Kæmpebro bliver snegl på vejen på Sjælland

100 ton tunge betonelementer til broen over Roskilde Fjord skal transporteres på landeveje. Det kan sætte tålmodigheden på prøve for bilister, for 492 gange skal den lange lastbil køre til Frederikssund med 45 km/t.

Speciallastbilen med de 100 ton på ladet.
Trafik

Tung, lang og langsom. En specialtransport på 30 meters længde, med 18 aksler og en iøjnefaldende last kan sætte bilisternes tålmodig på prøve de næste otte måneder.

Det er broelementerne til den kommende Kronprisesse Marys Bro, som skal transporteres ad landevej fra Frederiksværk til byggepladsen syd for Frederikssund.

492 broelementer, 984 ture

492 gange skal den særlige lastbil foretage turen til Frederikssund, og på grund af sin vægt med last må den kun køre 45 km i timen. De store betonelementer vejer mellem 99 og 113 ton.

Se mere: Grønt lys til Frederikssundsbro

492 gange skal den særlige lastbil foretage turen til Frederikssund, og på grund af sin vægt med last må den kun køre 45 km i timen.

Ruten er fra Frederiksværk Havn via rute 16/Hundestedvej/Hillerødvej til Lille Kregme, og derfra ad Frederikssundsvej/Rute 211 til den nye adgangsvej til Fjordforbindelsen syd for jernbanen, oplyser Vejdirektoratet.

Dagens første afgang kl. 9

Transporten begynder altid kl. 9.00 fra Frederiksværk, og der vil være tre daglige transporter. De vil pågå med jævne mellemrum resten af året.

- Trafikanterne i området kan desværre nok ikke undgå at blive forsinket. Derfor opfordrer FDM Vejdirektoratet til at sikre, at transporterne sker uden for myldretiden, og at der vises mest mulig hensyn til den øvrige trafik, når disse store betonelementer skal transporteres, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og tilføjer:

- De øvrige trafikanter skal naturligvis være tålmodige og afstå fra at foretage hasarderede manøvrer i frustration over at blive forsinket.

'Vi kommer til at genere'

I Vejdirektoratet siger projektchef Henrik Vincentsen i en pressemeddelelse:

- Vi kan komme til at genere den øvrige trafik på ruten. Lastbilen er cirka 30 meter lang og skal fragte et ekstremt stort og tungt element. Derfor kører lastbilen ikke så hurtigt. 

Produktionen af broelementerne sker i Polen, hvorfra de sejles til Frederiksværk.

Se mere: Tre mænd sætter gang i Marys bro

Broen klar i 2019

Den 1,4 km lange højbro skal åbne i slutningen af 2019. Sammen med 6,6 km motortrafikvej vil projektet koste to mia. kr.

To tredjedele af de penge skal kræves ind fra de trafikanter, der benytter broen.

Se mere: FDM mener: Bedre veje er en samfundsopgave