Det gik lynhurtigt. Men det var også tiltrængt. På eksakt fem måneder er Østjyske Motorvej syd for Aarhus blevet udvidet fra fire til seks spor. Det er formentlig danmarksrekord i at gøre en motorvej permanent bredere.
Forud i 2017 var dog gået nogle forberedende arbejder.
'Den vigtigste strækning'
Der er nu seks spor på E45 mellem motorvejskryds Aarhus Syd og Skanderborg Nord. Selv om det kun udgør fem ud af de i alt 15 km, som skal udvides, er det den vigtigste strækning.
Se mere: Motorvejen gøres bred: Tid til det store vejarbejde
- Etapen tættest på Aarhus er den mest kritiske delstrækning i forhold til trafikafvikling. Derfor har det været vigtigt for os at få den færdig først og få den færdig inden sommerferien, siger projektleder i Vejdirektoratet, Robin Højen Madsen.
Vejen mangler dog at få lagt det øverste lag asfalt.

Der er nu seks spor på E45 mellem motorvejskryds Aarhus Syd og Skanderborg Nord.
Dobbelt så mange spor til personbiler
Arbejdet på den sydligste del har været i gang siden februar, mens den midterste del, som hidtil har fungeret som et ’pusterum’ for trafikanterne, går i gang nu.
FDM mener: Vejene har brug for en masterplan
Udvidelsen fra fire til seks spor betyder reelt, at der er kommet dobbelt så mange spor til personbiler. Lastbiler fylder nemlig i vid udstrækning den inderste bane.
Samtidig er fartgrænsen hævet fra 80 til 110 km/t. Når hele den 15 km lange strækning er udbygget, vil der være 130 km/t.