Firehjulstrækkeren Opel Antara led en grum skæbne, da den første gang kom til Danmark. Forhøjede afgifter og øget snak om CO2 sendte bilen til tælling, allerede inden kampen var sat i gang.
Det er nu fire år siden, og da markedet synes at være kommet sig over forskrækkelsen, og da Antara nu er at finde i en ny og forbedret version, har den danske Opel-importør valgt at prøve med en relancering.
I den nye udgave har bilen fået en del ændringer i det udvendige design, ligesom køreegenskaberne er forbedret takket være en mere veltrimmet undervogn.Indvendigt er kabinen fornyet med en større og mere gennemtænkt midterkonsol, og materialerne er generelt er løftet i kvalitetsniveauet. I versionen med navigationsanlæg, kan man endda glæde sig over at alle menuer og tale er på dansk.
Motorprogrammet er baseret på en 2.2-liters dieselmotor, der fås i to versioner med enten 163 hk eller 184 hk.
Den mindste udgave kommer med kun forhjulstræk og manuelt gear, mens den store udgave har permanent elektronisk styret firehjulstræk og valg mellem manuelt gear eller automatgear.Antara kommer både i versioner på gule og hvide plader, og som personbil begynder priserne ved godt 400.000 kroner, mens købere, der kan nøjes med kun to sæder, slipper med ca. 255.000 kroner.
Vi har prøvet den nye Antara og hæfter os særligt ved den forbedrede affjedringskomfort og det velfungerende styretøj. Versionerne med manuelt gear generes af motorens snævre omdrejningsområde, hvor den arbejder bedst, og vi vil derfor helt klart pege på udgaven med automatgear som bedste køb.
Indvendigt virker Antara rar og velfungerende, men alligevel kan bilen kan ikke konkurrere med de tilsvarende, men dyrere biler fra BMW, Mercedes, Audi og Volvo.Opel Antara må trække to ton med manuelt gear og 1,7 ton med automatgear.