
12 vigtige 2025-nyheder:
Audi A6 med tilnavnet e-tron kommer på listen som en spændende elektrisk afløser for den gamle A6. Teknikken kender vi fra Q6, men med rækkevidder på op til 750 km og flot effektivitet kan den nye A6 blive en populær firmabil på de lange motorveje.
Og så er der de nye trillinger, Citroën C3 Aircross/ Fiat Grande Panda/ Opel Frontera. De små elektriske SUV-modeller er teknisk ens, men byder på helt forskelligt og spændende design, og så er der udsigt til en rimelig rummelig familiebil til pænt under 250.000 kr. Bilerne bygges også med benzinmotor, men de kommer formentlig ikke til Danmark.
Hyundai Inster bliver en af de første elektriske mikrobiler, og den stiller op med iøjnefaldende design, forbløffende god bagsædeplads og en frapris på blot 180.000 kr.
Kia får to kandidater på hot-listen, EV4 og EV5, der lover godt efter lanceringen af EV3, Årets Bil i Danmark 2025. EV4 er en stor sedan og hatchback med futuristisk design, der skal løfte arven fra Ceed og udfordre Tesla Model 3. EV5 er i samme tekniske liga, men er en rigtig SUV, der afløser Sportage.
Mazda får opmærksomhed for sin elegante, kæmpestore hatchback, Mazda 6e. Den markerer et stort skridt for Mazda ved at være mærkets blot anden elbil. Og som navnet antyder, får den gamle klassiker, Mazda 6, en tiltrængt, moderne afløser.
Mercedes-Benz tager hul på et nyt kapitel med næste generation CLA, som baner vejen for flere andre kompakte modeller, der primært er udviklet som elbiler. CLA er unik ved at vindglat karrosseri og et særdeles lavt forbrug – og dermed god rækkevidde.
En Opel mere tåler at komme i det fine selskab. Grandland er en stor, elektrisk SUV, som ganske vist benytter Peugeot 3008-teknik, men har noget bedre bagsædeplads, et lidt større batteri og en mere konventionel førerplads. Og så udstiller den et vellykket nyt Opel-formsprog. Grandland bygges også som benzin- og plugin-hybrid, men disse er ikke planlagt til Danmark.
Renault 5 er svær at komme uden om. Car of the Year 2025 lokker med et design, som næsten alle synes er herligt, og så har den lille elbil en entrebillet på blot 185.000 kr. Bagsædepladsen er ikke just Renault 5’s stærke side. Men så er det godt, at man snart kan vælge dens praktiske bror, SUV-udgaven Renault 4. Også den har et umiddelbart charmerende design og kan nok fås for i omegnen af 240.000 kr. med 52 kWh-batteri.
Skoda Elroq er selvskabt til det labre dusin som en velbygget, praktisk el-SUV. Fornyelsen i forhold til Enyaq er temmelig begrænset, men langt fra alle behøver så stor en bil, og rækker en rækkevidde på 426 km, får man med Elroq en dejlig bil fra 265.000 kr.
Suzukis første og Toyotas anden elbil er én og samme bil, eVitara og Urban Cruiser. For begge mærkers kunder ser de ud til at blive en rigtig fornuftig mini-SUV til formentlig lige under 250.000 kr. Og som en af meget få mini-SUV’er fås makkerparret med firehjulstræk.
Ingen benzinbiler kvalificerer i år
Skulle artiklen ikke have heddet årets 12 mest spændende ELbiler, vil nogen nok spørge. Egentlig ikke. Drivkraften har som sådan ikke spillet ind i udvalget. Men der er simpelthen ikke mange interessante benzin- eller dieselbiler på vej til Danmark. Faktisk kun seks totalt set.
Man kunne dog på plads 13 fremhæve den nye Dacia Duster, som er en gedigen bil, et kæmpe skridt frem for Dacia og markant bedre end før. Men firehjulstræk bliver ikke en mulighed her i landet, og med en pris på over 300.000 kr. får den kun marginal betydning på bilmarkedet.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi