Det københavnske motorvejsnet bliver mere robust og hænger bedre sammen, når første etape af Frederikssundsmotorvejen og motorvejskryds Rødovre overgives til bilisterne søndag 18. december.
Det sker med 36 års forsinkelse, for et stort motorvejskryds ved Motorring 3 og Jyllingevej skulle have været indviet i 1975, men blev stoppet blot dage før, arbejdet skulle gå i gang.
Vedtaget i 2006
Først i 2006 kom der gang i projektet igen, da Folketinget vedtog en anlægslov for et nyt og moderne projekt. Og ved den officielle indvielsesfest 15. december kunne transportminister Henrik Dam Kristensen glæde sig over, at selve anlægsarbejdet er gået et helt år hurtige end lovet.
Det kan bilisterne i hovedstadsområdet så også glæde sig over nu, hvor motorvejskryds Rødovre via første etape af Frederikssundsmotorvejen giver direkte, sekssporet forbindelse fra Motorring 3 til Motorring 4.
Motorvejskrydset er i tre etager og med to baner i alle retninger. Selve Frederikssundsmotorvejen består af 1,5 km nyanlagt motorvej og 1,5 km udvidelse af den gamle stump af motorvejen. Der er belysning på det meste og støjdæmpende asfalt på det hele.
Lokalvej bliver fredeligere
Den lokale Jyllingevej får nu halveret trafikmængden, efter at 15.000-18.000 bilister i døgnet ventes at skifte til motorvejen. Den får i alt ca. 40.000 biler pr. døgn stigende til 60.000, når næste etape af motorvejen åbner.
- Nu er der direkte forbindelse, og det er værd at fejre, selv om projektet ikke er helt færdigt, siger Vejdirektoratets projektleder Niels Gottlieb, der har været med fra begyndelsen i 2006.
Små ting mangler
Det, der mangler indtil sommer, er udvidelsen fra fire til seks spor på den gamle strækning, men da trafikken her indtil videre er moderat, giver det ikke køproblemer.
Der mangler også en frakørsel til Ring 3 i udadgående retning. Den bliver klar i løbet af foråret, og det samme bliver ombygningen af to kryds på Jyllingevej.
Stadig lang vej til Frederikssund
Selv om der er tale om første etape af Frederikssundsmotorvejen, får bilister til og fra Frederikssund ikke særlig gavn af vejen i denne omgang. Det sker først, når anden etape forbi Ballerup og Smørumnedre er klar 2015.
Indtil da gør den nye strækning især nytte ved at binde de københavnske motorveje bedre sammen og gøre vejnettet mere robust over for ulykker og vejarbejde ét sted.
Ingen penge til tredje etape
En af fordelene her og nu er bedre forbindelse mellem Roskilde/Holbæk og den nordlige del af hovedstaden.
Tredje (og evt. fjerde) etape helt til Frederikssund er vedtaget, men byggestart kan have lange udsigter, for der er ikke bevilget penge til denne del.
Motorvejskrydset og første etape af Frederikssundsmotorvejen har en bevilling på knap 1,5 mia. kr., men bliver formentlig en anelse billigere.
Se også: Danmarks nye vej hedder rute 17