Opel Corsa – en ren sparegris

Opel Corsa har fået en kosmetisk overhaling, og som 1.3 CDTi ecoFLEX med start-stop teknik kører den 28,6 km/l i gennemsnit.

En økonomisk og praktisk pendlerbil
Forpremiere

Motor mener: Opel Corsa 1.3 CDTi ecoFLEX kan holde, hvad fabrikken lover. 28,6 km/l er flot, men det kræver uhyre påpasselighed med speederen.

Interiøret har fået en gevaldig opstrammer og virker gedigent. Storskærmen med navigation og Bluetooth koster 25.900 kr., men Opel Danmark arbejder på at kunne eftermontere til den halve pris.
Interiøret har fået en gevaldig opstrammer og virker gedigent. Storskærmen med navigation og Bluetooth koster 25.900 kr., men Opel Danmark arbejder på at kunne eftermontere til den halve pris.
Efter at Opel Corsa sidste år fik en teknisk overhaling med opstrammet undervogn, mere præcist styretøj og revideret motorstyring, er turen nu kommet til det udvendige og det indvendige.

Fronten har en ny form på luftindtaget og lygterne. Tågelygterne er nu placeret i udskæringer med en forkromet detalje, der slægter Opel Astra og Meriva på. De ændrede detaljer indlemmer Corsa i Opel-familien, der er blevet gennemgribende fornyet, og hvor kun Corsa manglede et nyt udtryk.

Indendøre er instrumentbordet nyt at se på, materialerne er optimeret, og indtrykket af kvalitet er forstærket. Rattet har fingernær betjening af underholdningen med højre tommeltot, og kørecomputeren bliver betjent med venstre. Som den eneste bil i denne klasse for biler på fire meter kan rattet forsynes med varme for behørig merbetaling. Sæderne er nu dybe og behagelige at sidde i. Rattet er til at justere i både højde og afstand, ligesom førersædet er til at justere i højden.

Corsas egen kørecomputer fører bevis for, at det kan lade sig gøre at køre 28,6 km/l (3,5 l/100 km)  men det er hverken sjovt eller let at spare.
Corsas egen kørecomputer fører bevis for, at det kan lade sig gøre at køre 28,6 km/l (3,5 l/100 km) men det er hverken sjovt eller let at spare.
Motorprogrammet har en pæn bredde med benzinmotorer fra 1.0 liter, 1.2 liter, 1.4 liter til 1.6 liter med turbo. Ydelserne strækker sig fra 65 hk til 192 hk. Der er to turbodieselmotorer til rådighed, en 1.3 liter og en 1.7 liter, men i tre styrker fra 75 hk til 130 hk.

Den mest interessante er 1.3 CDTi ecoFLEX med stop-start-teknik, som på en strækning på 60 km igennem København og op ad Strandvejen, hvor der er lange stræk med 60 km/t. fartbegrænsning, kunne nøjes med at bruge 3,5 l/100 km, hvad der svarer til 28,6 km/l – det tal, som fabrikken opgiver.

Stop-start-teknikken virker ganske ubesværet, og motoren standser i samme sekund, bilen holder stille i frigear og med koblingen sluppet. Omdrejningstællerens viser lander på Autostart for at vise, at systemet er i funktion, og motoren er klar til at blive startet. Det sker ved at træde koblingen ned, hvorved motoren starter øjeblikkeligt. Så er det bare med at komme af sted. Nemmere kan det ikke være. Det er også muligt at koble systemet fra.

Foruden stop-start er den sparsommelige Corsa optimeret aerodynamisk ved at ændre luftindtagene i fronten og sænke karrosseriet 20 mm. Rullemodstanden er forbedret med lavfriktionsdæk, og transmissionen har en fået højere udveksling.

De 95 hk er fuldt udviklede ved 4.000 o/min., og det maksimale drejningsmoment på 190 Nm er til rådighed fra 1.750-3.250 o/min. Det smidige forløb giver en glat kørsel med få gearskift for spare-Corsa’en trækker rykfrit fra 1.100 o/min. i femte gear.

Der er ingen ydre tegn på, at motoren er udstyret med stop-start-teknik.
Der er ingen ydre tegn på, at motoren er udstyret med stop-start-teknik.
Udstyrsmæssigt er Corsa Enjoy Edition pænt med. Den har ESC, seks airbags, elektrisk betjente sideruder foran, elektrisk justerbare sidespejle med varme, varme i forsæder og multijusterbart rat.

Priserne på den reviderede Opel begynder ved 119.900 kr. for en 3-dørs 1.0 Enjoy Edition. Den prøvede 1.3 CDTi ecoFLEX Enjoy Edition koster 163.550 kr. med tre døre og 168.550 kr. med fem døre.