Motor mener: Kia Sorento er en fin bil, men får det svært i et marked, hvor denne biltype primært efterspørges blandt bilmærker, der også kan byde på prestige.
Firehjulstrækkere er bare ikke længere ”in”. Det ses på salgstallene for alverdens modeller, og årsagen er enkel: I en verden, hvor vi skal tænke på økonomi, miljø og ressourcer, er de store biler simpelthen politisk ukorrekte.
Biltypen er dog ikke rent pjat. Mange har behov for bilens trækevner, og andre værdsætter den høje siddeposition bag rattet og den tryghed, det kaster af sig. Og de kunder vil fabrikkerne stadig gerne nå.
Men skal denne biltype have en chance, så skal den i hvert fald sendes gennem adskillige slankekure, og det er denne øvelse Kia har kastet sig ud i med den nye Sorento. Væk er forgængerens store og tunge langsgående vanger, væk er firehjulstrækket i de fleste versioner, og væk er de store motorer.

Trods den positive udvikling er der næppe mange købere i Danmark til en Kia i denne prisklasse, og den danske importør går derfor stille med dørene. Vil du have en kan den sagtens tages hjem, men da den produceres i Korea må der påregnes en lang leveringstid.
Bilen virker ellers tiltalende, og bliver prisen som forventet omkring 450.000 kr. er den slet ikke noget dumt køb for dem, der har behovet. For eksempel kan bilen trække op til 2,5 ton på krogen, og det er i sig selv en egenskab, der sælger.
Vores oplevelse af bilen var positiv, selv om undervogn og styretøj ikke lægger op til andet end tilbagelænet komfortabel kørsel. Og så må man konstatere, at kvaliteten på ingen måde kan konkurrere med f.eks. Audi eller Volvo. Det kan garantien på fem år derimod.
Tekniske data
Kia Sorento 2.2CRDI aut.
195 hk - 13,5 km/l - ca. 450.000 kr.