Nyt mærke skal guide bilkøbere til grønne biler

Nyt europæisk test-samarbejde uddeler grønne stjerner til de mest klima- og miljøvenlige biler. Et vigtigt signal til bilproducenterne, mener FDM, som er en del af den nye Green NCAP-test.

Pressemeddelelse

Det bliver de kommende år lidt nemmere at spotte de grønneste biler hos forhandleren. Et nyt samarbejde mellem de europæiske bilklubber, forbrugerorganisationer, EU og en række europæiske myndigheder lancerer nu en ny test, Green NCAP, der skal guide bilkøberne til de mest klima- og miljøvenlige biler.

Det er det europæiske test-samarbejde Euro NCAP, der står for den nye Green NCAP-test. Euro NCAP tester allerede i dag sikkerheden i nye biler og uddeler de velkendte Euro NCAP-stjerner. Nu kommer der også grønne stjerner på paletten.

”Der er et øget fokus på bilers klima- og miljøbelastning. Som forbruger kan det imidlertid være svært at gennemskue, hvor grøn den enkelte bilmodel egentlig er. I dag har bilkøberne kun det europæiske energimærke, som vi kender fra hårde hvidevarer, at gå efter. Bilers klima- og miljøaftryk er imidlertid mere komplekst. Derfor har Green NCAP udviklet en test af både bilens forbrug og udledning af partikler og andre skadelige stoffer. Det vil give forbrugerne en langt bedre gennemsigtighed, når de skal købe bil,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, der også er præsident for FIA Region 1, og tilføjer:

”På sigt er det tanken at udvide testen, så hele bilens samlede aftryk på miljø og klima, fra den produceres, til den skrottes, tages med i regnskabet.”

Der vil dog gå flere år, før Green NCAP er fuldt udrullet. Første test tæller 12 biler, hvoraf to er elbiler. Modsat Euro NCAP, der tester nye bilmodeller, vil Green NCAP også teste modeller, der er populære blandt bilkøberne og derfor ofte også har været på markedet i flere år. Det gælder eksempelvis Fiat Panda, der er en af de mest udbredte biler i Italien. I den første Green NCAP-test får den nul stjerner, hvilket betyder, at den kun lige lever op til kravene for udledning af emissioner og har et højt brændstofforbrug. Bedst klarer testens to elbiler sig. Begge opnår de maksimale fem Green NCAP-stjerner.

”Ligesom Euro NCAP har haft en afgørende betydning for udviklingen af sikkerheden i biler, er vi overbeviste om, at Green NCAP vil få samme betydning. Derfor er Green NCAP også et vigtigt signal fra forbrugerne til bilproducenterne om, at de skal tage de nye grønne stjerner alvorligt. Ambitionen er, at Green NCAP’s grønne stjerner skal være et afgørende parameter, når forbrugerne køber bil,” siger Thomas Møller Thomsen.

FDM deltager i Green NCAP-samarbejdet igennem bilklubbernes europæiske paraplyorganisation, FIA Region 1.

Næste Green NCAP-test er til november.

Læs mere på www.greenncap.com

De 12 testede biler:

Fem stjerner

Hyundai Ioniq (elbil)

BMW i3 (elbil)

Fire stjerner

VW Up GTI (1.0 benzin)

Tre stjerner

BMW X1 (2.0 diesel)

Mercedes-Benz A200 (1.3 benzin)

To stjerner

Ford Fiesta 1.0 (benzin)

En stjerne

Audi A7 (3.0 diesel)

Volvo XC40 (T5 benzin)

Subaru Outback (2.5 benzin)

Nul stjerner

VW Golf (1.6 diesel*)

Fiat Panda (1.0 benzin*)

Ford Fiesta (1.0 benzin*. Udgået model)

* Opfylder Euro 6b – de øvrige opfylder Euro 6d Temp.

 

Hent Green NCAP-logo

Hent billede