Opel Cascada – sommerbil hele året

Opel Cascada er en helt ny cabriolet med stoftag og plads til fire. Den er yderst vellykket og bringer Opels image op i en ny klasse.

Opel Cascada er en halv meter længere end en VW Golf Cabriolet og rummer derfor let fire voksne
Forpremiere

Kabinen er er skabt med udgangspunkt i en Opel Astra. Men materialerne er lidt lækrere, og særligt instrumentbordets kvalitet er løftet. Læderindtræk med elsæder koster 41.000 kr. ekstra.
Kabinen er er skabt med udgangspunkt i en Opel Astra. Men materialerne er lidt lækrere, og særligt instrumentbordets kvalitet er løftet. Læderindtræk med elsæder koster 41.000 kr. ekstra.
Motor mener: Opel Cascada bringer glæden ved en åben bil ind i hverdagens bilflåde. Den kan bruges hele året rundt, men bliver aldrig kedelig at køre i.

Opel Cascada er navnet på den største cabriolet, Opel til dato har sendt på gaden. Den er størrelsesmæssigt tæt på den store Insignia, men har et interiør, der er hentet fra den noget mindre Astra.

Der er plads til fire personer, og med en ret lang akselafstand er det også i praksis muligt at udnytte sædekapaciteten. Skal man køre åbent i længere tid, er det dog som altid sjovest med kun to personer og så en læskærm monteret over bagsædet.

Taget er af stof med tre lag, og det er helt elektrisk betjent og kan både manøvreres via nøglen, når man er på vej hen til bilen, og under kørsel ved hastigheder på til 50 km/t.

Meget flot Opel Cascada

Bagenden er utrolig harmonisk med de bløde former. Baglygterne åbner op sammen med bagklappen. Når det sker, tændes de nederste baglygter.
Bagenden er utrolig harmonisk med de bløde former. Baglygterne åbner op sammen med bagklappen. Når det sker, tændes de nederste baglygter.
Udefra ser Opel Cascada rigtig flot ud. Dens linjer er harmoniske, og fortil pryder en nydesignet frontgrill bilen, så man næsten får associationer til en Buick eller Cadillac. Bagtil er bilen rundet flot af med en vandretgående bue, der løber fra den ene side af bilen tværs over bagklappen til den anden side. Det er flot og matcher på fin vis den kromliste, der indrammer selve kabinen.

Når bagklappen åbnes, følger baglygterne med op og åbner til et pænt bagagerum på 380 liter. Det er dog kun på 280 liter, når taget er nede, da der skal være plads til kalechen. Men bagsædets ryglæn kan foldes forover, og så er der plads til f.eks. et snowboard, og det er der ikke mange åbne biler, der kan prale af.

Bagsædet kan foldes forover, hvilket er ret sjældent i en åben bil. Det giver mulighed for at køre med f.eks. et snowboard.
Bagsædet kan foldes forover, hvilket er ret sjældent i en åben bil. Det giver mulighed for at køre med f.eks. et snowboard.
Eneste minus ved designet er bilens meget vandrette forrude, der ganske vist ser godt ud, men som har nogle praktiske slagsider: Den skærmer ikke helt for meget høje personer, ligesom indstigningen kan generes af rudekanten.

Opel Cascada kan bruges året rundt

Opel Cascada er første bil fra Opel, der får glæde af den nye 1.6-liters turbomotor, som indleder en ny æra af friske Opel-maskiner. Den fik vi lejlighed til at prøve, og det er virkelig en god konstruktion. Den yder 170 hk og trækker forrygende rent fra lave omdrejninger og leverer sine kræfter på en overbevisende facon.

Den kan fås både med en sekstrins manuel gearkasse og en nyudviklet sekstrins automatgearkasse. Det er uden tvivl den model, der er værd at gå efter, selv om Cascada også kommer med den gamle 1.4-liters turbomotor med 140 hk.

Opel gør meget ud af at fortælle, at bilen er skabt, så den kan benyttes både sommer og vinter. Det er der også grund til at tro, at den kan. I Danmark er der således altid varme i sæderne som standard, og varme- og ventilationsanlægget er dimensioneret som i en lukket bil.

Taget er af stof i en meget lækker kvalitet. Der er tre lag, hvilket både isolerer og holder støjen ude.
Taget er af stof i en meget lækker kvalitet. Der er tre lag, hvilket både isolerer og holder støjen ude.
Kalechestoffet er af utrolig lækker kvalitet, og bagruden er af glas og er helt integreret i kalechen. Det er en tysk underleverandør, der står for den del af bilen, og her fortæller Opel, at man har fået udviklet et så avanceret stof, at taget ventes at se nyt ud i de første ti år af bilens levetid, og at det uden tvivl vil kunne holde i hele bilens samlede levetid. Det tåler i øvrigt vaskehal i hele bilens levetid.

Opel Cascada kører meget komfortabelt

Åbne biler er traditionelt mindre vridningsstive end de lukkede, men Opel har lagt sig i selen for at gøre forskellen så lille som mulig, og det mærkes. Den virker styrevenlig og stabil, og så er servostyringen til og med flot afstemt.

Opel Cascada bliver dog aldrig en køremaskine til de små snoede veje, hertil er bilens bevægelser for tunge. Men den kører imponerende godt på motorvejen og opfylder på fin vis de øvrige krav, man med rimelighed kan stille til en åben bil. Ikke mindst, hvis man vælger bilen med den justerbare undervogn, flexride.

Om den i praksis også kan bruges som husstandens eneste bil hele året må bero på en konkret vurdering af brugsværdien. Kabinen er velindrettet og rummer let fire personer, og der er altid let adgang til bagsædet, da forsæderne automatisk glider frem. Men bagagerummet er småt, og åbningen er lille. For nogle vil det givetvis være en „showstopper”, mens andre snildt kan leve med den begrænsning. Det må derfor komme an på en konkret vurdering.

Bagagerummet er Opel Cascadas akilleshæl. Det rummer 380 liter, men kun 280, når taget er foldet ned.
Bagagerummet er Opel Cascadas akilleshæl. Det rummer 380 liter, men kun 280, når taget er foldet ned.
Er der stadig grønt lys, så kan man erhverve sig en Opel Cascada 1.4T i grundudgaven fra 424.000 kroner. Vores umiddelbare favorit er en dog den lidt dyrere1.6-liters turboudgave i Cosmo-udgaven med ekstraudstyr i form af automatgear, læder, navigationsanlæg, xenonforlygter og den justerbare undervogn.

Så koster bilen i alt 560.000 kroner, og selv om det er mange penge, er det en yderst skarp pris på en så veludstyret og velfungerende åben bil til fire personer.