Mindst 60 nye modeller synes sikre, når Motor ser på nyhedsstrømmen for 2025. Medregnet facelifts og nye varianter svulmer nyhedslisten op til 120.
I denne malstrøm står kinesiske mærker i et vadested. Mange har udskudt deres ankomst, skåret ned i modelprogrammet, er ikke helt klar eller har ligefrem givet op. Og det er vanskeligt at få klar besked.
Men en halv snes Kina-mærker holder fast eller udvider. Og blandt dem er der i hvert fald seks modelnyheder, der er værd at fremhæve.
12 særligt spændende nyheder fra Europa, Japan eller Sydkorea har vi udpeget i en anden artikel.
Den store gennemgang af samtlige 150 nyheder i 2025 finder du her.
Årgang 2025 - her er alle årets nyheder
6 vigtige 2025-nyheder fra Kina:
BYD får lov at få hele tre pladser på den kinesiske top-6-liste. Først for står Atto 2, som er en lille SUV i den hastigt voksende gruppe af el-SUV’er i 200,000-250.000 kr. prisklassen. Atto 2 er rummelig, har et nydeligt design og pæn kabine. I første omgang er rækkevidden kun lidt over 300 km, men et større batteri er på vej.
Senere på året kommer den lidt usædvanlige mellemklasse-hatchback, der i Kina hedder Seal 6 GT. Skarpt design skal nok også hjælpe den på vej i dysten mod bl.a. VW ID.3, Cupra Born, Renault Megane og MG 4. Endelig er der den længe imødesete ’Seagull’, som skulle komme i år og kan blive rigtig interessant som en rummelig mikrobil til lav pris. Pris og ankomsttidspunkt er stadig gætværk.
Dongfeng-koncernen kender vi allerede via premiummærket Voyah og snart også gennem Navor, men selve firmanavnet dukker nu (formentlig) også op på minibilen Nammi Box. Den er større end BYD ’Seagull’, men kan formentlig blive lige så billig.
Hongqi er et andet mærke, der ikke lader sig kue af den høje toldsatser og lancerer nu de store modeller EH7 og EHS7. Der er virkelig skruet op for udstyr, komfort og avanceret teknik som firehjulsstyring og luftaffjedring – og stadig en til forbløffende lav pris: fra 350.000 kr. for sedanen og fra 390.000 kr. for SUV’en, som er en konkurrent til bl.a. Xpeng G9 og BYD Tang, der begge er dyrere.
Der står også Dongfeng bag en anden interessant 2025-nyhed fra Kina. Et fælles barn af Dongfeng og Seres hedder i Kina DFSK, men er i Europa omdøbt til Navor. Det lægger ud med en syvpersoners SUV, der på papiret ser uhyre interessant ud med sin lave pris på 230.000 kr. Det er ca. det samme som en fem år gammel Ford S-Max med over 100.000 km. Navor E5 er dog ikke en elbil, men en plugin-hybrid, så der skal hældes benzin på den. Navor har seks års/150.000 km garanti
MG har tre interessante lanceringer i år, ZS, 5 og Marvel, men det er for tidligt at udtale sig konkret om dem.