Ét sted i Danmark kan man snart være sikkert på at blive blitzet, hvis man kører over fartgrænsen. De første to fastmonterede fartkameraer er nemlig nu sat op.
De står i den nordsjællandske landsby Måløv, hvor transportminister Ole Birk Olesen indviede dem 25. juni. Straks efter ministerbesøget blev fotoboksene dog dækket til, da de først er rigtig klar til at blitze hen på sensommeren.
Skilte fortæller om fartkontrollen
Stærekasserne i Måløv er de første to ud af 20, der i den kommende tid sættes op i alt 11 steder i landet. Alle steder vil der blive skiltet om fartkontrollen ’i god tid’.
De 20 kameraer kommer fra politiets ATK-biler, som der altså samtidig kommer 20 færre af.
I oktober sagde Vejdirektoratet, at fotoboksene ville være klar ’i begyndelsen af 2018’, men det holdt altså ikke.
Tre steder mere i løbet af sommeren
I løbet af sommeren vil de næste fem standere blive sat op tre steder ved Slagelse, Nykøbing Falster og Albertslund. De resterende standere og kameraer forventes opsat i løbet af sensommeren og efteråret.
Dermed er forsøget en del forsinket, og hverken Transportministeriet eller Vejdirektoratet har sagt hvorfor.
Her kommer stærekasserne
1. Roskildevej, Albertslund
2. Målev Byvej, Måløv
3. Slagelse Landevej, Rosted
4. Gaabensevej, Nykøbing Falster
5. Bogensevej, Odense
6. Tjæreborgvej, Esbjerg
7. Herningvej, Ringkøbing
8. Vilsundvej, Nykøbing M
9. Grenåvej, Risskov/Aarhus
10. Aalborgvej, Aabybro
Da den politiske aftale blev indgået, hed det sig, at det skulle ske i 2017. I oktober sagde Vejdirektoratet, at fotoboksene ville være klar ’i begyndelsen af 2018’, men det holdt altså heller ikke.
Der er tale om et forsøg, der evalueres i 2019 og atter i 2021.
Se mere: Stærekasser skyder op efter nytår
FDM: God idé
FDM er tilfreds med, at forsøget nu er gået i gang.
- Vi har længe efterlyst, at man i højere grad brugte skiltede stærekasser. I andre lande har man i årevis haft skiltede stærekasser med gode erfaringer, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Formålet med pilotprojektet er bl.a. at få viden om, hvordan denne type fartkontrol fungerer i forhold til håndtering af dataflow, sikring af driftsstabilitet og hvordan trafikanterne tilpasser deres adfærd på de pågældende strækninger over årene.
Ikke meget 'stærekasse'
Den automatiske fartkontrol kaldes også stationær ATK, fotofælder og stærekasser. Den sidste betegnelse passer dog skidt på de nye fotobokse. De kabinetter, der huser de danske fartkameraer, er nemlig temmelig lavstammede og brede.