2025 frister med bilnyheder i den helt store stil. Mindst 60 nye modeller synes sikre, når Motor skuer frem til næste nytår. Og rettes kikkerten mod 2026, er der allerede nu yderligere 20 bekræftede nye modeller.
Dertil kan lægges et halvt hundrede modelvarianter og facelifts alene i år.
Diversiteten er enorm. Vores gennemgang indeholder hele 67 bilmærker, og så er de helt dyre og eksotiske mærker ikke engang med.
Alle nyheder findes i denne tabel-oversigt, som løbende opdateres
Men usikkerhed hersker i 2025. Ca. 45 yderligere ubekræftede model-nyheder har fundet vej til bruttolisten. Særligt kinesiske mærker tøver på grund af den ekstra høje importtold. Et helt dusin mærker er i venteposition til at entrere Danmark. Men også tre amerikanske mærker træder vande, og en række modeller fra især Stellantis er tvivlsomme i Danmark.
Udviklingen er nu tippet fuldstændig over mod elbiler. Omkring 85 pct. af de nye, bekræftede modeller i 2025 er fuldt elektriske. Medregnet de ubekræftede ville det være over 95 pct. To-tre plugin-hybrider kan vi få øje på.
Få det helt store overblik her i Danmarks mest grundige nybil-oversigt.
- Aiways
- Aiways må anses for udgået. Den lille kinesiske elbil-pioner har på grund af pengemangel ikke bygget biler siden sommeren 2023, og intet tyder på, at der atter kommer gang i maskineriet. Lagerbilerne i Danmark er nu solgt.
- Aion
-
GAC hedder et af Kinas statsejede bilkoncerner, som er i gang med eksport under Aion-navnet. Aion har europæiske ambitioner og viste sig f.eks. frem i forbindelse med Paris Motor Show i oktober. Her viste mærket den mellemstore, elektriske SUV, Aion V. Men der er ingen konkrete meldinger om, hvornår vi ser bilen i EU.
- Aito
-
Her er en blandt mange kinesere, der er snublet i de forhøjede EU-toldsatser. Sidste januar blev det nye mærke, som dengang hed Seres, lovet klar i Danmark inden sommerferien 2024. Ingen biler er dukket op, og der er heller ikke udsigt til, at det sker lige med det samme.
- Alfa Romeo
-
Året byder på genstart af det italienske mærke. Forhandlernetværket er genopbygget, og den lille, elektriske Junior er netop lanceret. En benzinudgave er på vej, men næppe i Danmark. Sidst på året ser vi en stor, elektrisk SUV, der skal afløse Stelvio. Måske genbruges navnet. SUV’en er formentlig først klar hos forhandlerne i første halvdel af 2026.
- Alpine
-
Sportsvognmærket fra Renault-gruppen kommer til Danmark! Sådan ser det i hvert fald ud nu. Det sker formentlig sidst på året, når både den lille A290, der er en sportslig Renault 5-klon, og den større A390, er klar. Begge – og alle kommende Alpine-modeller – er fuldelektriske.
- Audi
-
Donnerwetter! Otte nye modeller og modelvarianter skal Audi lancere det næste årstid. Det er vist aldrig sket før. Også bemærkelsesværdigt at Audi er åben om lanceringer et helt år frem. Der er både elbiler og brændstofbiler i årets model-fyrværkeri. Kavalkaden begynder til februar, hvor elbilen A6 lanceres, både som femdørs og som stationcar. Elektrisk er også Q6 Sportback, en coupe-udgave af Q6, som er på gaden inden sommerferien.
Derefter gælder det en omfattende og lidt overraskende palette af biler med forbrændingsmotor. Senest til marts lanceres en ny Q5, kort efter kommer den som plugin-hybrid, og inden sommerferien er Sportback-udgaven klar. En helt ny A7, der skal afløse både A6 og A7, får verdenspremiere i begyndelsen af året. Vi forventer at se både en fire-/femdørs og en stationcar, og mon ikke den/de kan leveres fra sensommer. Endelig holder Audi verdenspremiere på Q3 i andet halvår med første leveringer lidt ind i 2026. Så mangler blot en A4, men den er ikke lige om hjørnet. Signaturforklaring til Audi-modeller: Lige cifre betyder elbil, lige cifre er biler med forbrændingsmotor.
- BMW
-
Man tror det er løgn. BMW med sit gigantiske modelprogram har ikke én eneste nyhed i 2025. Ikke nogen, mærket vil fortælle om i hvert fald. En ny 2-serie Gran Coupé (benzin og diesel) er sådan set klar til marts, men skal ikke sælges i Skandinavien. BMW vil til efteråret varme op til sin ”Neue Klasse”, en helt ny generation af elbiler. Første model er klar i begyndelsen af 2026 og bliver en SUV som afløser iX3. Senere i 2026 følger en sedan.
- BYD
-
Adskillige vigtige nyheder er på vej hos BYD. Mærket vil bare ikke fortælle det hele. Det er dog bekræftet, at den spændende, mellemstore crossover Sealion er klar til kunder til marts. Meget interessant er også den nye mini-SUV, Atto 2, som kommer senere på foråret. Elbilen, der er på samme størrelse som Kia EV3, har i den første udgave et ret lille batteri, 42 kWh, og en officiel rækkevidde på blot 312 km. Et større batteri skulle komme lidt senere.
En af de andre 2025-nyheder bliver den længe ventede mikro-elbil, der i Kina hedder Seagull, har BYD flere gange bekræftet over for Motor. Den kan potentielt blive landets billigste elbil, selv om de nye importtariffer gør det svært at få prisen helt i bund. Formentlig også i år ser vi den mellemstore hatchback, som i Kina hedder Seal 06 GT. Denne femdørs placerer sig mellem Dolphin og Seal og bliver konkurrent til bl.a. VW ID.3, selv om BYD’en er lidt større. Sidst i 2025 ventes produktionen på BYDs nye fabrik i Ungarn at gå i gang. BYD har også mindst en elektrisk varevogn på vej i 2025.
- Cadillac
-
Det amerikanske luksusmærke er ved at vende tilbage til Europa som rent elektrisk mærke. Indtil videre er Danmark ikke på sigtekornet. Skulle det ske, består modelprogrammet til Europa nu af den store SUV, Lyriq, og den lidt mindre crossover, Optiq.
- Changan
-
Kinesiske mærker har tilbøjelighed til at ombestemme sig. Det gælder også Changan, som i efteråret ville præsentere sin EU-entre for pressen. Norge, Tyskland og Holland var med i første bølge – og Danmark! Men arrangementet blev med kort varsel 'udskudt' til 2025. Første model skulle være en SUV i Tesla Model Y-størrelse, Deepal S07. Hvornår – og om – Changan kommer, er uvist.
- Chery
-
Chery International havde for et år store planer om at lancere sine tre eksportmærker Omoda, Jaecoo, Exlantix i Danmark fra 2024. Den forhøjede EU-told tog dog pippet fra producenten, men i januar blev der tilsyneladende indgået aftale med en dansk importør med mulig lancering af Omoda og Jaecoo omkring maj, mens en aftale med en anden importør menes undervejs, så luksusmærket Exlantix kan introduceres senere.
- Citroën
-
Franskmændene får et Aircross-år. Til april kommer den forlængede udgave af C3 kaldet Aircross, dog uden mulighed for syv sæder. Til oktober præsenteres den store C5 Aircross, som nok først er hos forhandlerne efter næste nytår. Begge er kun planlagt som rene elbiler til Danmark. C4 og C4X får et facelift til foråret med forventet dansk lancering efter sommerferien.
- Cupra
-
Absolut ingen nyheder. Cupra er løbet tør efter introduktionen i 2024 af faceliftet Born, Tavascan og Terramar. Næste større begivenhed bliver lanceringen af den lille Raval. Et rygte siger, at Cupras lille elbil måske allerede kan komme i foråret 2026 - inden VW's og Skodas udgaver er klar i efteråret 2026.
- Dacia
-
Store nyheder! En mellemstor og en stor SUV. For første gang i 13 år kommer mærkets populære Duster i en helt ny generation, som er klar til marts. Inden sommerferien gælder det den større Bigster, som er Dacias største og dyreste model nogensinde. Bigster deler teknik med Duster, og begge kommer kun til Danmark som fuldhybrider, hvilket inkluderer automatgear og ekskluderer - indtil videre - muligheden for firehjulstræk.
- Denza
-
Premiummærket fra BYD har taget tilløb til Europa et stykke tid, og mærket sagde sidste år, at introduktionen vil ske i 2025. Det vil være oplagt, at Denza bl.a. kommer til Danmark, hvor BYD står ret stærkt. Denza har i Europa vist en luksusudgave af BYD Sealion 7, Denza N7, og kæmpe-MPV'en D9. Senest er lanceret Porsche Panamera-konkurrenten Z9 GT. BYD’s offroad-mærke Fangcheng Bao skal også sælges under Denza-mærket.
- Dongfeng
-
Kapløbet om at tilbyde Danmarks billigste elbil fortsætter. Dongfeng blander sig i opløbet senere på året med den rummelige minibil med det uhøjtidelige navn Nammi Box. Dato og pris kendes ikke, da forhandlingerne med producenten ikke er afsluttede.
- DS Automobiles
-
Det franske luksusmærke har store planer, særligt med den ekstravagante No. 8. Planen for Danmark er usikker, men det virker sandsynligt, at flagskibet kommer i løbet af året. En ny eludgave af DS 4 er mere tvivlsom. Indtil No. 8 måtte komme, er eneste DS, man kan købe for tiden, DS Crossback med dieselmotor.
- Fiat
-
For første gang i umindelige tider lancerer Fiat i år en ny model i Danmark! I sensommeren lander Grande Panda, som er en lille SUV og søsterbil til Citroën C3 Aircross og Opel Frontera. Som de øvrige får vi kun den elektriske udgave af Grande Panda til Danmark. Men det var også det. Den større elbil, 600e, var lovet klar sidste forår, men er i mellemtiden opgivet i Danmark.
- Firefly
-
Er dette redningen for Nio i Europa? Luksusmærket vil til efteråret lancere sit billigere mærke Firefly i Europa og tilsyneladende også i Danmark. Det sker i første omgang med denne navnløse minibil. Firefly skulle få batteriskifte, men åbenbart efter en anden standard end Nios og med billigere (og andre) skiftestationer.
- Ford
- Ikke meget er i syne hos Ford, der netop har gennemgået et markant skift i sin danske organisation – fra 100 år som Ford Motor Co. til at høre under Nic Christiansen-gruppen. Bilkøberne kan dog se frem til en elektrisk Puma, som ventes klar til marts. Gen-E, kalder Ford den elektriske variant. Mens ellers er det svært at få øje på væsentlige nyheder i lang tid. Focus udgår midt på året uden at få en efterfølger.
- GWM
-
Great Wall Motor, der står bag mærkerne Ora og Wey, havde planer om at komme til Danmark i 2024, men nu er al ekspansion i Europa skrinlagt.
- Honda
-
Ingen nyheder hos Honda til at holde begejstringen oppe i år. Der kommer dog to mindre facelift – af HR-V til foråret og af Civic til efteråret. Nogen begejstring kunne mærkets markante prisfald pr. 1 januar nok generere – minus 30.000 kr. på Jazz og 60.000 kr. plus undgået afgiftsstigning på CR-V plugin-hybrid. Elbilen e:Ny1 fastholder den lave pris, den fik i februar. Den store Prelude er en 2026-nyhed, mens to radikalt nye, store elbiler nok først når til Europa i 2027.
- Hongqi
-
Mærket med den røde fane lader sig ikke kue af de høje toldsatser for kinesiske biler. Hongqi lancerer til februar-marts makkerparret EH7/EHS7 (sedan og SUV), som er to store elbiler med ufatteligt meget luksusudstyr til lav pris. Sidst på året følger det lidt mindre makkerpar EH5/EHS5. I 2025 kommer formentlig to endnu mindre modeller i form af EH3/EHS3. En cabriolet-udgave af 7-serien har været vist som koncept med løfte om 2025-introduktion, men Hongqi vil for tiden ikke kendes ved cabrioleten.
- Hyundai
-
Noget småt og billigt samt noget kæmpestort og kostbart. Hyundai går til yderligheder i år. I februar er der officiel lancering af den spændende mikro-elbil Inster, der har fået opmærksomhed på grund af design og pris (fra 180.000 kr.). Efter sommerferien suppleres med en Cross-udgave med SUV-pynt. I den anden ende af skalaen lanceres – med betydelig forsinkelse – den over fem meter lange elbil Ioniq 9. Denne topmodel med seks eller syv sæder vil havne noget over en halv mio. kr., når den er på gaden i sensommeren. Sidst på året får sedanen Ioniq 6 et facelift, og omtrent samtidig lanceres en sportslig N-udgave. Eksotisk er ankomsten i 2025 af brintbilen Initium, men en evt. dansk lancering er ikke bekræftet.
- IM
-
Ordene var store, da IM holdt sin europæiske lancering i marts. Det kinesiske mærkes avancerede elbiler ville komme til EU inden sommeren 2025. Men nu er tidsplanen kastet op i luften. IM’s moderselskab, MG/SAIC, arbejder dog stadig ”målrettet på en europæisk lancering”, men det kommer nu til at ”ske i flere tempi”, og EU-landende står næppe i første række.
- Isuzu
- Pickup-mærket lever stille i Danmark. Meget stille. Men Isuzu sælger faktisk biler, ca. 100 på gule plader sidste år. En elektrisk udgave af D-Max er lanceret, men den er foreløbig ikke relevant i Danmark pga. prisen.
- JAC
- Nu sker der lidt hos JAC. Lidt. Efter lanceringen af SUV’en e-JS4 sidste forår følger JAC til foråret op med en mindre, elektrisk crossover med det Volvo-lignende navn E30X. Tidligere har importøren annonceret den lille elbil e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro, men dem er der stadig intet nyt om.
- Jaguar
-
Heller ikke i år nogen nylanceringer fra Jaguar - for syvende år i træk. Men nyheder er der: dels at stort set alle modeller er udgået ved årsskiftet, dels at mærkets dramatisk anderledes fremtid er afsløret i form af konceptbilen Type 00. Produktionsmodellen vises sidst på året og kommer på gaden i 2026.
- Jeep
-
Offroadmærket er klar til at blive helt elektrisk. Efter den lille Avenger fra 2023 lanceres nu en helt ny Compass, der benytter samme elteknik som Peugeot 3008 m.fl. Om den når til Danmark i år, er ikke sikkert. Jeep har for længst annonceret tre andre elbiler, bl.a. Recon, som er en Wrangler-agtig offroader af den hårde type, og den store, luksusbetonede Wagoneer. Skæbnen i Europa og Danmark for disse to USA-orienterede biler er uvis.
- Kia
-
Travlhed vil i år ramme Kia, der har masser af elbil-nyheder og samtidig vil udfase samtlige benzin- og hybridmodeller i år, måske også elbilen Niro. Efter succesfuld lancering af den lille SUV, EV3 (Årets Bil i Danmark 2025), kommer der i år yderligere to modeller i EV-familien. Først gælder det EV4, som er klar lige efter sommerferien. Den vil både blive tilbudt som den sedan, konceptbilen varslede, og som en mere praktisk femdørs hatchback.
Helt sidst på året gælder det EV5, der er en SUV et nummer mindre end EV6 og en klasse over EV3. EV6 er til foråret klar i en faceliftet udgave inklusive en opdateret GT-version, som nu yder 650 hk. Endelig kommer den store EV9 til sommer i en sportslig GT-udgave (ja, det kan man åbenbart godt gøre med en stor SUV) og lidt senere med et mindre batteri. Endelig bevæger Kia sig ind på varevognsområdet med en helt ny, elektrisk PBV-familie. I år gælder det PB5, som er en mellemstor varevogn i mange udgaver, inklusive en minibus.
- KGM
-
En gang kendt som Ssangyong forsøger sydkoreanske KGM at finde fodfæste. Men det tager sin tid. I efteråret kom den første model under det nye navn i form af den elektriske SUV Torres EVX. I foråret 2023 annoncerede den danske importør, at man planlagde at lancere fire modeller – både el og benzin. Skæbnen for de tre resterende modeller forbliver et mysterium.
- Land Rover
-
Ingen nye modeller i sigte. Men Land Rover lancerer i år en elektrisk udgave af Range Rover, og måske kommer det samme til at ske med Range Rover Sport inden næste nytår.
- Leapmotor
-
Det unge kinesiske mærke gør sig kraftigt til over for europæere og har gode kort på hånden i kraft af start af produktion i EU (Polen) samt at Europas næststørste bilkoncern, Stellantis, ejer halvdelen af eksportdelen af Leapmotor. Der er elbiler i mange størrelser. Indtil videre er der ikke offentliggjort nogen importaftale til Danmark.
- Lexus
-
Et nydeligt comeback kan spores i salgstallene for det japanske premiummærke, der næsten når op på 300 biler i 2024. Men Lexus ser ikke ud til få nye modeller i år til at booste interessen og salgstallene. Logisk vil det være, at Lexus kunne få en udgave af Toyotas mellemstore Compact SUV Concept, men i givet fald bliver det først i 2026.
- Lotus
-
En kolbøtte af de store tog Lotus for to år siden ved at lancere en megatung, elektrisk SUV og en lige så stor elektrisk GT. Det var en del af planen om kun at sælge elbiler i 2028. Men nu foretager Lotus – som mange andre – et badutspring og udskyder benzinmotorens død på ubestemt tid. I stedet skal der komme '900 volt superhybrider' i Eletre og Emeya inden for to år. Og fremtiden for en lille el-SUV (planlagt til 2025) og en elektrisk sportscoupé (planlagt til 2026) er nu uklar. Lotus, som bygger sine biler i Kina, er hårdt ramt af EU's importtold og en endnu højere sats til USA. For benzin-fans kommer i år to nye versioner af Emira, Turbo og Turbo SE med ydelser på op til 400 hk fra den firecylindrede Mercedes-AMG-motor.
- Lucid
-
Det ekstravagante, amerikanske elbil-mærke kan købes i enkelte europæiske lande, men ikke længere bestilles i Danmark. Mærket har sedanen Air, og vil lancere SUV’en Gravity i Europa år. I 2027 skulle der komme en mindre SUV.
- Lynk & Co
-
Otte år efter sin skabelse er der stadig ikke meget gang i Geelys hybridmærke med fokus på abonnementsordninger. Men nu er den første elbil, 02, lanceret, Lynk & Co satser i stedet på almindeligt salg og er blevet lagt ind under Zeekr. Selv om 02 ligner en relevant model, er en dansk lancering stadig ikke bekræftet.
- Maserati
-
Det 110 år gamle premiummærke er i fuld gang med at skifte til elbiler – i første omgang ved at tilbyde en fuldelektrisk udgave af samtlige modeller. Det sker i år. I 2024 kom de fleste i en eludgave, og i 2025 er eneste kendte nyhed MC20 Folgore, hvor MC20 er mærkets sportscoupé, og Folgore er Maseratis tilnavn for elbil. Næste nyhed er en efterfølger til Levante, men det bliver en 2026-nyhed.
- Maxus
-
Lille Maxus er heller ikke i år megastor på nyheder. Men en reel og usædvanlig nyhed er den fuldelektriske og firehjulstrukne pickup eTerron 9, som kommer inden sommerferien. Desuden introducerer Maxus den nye el-varebil e-deliver5 i april eller maj.
- Mazda
-
2025 bliver et skelsættende år for Mazda. Det japanske mærke, der har det med at gå sine egne veje, udvider elbil-programmet fra en til tre modeller. Til sommer lanceres den store sedan 6e, der kan ses som en elektrisk udgave af Mazda 6, men teknikken kommer fra Mazdas kinesiske samarbejdspartner Changan. To batteristørrelser tilbydes.
Sidst på året følger med samme teknik en elektrisk SUV, som bliver den elektriske æras CX-5. SUV’en kendes indtil videre kun som konceptbilen Arata. CX-5, der stammer fra 2012, udgik definitivt ved årsskiftet, og det samme sker om kort tid for den klassiske Mazda 2. Toyota-udgaven, 2 Hybrid, fortsætter. En mindre nyhed er, at Mazda 3 og CX-3 netop er lanceret med 2,5-liters benzinmotorer. Trods den enorme slagvolumen er ydelsen kun 140 hk.
- Mercedes-Benz
-
Med sit enorme modelprogram er der altid mange nyheder hos Mercedes-Benz. Men mærket er i år mere ordknap om nyhedsstrømmen i 2025. Sikkert og vist – og spændende - er dog, at Mercedes til sommer tager hul på en helt ny familie af kompakte modeller baseret på den nye MMA-arkitektur. Det sker med en ny CLA, der er en mellemstor sedan, og som kommer både som elbil og som benzinbil med 48-volt hybrid-system. Elsystemet er på 800 volt og der stilles op til 750 km rækkevidde i udsigt og et forbrug så lavt som 120 watttimer pr km. Der kommer yderligere tre modeller i den nye A-klasse-familie, hvilket er en halvering i forhold til de otte, som findes i dag.
Desuden er Mercedes-Benz langt fremme med en ny, elektrisk C-klasse. Også en ny GLC er spottet af spionfotografer, men om den ene, den anden eller ingen af dem når at komme i handlen i 2025, ved vi ikke. Under alle omstændigheder skal nyhederne næppe hedde EQC/EQC SUV, da Mercedes-Benz ser ud til helt at droppe EQ-navnene. I den helt eksotiske afdeling er det bekræftet, at over-luksus-bilen Mercedes-Maybach SL er klar inden sommerferien.
- MG
-
2024 skulle have været et brag af et nyhedsår for MG, men mange af nyhederne udeblev. Dog nåede MG 3 Hybrid, HS og Cyberster at komme inden årets udgang. Til gengæld myldrer det frem med nye modeller i år. Det begynder i januar med en ren benzinudgave (så har man hørt det med) af MG 3. Til sommer bliver det atter elektrisk. Inden for kort tid lanceres en ny Marvel R og en ny ZS, henholdsvis en mellemstor og en lille SUV. Ingen fakta er sluppet ud. Til efteråret gælder det facelift af MG 4, og sidst på året kommer en ny MG 5, udelukkende som elbil.
- Mini
-
I en ordentlig mundfuld blev hele Minis modelprogram fornyet i 2024, så der kun er krummer tilbage i år. Cooper kommer som benzindrevet cabriolet til februar, og også en ny Cooper femdørs ankommer også kun med benzinmotor.
- Mitsubishi
-
For et år siden begyndte det ellers at lysne for Mitsubishi, der så ud til at nå op på tre-fem modeller i Danmark, inklusive en eller to forklædte Renault’er. I mellemtiden har nogen slukket lyset. Ikke én eneste model fandtes ved årsskiftet i det danske modelprogram! Måske er der håb om en 2025-nyhed. En kraftigt opdateret Outlander (plugin-hybrid) er klar, men om den kan købes i Danmark, afhænger af prisforhandlinger. To rene elbiler har været lovet til 2025, men al information fra Japan er forstummet.
- Navor
-
Her er en overraskelse. Et nyt bilmærke kaldet Navor. Lyder det ukendt? Ikke mærkeligt for det er et nyt navn for DFSK Motor, som indgår i den store kinesiske koncern Dongfeng. Navor lægger ud i februar med E5, der er en plugin-hybrid med plads til syv. Prisen bliver E5’s helt store slagnummer: blot 230.000 kr.
- Nio
-
Det avantgardistiske, kinesiske elbil-mærke har reelt givet op i Danmark. Nio leverede blot fem biler i 2024. Det er ellers en overbevisende luksusbil, Nio lanceredede i Danmark sidst i 2024 i form af ES8. En 2025-nyhed er den helt store og særdeles avancerede ET9, men planen for Europa er ukendt. Det samme gælder de mellemstore EC6 eller EC7. Løftet om et semi-faststofbatteri på 150 kWh er feset ud i sandet.
- Nissan
-
Udelukkende elbiler lanceres i fremtiden hos Nissan, når det gælder personbiler. Det begynder stille til februar med Ariya Nismo. Bilen er ikke stille. Den er vild. Sportsudgaven har 429 hk, firehjulstræk, en særlig undervogn og alle mulige kosmetiske ændringer. Meget bredere appel er der i en ny Micra og en ny Leaf, som også er fuldelektriske. Vi får dem begge at se i år, men kun Micra, som er baseret på Renault 5-teknik og bygges i Frankrig, ventes på gaden inden nytår. Leaf kommer lidt senere. I 2026-2027 lanceres også Juke og Qashqai som elbiler.
- Onvo
-
To nye og billigere undermærker har Nio på vej, Onvo og Firefly, og Onvo ser ud til at komme først. Måske allerede midt på året kan vi se denne Onvo L60, som er en særdeles direkte Tesla Model Y-konkurrent. Onvo L60 har mulighed for batteriskifte – i hvert fald i Kina – hvor den kan benytte Nios seneste generation af batteriskiftestationer (gen. 3 og 4).
- Opel
-
Mærket med det moderniserede lyn i fronten er i stødet med to nye elbiler. I januar kommer den helt nye Grandland, som er en forstørret og opelficeret udgave af Peugeot 3008. Kun eludgaven er planlagt til Danmark, men benzinudgaver og plugin-hybrider findes også. I sensommeren går Opel to klasser ned med den interessante og billige Frontera, en nær slægtning til Citroën C3 Aircross og Fiat Grande Panda. Rækkevidden er kun 305 km, men senere udvides med en ”long range”-version med ca. 400 km på batteriet. Insignias efterfølger må vente til lidt ind i 2026.
- Peugeot
-
Der pustes ud hos Peugeot i 2025 efter et hektisk 2024. Ingen nye modeller. Største nyhed er, at 3008 og 5008 efter sommerferien kommer i Long Range-udgaver, hvor i hvert fald 3008 når op på 700 km rækkevidde. Hen omkring næste nytår får den elektriske 308 et facelift. Den nye, elektriske udgave af 408 skal åbenbart ikke til Danmark. En spændende konceptbil, formentlig en radikal anderledes 208, kunne blive præsenteret til efteråret.
- Polestar
-
Én ny model hvert år har Polestar lovet. Sidste år blev det til to, men muligvis kommer der ingen på markedet i 2025. Den ekstravagante Polestar 5 bliver 'lanceret' i år, men Polestar kan ikke bekræfte, hvornår produktion og levering begynder. Eneste kendte 2025-nyhed er Polestar 3 Long Range Single Motor med en rækkevidde på 705 km. Den amerikansk-byggede version er klar til kunder til sommer. Vigtigt på de indre linjer er produktionsstart af Polestar 4 i Sydkorea, så bilen undgår den høje Kina-told. Samlebåndet skulle være startet i anden halvdel af 2025, men det er rykket frem til her i begyndelsen af året.
- Porsche
-
Modeloffensiven var heftig i 2024 med ny Panamera og ny Macan EV. Til gengæld bliver der temmelig stille hos Porsche på nyhedsfronten i år, selv om nye varianter nok skal dukke op. Næste større nyheder bliver en elektrisk 718, som kommer 'i midten af dette årti' samt senere en elektrisk Cayenne og en el-SUV endnu større end Cayenne.
- Renault
-
Meget få, men meget vigtige nyheder hos Renault i 2025. Den charmerende minielbil, Renault 5, lanceres i begyndelsen af april. Og der går ikke længe, før en lige så interessant elbil er klar til danskerne: SUV-udgaven af 5’eren, Renault 4. Den er tilgængelig hen over sommeren. Sidst på året kan vi være heldige at se den nye, elektriske Twingo. Et facelift af Megane bliver lige som Twingo en 2026-nyhed. Flere større hybridbiler, som er lanceret internationalt i 2024, tager den danske importør ikke til landet. Det gælder Symbioz og Rafale.
- Seat
-
Kan nogen huske, hvornår Seat senest lancerede en ny model – bortset fra en scooter? (Svaret er Leon i 2020). Og formentlig kommer der aldrig flere. Og i hvert fald ingen i 2025. Seat skal tilsyneladende sygne hen sammen med brændstofbilerne, selv om Seat ikke er helt klar i mælet om mærkets fremtid.
- Skoda
-
Året kommer til at handle om tre ting: Elroq, Elroq - og så Enyaq. Elroq, der nok skal blive et salgshit i 2025, er netop lanceret i de første udgaver, og der er pt ventetid frem til sommer. I første bølge er der valg mellem det lille 50-batteri med lav motorydelse og det store 85-batteri med høj ydelse. Kort efter kommer en relevant 60-model med 426 km rækkevidde, og senere på året udvides med den firehjulstrukne 85x med 299 hk. Den lidt større Enyaq får til april et facelift i stil med Elroqs design. I efteråret 2026 gælder det mini-elbilen Epiq, ligesom en stor, syvpersoners el-SUV også bliver en 2026-nyhed.
- Smart
-
Danmark er stadig ikke blevet et Smart-land, og den forhøjede told på kinesisks byggede biler har ikke ligefrem gavnet. Men når eller hvis det nu helt Geely-ejede elbilmærke beslutter sig for at komme hertil, er der nu tre modeller i programmet, inklusive den nye #5, som lanceres i Europa i begyndelsen af 2025.
- Subaru
-
Mange nyheder i sigte fra det lille mærke. Hos Subaru er to mange. Her i januar lanceres mærkets topmodel, den benzindrevne Forester, og sidst på året kommer elbil nr. to, der er en SUV et nummer mindre end Solterra. Den er udviklet sammen med Toyota, som får bilen ca. samtidig. I 2026 kommer yderligere to elbiler, der begge er rene Subaru-produkter.
- Suzuki
-
Et lille skridt for bilbranchen, men et kæmpe hop for Suzuki og en ekstra mulighed for bilkøberne for at få en billig el-SUV. Til sommer lancerer mærket sin første elbil nogensinde i form af den kompakte SUV, eVitara. To- og firehjulstræk samt to batteristørrelser tilbydes til en forventet frapris på under 250.000 kr. Adskillige andre elbiler er planlagt de næste fem år. Den nuværende benzin-Vitara fortsætter og fik i januar et facelift, der ud over nogle visuelle ændringer betyder opgraderede sikkerhedsfunktioner og mere standardudstyr, særligt i grundudgaven. S-Cross fik i januar et tilsvarende facelift.
- Tesla
-
Tid til facelift. Godt fire år efter sin lancering får Teslas storsælgert, Model Y, et længe ventet facelift. Front og bagende er opdateret med lygter i stil med Cybertruck og forbedret udstyrsniveau og opgraderet undervogn. Rækkevidden forbedres kun marginalt, med 35 km, for den firehjulstrukne udgave. Den fornyede SUV er klar til levering fra marts i den første udgave. Tesla har også ladet sive, at der nok kommer en billigere og/eller mindre model end Model 3. Hvis den skulle blive klar i 2025, er det ikke sikkert, den når til Europa i år. Intet nyt om serieproduktion af Roadster, som blev vist i 2017.
- Togg
-
Det tyrkiske elbilmærke sagde i 2023, at man ville komme til Skandinavien i 2024. Det skete ikke, og der har været helt stille fra Togg siden. Mærket har modellerne T10F fastback og T10X SUV.
- Toyota
-
Det mest travle år nogensinde når det gælder præsentation og lancering af nye modeller. Sådan bliver 2025 for Toyota, der dog ikke er meget for at oplyse, hvad nyheds-tsunamien består af. Det ligger dog fast, at elbil nr. to, Urban Cruiser, er en af nyhederne og formentlig er klar efter sommerferien. Elbil nr. tre følger trop sidst på året. Det er en crossover mellem Urban Cruiser og bZ4X og er indtil videre kendt som Compact SUV Concept.
Den lille Aygo X får formentlig et facelift i årets løb, og offroadbamsen Land Cruiser 250 er så småt begyndt at rulle ind over grænsen. Land Cruiseren sælges kun med dieselmotor, men sidst på året opgraderes den med 48-volt hybridteknik. Samme milde elektrificering overgår pickup’en Hilux til foråret.
- Volvo
-
Elbiler og kun elbiler er fremtiden, sagde Volvo for fem år siden, men har nu blødt op og forlænger levetiden for nogle hybrider, bl.a. XC90, som fik et facelift i efteråret. Flere af den slags kan følge – måske også nye modeller. Men i 2025 gælder det to elbiler. Til sommer kommer EX30 Cross Country, som er en offroad-pyntet udgave af Volvos mindste model. Og sidst på året gælder det en stor sedan, ES90, der med samme teknik som EX90 afløser den udgåede S90. Den vigtige EX60 er nok næste nyhed. Måske ser vi den i år forud for lanceringen i 2026.
- Voyah
- Det går ikke så hurtigt hos det kinesiske luksusmærke som først planlagt, og siksak-kursen må gøre det vanskeligt at opbygge nogen form for mærke-loyalitet eller -identitet. Men efter at den store SUV, Free, gjorde sin entre i 2023, kan vi i årets anden halvdel forvente at se den lidt mindre SUV, Courage. Den rigtig store MPV, Dream, og kæmpesedanen Passion, er tilsyneladende sat på pause eller droppet, og heller ikke Free sælges for tiden på grund af pris.
- VW
- 2024 var et kæmpe nyhedsår for VW. 2025 bliver et ekstremt lille. Faktisk er der ikke udsigt til andet end en ny Caravelle-minibus. I andet halvår bliver der alligevel spændende ting at se på. Da vises den længe ventede ID.2 – eller hvad navnet nu bliver – samt crossover-versionen, 'ID.2X'. På gaden er disse vigtige elbiler dog først i efteråret 2026. Også en helt ny T-Roc får vi at se til efteråret, og den bliver første VW-model med fuldhybrid-teknik i stil med Toyotas. Forventet lancering i første halvdel af 2026.
- Xiaomi
- Modtagelsen hjemme i Kina har været stormende, siden telefon-, IT- og dimse-firmaet Xiaomi lancerede sin første bil i begyndelsen af 2024. Nu er der to, sedanen SU7 og SUV’en YU7. Xiaomi har erklæret, at man vil til Europa senest i 2029. Det bliver i hvert fald ikke i år, men måske i 2026.
- Xpeng
- Det unge mærke har fået en kanonstart i Danmark og blev største kinesiske mærke i Danmark sidste år. Omkring 3.000 biler er leveret i 2024. Fortsat succes i år afhænger af de to SUV-modeller, G6 og G9, for ingen andre storsælgere er lige om hjørnet. Xpeng har vist den enorme sedan, P7+, men det er ikke besluttet, om den på et tidspunkt kommer til Europa. Den endnu større MPV, X9, er typegodkendt til Europa, men sælges indtil videre kun i Norge, som ikke har ekstra told på kinesisk byggede elbiler.
- Zeekr
- Selvtilliden fejlede ikke noget i sommeren og efteråret 2023. Zeekr var på nippet til at komme til Danmark og mange andre lande i Europa. Men Geely-mærket med udvikling og design i Gøteborg er indtil videre slået ud af EU’s høje toldsats på kinesiske byggede elbiler. En ny dansk termin er umulig at få. Zeekr havde fra begyndelsen sportssedanen 001 og den lille SUV X i programmet. Nu lanceres i Europa den mellemstore SUV, 7X. Klar i Kina er også MPV’en Mix. I 2026 skal der ifølge rygterne komme en mellemstor stationcar.
Listen er senest opdateret 24. januar.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.