Det er et af de skarpere hjørner, FDM runder i år. Alligevel tager de Forenede Danske Motorejere hjørnet på to hjul uden ratslør og slidte lejer. For nok har wagonen et århundrede på bagen, men spinder stadig, som da netop en wagon rullede af båndet på foreningens første kongres en sommerdag i Århus for hundrede år siden.
1909 – "Paa alle veje og til alle Tider af Døgnet"
Marie og Anna var de mest populære pigenavne, mens drengene helst skulle hedde Christian, Peter eller Hans, da konseilspræsident Niels Neergaard, som det endnu dengang hed, 18. juli 1909 stiftede FDM. Det var et år efter den første Ford T var rullet af samlebåndet i USA og tre år efter bladet Motor første gang var gået i trykken og bruddet med Dansk Automobil Klub, DAK, derfor var en realitet.
20 kr. for vognmænd og 5 kr. for motorcyklister lød kontingentet dengang på for foreningens medlemmer, der på FDMs første kongres var vokset til 594 medlemmer, og hvor Ingeniør og initiativtager Fritz Schmitto blev valgt som FDMs første generalsekretær.
Stiftelsen skete vel at mærke på et tidspunkt, hvor der var indregistreret i alt 707 automobiler og 3467 motorcykler i Danmark.
Første mærkesag var en åbning af Strandvejen for automobilkørsel, hvilket lå godt til Motors motto: ”Kørsel med Automobiler paa alle Veje og til alle Tider af Døgnet.”
1934 – ”Benzin-femøren”
25 år senere var statsministeren nu socialdemokraten Thorvald Stauning, mens majestæten var Kong Christian X. Bilparken var vokset til 119,548 biler, hvilket det år afstedkom 12,336 færdselsuheld alt inklusiv.
1934 var også året, hvor den første S-togs linje åbnede mellem Frederiksberg og Hellerup, hvor Nøddebo Præstegård fik premiere i sort/hvid, og FDM rundede 25.000 medlemmer. I spidsen for dem stod direktør Svend Kyhl.
På dagsordenen var især slagsmålet om den såkaldte ”benzin-femøre,” den første afgift, der ikke gik til vejformål men direkte i statskassen. Af andre emner kan nævnes afmærkning, lygteføring og spirituskørsel.
1959 Glatførepjece og trepunktsseler
FDMs 50 års jubilæum falder på et tidspunkt, hvor den generelle velstand vokser og både købekraft og købelyst stiger hos forbrugerne. En af forbrugshøjdespringerne i 1950’erne er bilen. Den danske bilpark fordobles fra således fra 1950 til 1960 og er i 1959 vokset til 504,080 biler. Sikkerheden er kommet mere i fokus, og Volvo kan som de første præsentere tre-punkts sikkerhedsselen som standardudstyr.
I FDM markeres 50 års jubilæet med nye filialåbninger i Helsingør, Haderslev, Næstved, Vordingborg og Holbæk. Internt uddeler direktør Viggo Lærke, hvad der i annalerne omtales som ”særdeles rundhåndet gratialer” ud, dog må nyansatte nøjes med 125 kroner. 50 år senere svarer det til knap 1.500 kr.
Jubilæumsåret er også første år, hvor FDM arrangerer undervisning i kørsel på isglatte veje. Tiltaget er så populært, at man samme år udgiver en ’glatførepjece’.
Med over 120.000 medlemmer så fremtiden lys ud, hvilket blev markeret ved hele store fester - bl.a. på restaurant Wivex i Tivoli i København.
1984 - En pålidelig modspiller
Fiat Uno blev kåret til årets bil, Simons Spies gik bort og som leder af firkløverregeringen havde statsminister Poul Schlüter sit at se til, da FDM i 1984 holdt 75 års jubilæum.
Foreningens direktør A. Mogens Bøll kunne stolt opgøre medlemstallet til 168,425 i jubilæumsåret, og fra nær og fjern, høj som lav, strømmede lykønskningerne FDM i møde.
Poul Schlüter skrev sin fødselsdagshilsen til FDM i Motor det år: ”Der er for mig ingen tvivl om, at ”motorfolket” – der i sin bredeste forstand omfatter store dele af befolkningen – i FDM har et handlekraftigt talerør og en god rådgiver.” (…) ”FDMs sagkundskab har gennem årene været benyttet i en række initiativer til at fremme færdselssikkerheden. Dette arbejde er kommet alle trafikanter – og hermed og samfundet – til gode. (…) Det er også vigtigt, at der i Danmark er en privat organisation, som til enhver tid varetager bilisternes interesser. For regeringen er det også i disse sammenhænge nødvendigt at have en pålidelig modspiller”
Til anledningen blev der desuden produceret et specielt 75-års vognmærke med FDMs originale logo omkranset af egeløv i smuk emaljefarve og leveret med skruer til grillmontering formedelst 98,- kroner.
Om Otto Nielsen erhvervede sig et sådant er uvist. Sikkert er det derimod, at den 77-årige bilist i 1984 var FDMs ældste medlem med et medlemskort, der gik tilbage til 1925.