Motor mener: En virkelig fin, allround familiebil. Vi venter spændt på brændstoføkonomi og priser.
Orkanen har raset og hærget hen over de øverste etager hos General Motors inklusive datterselskabet Opel. Men nede i den store udviklingsafdeling nær Frankfurt har flere hundrede ingeniører været dybt koncentreret om deres opgave: at skabe en ny Astra.
Når Opels nye kompaktmodel kommer til salg i Danmark omkring årsskiftet, kan køberne konstatere, at opgaven er løst med udmærkelse. Den nye VW Golf og den kommende Ford Focus får skarp konkurrence.
Fornyelsen er tydelig på afstand med det Insignia-inspirerede design med langt renere linjer end hos forgængeren og en forøget længde på 17 cm.
At tage plads i førersædet er en helt anden oplevelse end i den nuværende. Stort set alt er som i Insignia, blot er midterkonsollen smallere.

Og et teknisk, men velvalgt tilbageskridt: Afviserarmen er nu atter mekanisk efter forgængerens elektroniske eksperiment.
Et hurra mere: Den gamle Astra har nul fralægsplads og nul kopholdere. Den nye er forsynet med tre kopholdere.
Fin plads er der også på bagsædet, der nyder godt af syv cm ekstra akselafstand. Men der ingen fikse justeringsmuligheder. Særligt i højre side kan der blive god plads, da instrumentbordet i højre side er ”udhulet”, hvorved passagesædet kan skubbes pænt frem.
Et kik ned i bagagerummet er også en glædelig begivenhed: Reel form og masser af plads - 370 liter. Rummet kan endda inddeles i to etager foruden plads til reservehjul allernederst.
Ude på små tyske veje viser den nye Astra sig som særdeles letfodet og dynamisk sammenlignet med forgængeren. Affjedringskomfort og støjniveau har også opgraderet med en stjerne.

- Underrammen foran er taget fra Insignia, mens vi bagtil har beholdt en pladsbesparende og billig compoundaksel. Den har vi suppleret med et såkaldt Watts-link, som holder undervognen på plads sideværts.
Watts-linket er med til at adskille Astra fra søsterbilen Chevrolet Cruze.
Vægten er øget, brændstoføkonomien kendes endnu ikke, og Opel har ”glemt” at sørge for stop-start-teknik. ”Kommer senere”, siger Opel-ingeniøren. Til gengæld er flere af motorerne gjort mindre.
Motor var på testturen forkælet med den 180-hestes benzinmodel, men motorudvalget bliver stort startende med 1.4 benzin med 100 hk og 1.3 diesel med 90 hk. Sparedieselen Ecoflex og racerudgaven OPC kommer senere.
Når den nye Astra (generation I) kommer, udgår den gamle (generation H) ikke, men rykker ned i rækken som Astra Classic. Til gengæld kan den nuværende Astra Classic (generation G) omsider få fred.