Navnet er muligvis det eneste, som ikke virker helt rigtigt ved Volvos nye ES90. Det er en imponerende bil, men det er faktisk ikke en sedan, som S’et plejer at betyde. EC90 eller EF90 havde måske været mere på sin plads.
Nuvel, Volvo har for første gang i årtier valgt et femdørs karrosseri for at gøre den klassiske sedan mere praktisk. Det samme har Audi i øvrigt med sin A6 e-tron, der er en nær konkurrent til ES90.
ES90 er en kæmpe bil med en længde på præcis fem meter og en akselafstand på mægtige 3,10 m. Det første er lidt mere end S90, som ES90 afløser, det andet er markant mere.

Det betyder også, at bagsædepladsen er fyrsteligt, særligt hvad ben- og knæplads angår. Så ES90 ville fint kunne gøre sig som ministerbil. Den generøse bagsædeplads er dog især skabt af hensyn til kinesiske kunder, som kommer til at udgøre den største køberskare, og det vrimlede med kinesiske mediefolk ved verdenspremieren i Stockholm.
ES90 er designet i Volvos designcenter i Shanghai.
Lille bagagerum
Til gengæld er bagagerummet ikke imponerende i rummelighed, muligvis også, fordi det ikke er vigtigt i Kina. Det er nemt at komme til, og bagsæderyglænet kan foldes ned i forholdet 40:20:40, men der er ikke særlig højt fra gulv til ’hattehylde’. 446 liter kan det blive til.
Dertil kommer et lille rum under frontklappen.

Faconen på bagagerummet betyder, at den femdørs bil ikke kan blive en erstatning for en stationcar, som nok aldrig kommer fra Volvo. Hundebur eller stor barnevogn passer ikke ind. Bilens pris betyder nok også, at bilen bedre passer til det lidt ældre, golfspillende ægtepar.
Skifter til 800 volt og ekstrem ladning
ES90 er bygget på samme fysiske platform som EX90, SPA2, men den digitale og elektriske del er en generation nyere. Særlig markant er, at ES90 – som den første Volvo – benytter 800 volt.

Det giver mulighed for en af de hurtigste opladninger, der i dag findes i produktionsbiler. Med det store batteri klarer bilen op til forrygende 350 kW. Dermed kan man på langtur tilføre 300 km rækkevidde (WLTP) på blot ti minutter. 10-80 pct. kan klares på 20 minutter.
Med standardbatteriet er maksimum 300 kW.

650-700 km rækkevidde
Rækkevidden er også i topklasse. Med det store batteri (102/106 kWh) er det officielle tal helt oppe på 700 km med firehjulstræk, uanset om det er standard-udgaven med 449 hk eller performance-versionen med 680 hk.
Med det mindste batteri (88/92 kWh) er rækkevidden stadig rigtig pæn, nemlig 650 km. Her er ydelsen fra bagmotoren 333 hk.
Komfort har haft høj prioritet (sikkerhed allerhøjest) i udviklingen, og Volvo siger, at ES90 har den mest støjsvage kabine i en Volvo nogensinde.

Klar ved næste årsskifte
ES90, der skal bygges i Kina, kommer til Danmark omkring årsskiftet. Og af samme grund kan Volvo Cars Denmark ikke melde priser ud. Som det ser ud nu, stiger afgiften på de dyrere elbiler ganske meget fra 1. januar, men afgiftsstigningen skal diskuteres politisk her i foråret.
Men baseret på svenske priser vil den danske lanceringsmodel med baghjulstræk og Ultra-udstyr lande omkring 675.000 kr. – tæt på billigste EX90. Med den planlagte afgiftsstigning vil bilen koste omkring 750.000 kr. i 2026.
Næste Volvo-nyhed: EX60
Den næste nye Volvo bliver mere relevant for mange danskere, nemlig den elektriske afløser for Volvos mest solgte model, XC90.

Ved ES90-præsentationen i Stockholm viste Volvo et yderst kort glimt af en lermodel, hvoraf det fremgår - ikke overraskende - at den kommende elektriske SUV skal hedde EX60.
Den mellemstore el-SUV bliver første Volvo på en helt ny platform, kaldet SPA3. Men trods skiftet til en ny platform må det formodes, at også EX60 får den effektive 800-volt teknik.
EX60 kommer på markedet en gang i 2026.

Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi