
Opel Astra sælger glimrende på det tyske hjemmemarked, og også herhjemme har den godt fat i kunderne til denne bilstørrelse. Men særligt i Rusland, Tyrkiet og Asien har bilen hidtil haft det svært, for her vælger man typisk biler med sedan-karrosseri, og det har Opel ikke altid kunnet tilbyde.
Det er derfor særligt i det lys, at den nye Astra sedan skal betragtes. Men Opel er selv overbevist om, at designet af Astra sedan er blevet så overbevisende, at der nu er grobund for at også andre lande skal have muligheden. Og det er nok ikke så dumt tænkt, for Opel Astra sedan ser voksen ud og har linjer, der sender tankerne i retning af den større Insignia, som sælger fint i alle karrosserivarianter.
Opel Astra med rummeligt bagagerum

Den øgede længde er derfor gået til et større bagagerum, der er vokset fra femdørens 370 liter til nu 460 liter. Det er kun 40 liter mindre end i stationcaren, og understreger, at en sedan sagtens kan være praktisk.
Bagsædepladsen er derimod ikke overbevisende. Knæpladsen har aldrig været rigtig imponerende i Astra, og nu er også loftshøjden noget begrænset af den faldende taglinje.
Men designet er flot med linjer, der både fra siden og bagfra får bilen til at se harmonisk ud. Og skal man kun køre med børn bagtil, vil i hvertfald de to yderpladser være ok. Midterpladsen er derimod svær at udnytte på grund af den store midterkonsol i bilen.
Ny front og teknik i Opel Astra

Inde i bilen kan man glæde sig over muligheden for at tilkøbe en lang mængde sikkerhedsudstyr, som er nedarvet fra de større Opel-modeller. Fartpilot, der selv holder afstand til forankørende, advarsel ved for tæt kørsel, overvågning af de blinde vinkler, bakkamera, skiltegenkendelse samt et system, der hjælper med at fastholde bilen på vejen ved at dreje rattet og alarmere, hvis man er på vej ud over sidelinjerne, er blot en del af mulighederne.
Som i mange andre biler bliver dette udstyr dog ikke standard, da der er høje afgifter på sikkerhedsudstyr i Danmark.
Nye motorer i Opel Astra

Sidstnævnte går op mod 27 km pr. liter, og generelt er forbruget reduceret. I den tunge ende findes den kraftige dieselmotor med biturbo, som yder 195 hk samt topudgaven i form af sportsudgaven OPC med 280 hk. Her skal man ikke spekulere på antal km på literen.
Vi har prøvet flere af udgaverne. Grundversionen har en komfortabel opsætning med en undervogn og et styretøj, der vil tilfredsstille de fleste. Mere begejstring finder man i Biturbo udgaven, der dog i lighed med de mindre udgaver har svært ved at skjule motorstøjen.

Priserne er endnu ikke på plads, men sedanen ventes at blive nogle få tusinde kroner dyrere end femdørsudgaven, mens der fortsat vil være 16.000 kr. op til stationcarudgaven. Priserne for Biturbo-udgaven er heller ikke på plads, men den kraftige OPC koster en halv million på nær en krone.