Logo

To bilmærker sidder tungt på plugin-hybrider

Nyheder

Nyt om trafik og biler

14. april 2020

Der er mange plugin-hybrider at vælge mellem, men to mærker sidder på markedet.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Torben Arent

Plugin-hybrider er en asiatisk styrke, når det gælder salgstallene. Kia og Mitsubishi står for næsten to ud af tre solgte plugin-hybrider. Tyske mærker har det største udvalg. Se hitlisten her.

Der står Kia og Mitsubishi på langt de fleste plugin-hybrider, som ruller ud på de danske veje. To ud af tre nye opladningshybrider i første kvartal af 2020 er fra et af de to asiatiske mærker.

Én model snupper 25 pct.

Alene Mitsubishi Outlander, som ligger klart nr. ét indtil videre, står for 25 procent af salget. Kias tre modeller, Niro, Ceed/Xceed og Optima, tegner sig for hele 40 procent.

Dermed har Hyundai og Kia - tilsyneladende uden koordination – delt salget af elbiler og plugin-hybrider imellem sig. De to koreanske mærker er fra samme koncern, men fra to uafhængige importører. Begge mærker har begge typer elektriske biler, men Hyundai ligger højt i det rene elbilsalg.

Se mere: Tre elbiler snupper hele kagen

Den sidste tredjedel af plugin-hybrid-salget fordeler sig på et stort antal mærker og modeller.

Motor har netop testet 14 plugin-hybrider.

Motor har netop testet 14 plugin-hybrider, bl.a. den nye Kia Ceed stationcar.

Tyskerne: mange modeller, lille salg

De tyske premiummærker har langt det største modeludbud og udvider det endnu mere de kommende måneder, men det har indtil videre ikke givet sig udsalg i store styktal.

Salget af opladningshybrider i det hele taget fortsætter med at boome. Indregistreringerne er steget 65 procent fra samme periode sidste år og udgør nu 4,1 procent af det samlede danske bilsalg. Det er på samme niveau som de rene elbiler.

Se mere: Bilsalg dykker - og det bliver værre

Top 20 plugin-hybrider 2020
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
16
18
18
18