Knallertkørsel er den farligste måde at transportere sig på. I 2017 udgjorde knallertulykker 11 procent af alle ulykker med alvorlig personskade, selv om knallertkørsel udgår en forsvindende lille del af den samlede trafik i Danmark.
Derfor er der god grund til, at Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i sin nyeste undersøgelse har set grundigt på ulykker med lille knallert (30-knallert).
Dybdeanalysen af 24 alvorlige ulykker tegner et billede af, at massive overtrædelser af færdselsloven ligger bag.
Næsten alle knallerter var ulovlige
20 af de 24 involverede knallert var tunede, dvs. kunne køre hurtigere end tilladt. Otte ud af 12 ulykker med unge knallertkørere skete bl.a., fordi der blev kørt alt for hurtigt. I gennemsnit var farten ved ulykker over 50 km/t., selv om disse knallerter ikke må kunne køre mere end 30 km/t.
Dybdeanalysen af 24 alvorlige ulykker tegner et billede af, at massive overtrædelser af færdselsloven ligger bag.
- Det er meget markant, at de fleste af knallerterne i vores undersøgelse er tunede – især alle de unges. Vi kan bare se, at de høje hastigheder er medvirkende til, at mange af ulykkerne sker, formanden for Havarikommissionen, Mette Fynbo.
Hun tilføjer:
- Den høje hastighed betød bl.a., at modparterne ikke fik øje på de unge i tide, eller at knallertkørerne ikke kunne nå at styre udenom forhindringer.
Se mere: Mange kommer galt afsted på elcykel
De ældre var berusede
Blandt de ældre knallertkørere var syv ud af 12 påvirkede af alkohol eller narkotika.

I 16 tilfælde kørte knallertkørerne uden hjelm eller havde ikke spændt den, så den røg af. Og det fik alvorligt betydning.
Se mere: Pas på traktoren: Den er bred og langsom
Havarikommissionens rapport er tankevækkende, noterer FDM.
FDM: vigtigt at bruge hjelm
FDM mener
Som bilist er det vigtigt, at man orienterer sig tilstrækkeligt i trafikken. De andre trafikanter kan bevæge sig hurtigere, end man tror.
- Den understreger vigtigheden af at benytte hjelm, når man kører på knallert – og at hjelmen skal være korrekt fastspændt, siger juridisk konsulent Dennis Lange.
- Det er også tydeligt, hvor alvorlige konsekvenser det kan have at tune knallerten. Knallertkørerne, og for de unges vedkommende forældrene, kan med fordel være opmærksom på disse risikofaktorer.
Biler er indblandet i mange af ulykkerne. Bilisterne bliver ved højresvingning snydt af knallerternes for høje hastighed, men bilisterne har ansvar/medansvar i nogle ulykker. De orienterer sig godt nok i nogle af ulykkerne eller drejer med for høj fart.
En del knallertulykker sker ved, at knallerten påkører faste genstande eller parkerede biler.
Se mere: Gamle biler gør natulykker værre