Opel Astra med mere

Stationcar-udgaven af Opel Astra har bedre plads på bagsædet og et smart system, der lægger bagsæderne ned med tryk på en knap. Hermed er der også en Astra til børnefamilier.

Astra st.car
Forpremiere

Motor mener: Den længe savnede Opel Astra stationcar var værd at vente på. Bagsædernes konstruktion er i en klasse for sig, og så kører bilen fremragende.

Astra Sport Tourer er en vellykket stationcar med en fin linjeføring og en høj brugsværdi.
Astra Sport Tourer er en vellykket stationcar med en fin linjeføring og en høj brugsværdi.
Selv om Opel har mere end 50 års erfaring med stationcars, har fabrikken i mere end et år måttet skuffe de kunder, der gerne ville have en ny Astra stationcar. Nu er ventetiden imidlertid ovre, og fabrikken har netop lanceret sin nyeste udgave af den i Danmark så populære biltype.

Den nye Opel Astra stationcar – eller Sports Tourer, som Opel har døbt den – er allerede på vej til Danmark i et omfattende modelprogram, der er magen til det, vi kender fra de øvrige udgaver. Merprisen er beskedne 12.500 kroner og dækker over en yderst praktisk konstruktion, der øger bilens brugsværdi markant.

Astra Sport Tourer er indvendigt identisk med den almindelige Astra hatchback.
Astra Sport Tourer er indvendigt identisk med den almindelige Astra hatchback.
Som noget helt nyt kan bagsæderne foldes forover blot ved at trykke på en knap ved bagklappen. Herfra foregår resten automatisk. Bagagerummet er helt kasseformet og flot beklædt overalt. Det rummer 500 liter med bagsædet i brug, men kan øges til 1.550 liter. Et smart rullegardin vipper automatisk op, blot man berører det let, hvorved der bliver fin adgang til bagagerummet.

Som på mange andre stationcars giver den vandrette taglinje en fin fordel for bagsædepassagererne: Loftshøjden er en hel del bedre end i femdørsudgaven, og i det hele taget er der rimelig plads ved bagsædet.

Med bagsædet i brug er der 500 liter til rådighed. Bagagerummet er helt regulært i formen, og det vandrette gardin er let at betjene.
Med bagsædet i brug er der 500 liter til rådighed. Bagagerummet er helt regulært i formen, og det vandrette gardin er let at betjene.
Normalt må man omkonstruere bagakslen for at få plads i en stationcar, men det slap Opel for i dette tilfælde, idet Astra i forvejen har en kompakt compoundaksel, hvor to tværsvingarme sørger for at overføre sidekræfterne, når bilen kører gennem sving og kurver. Det giver grundlæggende en god komfort, men for dem, der ønsker flere muligheder, kan bilen bestilles med en justerbar undervogn, hvor man fra instrumentbordet kan vælge mellem tre forskellige indstillinger: Standardindstillingen, den komfortable „Tour” eller den mere dynamiske „Sport”.

Vi har prøvet bilen på krævende veje omkring den tyrkiske storby Istanbul – til lejligheden kaldt „KonstantinOPEL”. Her udviste bilen en glimrende evne til at fastholde en rolig kurs trods vejenes ofte ringe beskaffenhed.

På motorsiden er der hele otte varianter at vælge blandt, efter at den kraftige toliters dieselmotor med 160 hk nu også er blevet en mulighed. Den fås enten med et sekstrins manuelt gear eller en helt ny sekstrins automatgearkasse. Den motor er en fornøjelse og gør bilen usædvanligt letkørt, da den trækker rent helt nede fra omkring 1.000 omdrejninger. Skal det være mere miljøvenligt, tilbyder Opel nu også en udgave med stop-start-teknik. Det er en 1.3-liters dieselmotor, der yder 95 hk, og som får bilen til at køre 24,4 km pr. liter.

Det overordnede indtryk af Astra peger på en bil, der virker herlig helstøbt. Og da brugtvognsmarkedet som regel efterspørger sådanne biltyper, er der ingen tvivl om, at Astra Sport Tourer er det mest sikre køb i Astra-familien.