
Opel Cascada er navnet på den største cabriolet, Opel til dato har sendt på gaden. Den er størrelsesmæssigt tæt på den store Insignia, men har et interiør, der er hentet fra den noget mindre Astra.
Der er plads til fire personer, og med en ret lang akselafstand er det også i praksis muligt at udnytte sædekapaciteten. Skal man køre åbent i længere tid, er det dog som altid sjovest med kun to personer og så en læskærm monteret over bagsædet.
Taget er af stof med tre lag, og det er helt elektrisk betjent og kan både manøvreres via nøglen, når man er på vej hen til bilen, og under kørsel ved hastigheder på til 50 km/t.
Meget flot Opel Cascada

Når bagklappen åbnes, følger baglygterne med op og åbner til et pænt bagagerum på 380 liter. Det er dog kun på 280 liter, når taget er nede, da der skal være plads til kalechen. Men bagsædets ryglæn kan foldes forover, og så er der plads til f.eks. et snowboard, og det er der ikke mange åbne biler, der kan prale af.

Opel Cascada kan bruges året rundt
Opel Cascada er første bil fra Opel, der får glæde af den nye 1.6-liters turbomotor, som indleder en ny æra af friske Opel-maskiner. Den fik vi lejlighed til at prøve, og det er virkelig en god konstruktion. Den yder 170 hk og trækker forrygende rent fra lave omdrejninger og leverer sine kræfter på en overbevisende facon.
Den kan fås både med en sekstrins manuel gearkasse og en nyudviklet sekstrins automatgearkasse. Det er uden tvivl den model, der er værd at gå efter, selv om Cascada også kommer med den gamle 1.4-liters turbomotor med 140 hk.
Opel gør meget ud af at fortælle, at bilen er skabt, så den kan benyttes både sommer og vinter. Det er der også grund til at tro, at den kan. I Danmark er der således altid varme i sæderne som standard, og varme- og ventilationsanlægget er dimensioneret som i en lukket bil.

Opel Cascada kører meget komfortabelt
Åbne biler er traditionelt mindre vridningsstive end de lukkede, men Opel har lagt sig i selen for at gøre forskellen så lille som mulig, og det mærkes. Den virker styrevenlig og stabil, og så er servostyringen til og med flot afstemt.
Opel Cascada bliver dog aldrig en køremaskine til de små snoede veje, hertil er bilens bevægelser for tunge. Men den kører imponerende godt på motorvejen og opfylder på fin vis de øvrige krav, man med rimelighed kan stille til en åben bil. Ikke mindst, hvis man vælger bilen med den justerbare undervogn, flexride.
Om den i praksis også kan bruges som husstandens eneste bil hele året må bero på en konkret vurdering af brugsværdien. Kabinen er velindrettet og rummer let fire personer, og der er altid let adgang til bagsædet, da forsæderne automatisk glider frem. Men bagagerummet er småt, og åbningen er lille. For nogle vil det givetvis være en „showstopper”, mens andre snildt kan leve med den begrænsning. Det må derfor komme an på en konkret vurdering.

Så koster bilen i alt 560.000 kroner, og selv om det er mange penge, er det en yderst skarp pris på en så veludstyret og velfungerende åben bil til fire personer.