Opel Insignia får sin anden ungdom

Med en markant ændret førerplads, opstrammet design og nye motorer møder Opel Insignia styrket op til firmabilernes kappestrid.

Fronten på Opel Insignia er ændret markant ved bl.a. at sænke grill’en. LED-kørelys er en mulighed.
Forpremiere

Den meget brede kromliste skærer sig ind gennem baglygterne på Opel Insignia.
Den meget brede kromliste skærer sig ind gennem baglygterne på Opel Insignia.
Motor mener: Opel Insignia er blevet flottere ude og inde, og den nye førerplads virker rigtig godt. Prishoppet fra grundmodel til den næste er voldsomt.

Det er en ansigtsløftning af de store, som fem år gamle Opel Insignia har gennemgået. Ændret design for og bag, nye motorer og ikke mindst en helt ændret kabine giver job- og familiebilen gode kort på hånden.

Især har Opel fået en del kritik for de mange små og ret ens knapper i midterkonsollen, og det er der sandelig gjort noget ved. Myriaden af små knapper er væk og erstattes af meget færre og større knapper i kombination med en stor berøringsskærm – 4,2 tommer som standard og 8 tommer som ekstraudstyr.

LÆS OGSÅ: Stærk dieselmotor i Opel Zafira

Førerpladsen er fuldstændig forandret med den store otte tommers skærm (ekstraudstyr) i midterkonsollen og det delvis digitale instrumenthus.
Førerpladsen er fuldstændig forandret med den store otte tommers skærm (ekstraudstyr) i midterkonsollen og det delvis digitale instrumenthus.
Bilen kan nu betjenes på fire måder: med knapper, med berøringsskærm, via en „touchpad” i midterkonsollen og ved at tale til den. Det opleves generelt som en kæmpe forbedring, men skærmen eller computeren bagved reagerer desværre ret langsomt i en del situationer.

Den nye skærm giver mulighed for at få en række særlige Opel-apps, hvoraf de første – vejrudsigt og digital radio-streaming – er klar i begyndelsen af 2014.

Samtidig er selve instrumenthuset total forandret og gjort elektronisk med stort speedometer i midten. Det er en klar æstetisk forbedring, at de små røde tal er væk, men indtil videre er det svært at opfatte det som en særlig Opel-stil.

Opel Insignia når under 100 g CO2

Instrumenthuset har nu stort, digitalt og tydeligt speedometer, omend der ikke er meget Opel-dna over det. Der er snydt lidt, for sideinstrumenterne er analoge, men med et designmæssigt trick, så cirklerne får de to dele til at hænge sammen.
Instrumenthuset har nu stort, digitalt og tydeligt speedometer, omend der ikke er meget Opel-dna over det. Der er snydt lidt, for sideinstrumenterne er analoge, men med et designmæssigt trick, så cirklerne får de to dele til at hænge sammen.
Udvendig er forandringerne også til at få øje på. Fronten inklusive lygter er ny, og grill’en er rykket længere ned, så bilen virker bredere og ligger mere lavt og solidt på asfalten. Bagtil får en temmelig stor kromliste, der gennemskærer de nye baglygter, også bilen til at fremtræde helt anderledes.

LÆS OGSÅ: Flere biltest fra Motor

Ved faceliftet introduceres Opels nye 1.6-benzinmotor af den såkaldte SIDI-generation i Opel Insignia. Den yder 170 hestekræfter og er ikke bare stærk, men også dejlig kultiveret. Hvornår den nye generation 1.6-diesel når til Insignia, kan Opel ikke sige.

På dieselsiden er det 2,0 liter over hele linjen, og to af dem – 120 og 140 hk – er blevet optimeret, så de får bilen til at køre 27 km pr. liter (sedan og femdørs). CO2-tallet er på 99 gram, og Opel Insignia er dermed første model i den store middelklasse, der kommer under 100 gram.

Midterkonsollen er blevet langt mere overskuelig med få og store knapper. Betjeningen af sædevarmen sker på de små berøringsskærme, hvilket er intuitivt, men det kræver øvelse at give det rette tryk. Det virker ret altmodisch, at Opel stadig bruger værdifuld plads på askebæger.
Midterkonsollen er blevet langt mere overskuelig med få og store knapper. Betjeningen af sædevarmen sker på de små berøringsskærme, hvilket er intuitivt, men det kræver øvelse at give det rette tryk. Det virker ret altmodisch, at Opel stadig bruger værdifuld plads på askebæger.
Ud over forbedret motor er det bl.a. opnået ved rekordlav vindmodstand – blot 0,25 i Cw-værdi.

Et annonceret ottetrins automatgear er ikke klar til faceliftet, så Insignia fortsætter med seks trin.

Den fornyede Insignia er klar i Danmark sidst i oktober, og billigste sedan og femdørs fås for absolut rimelige 304.000 kr. med 140 hestes benzinmotor. 

Det er – sammen med den 17.000 kr. dyrere – stationcar desværre eneste oplagte mulighed for private, for billigste diesel med laveste udstyr er 109.000 kr. dyrere, og næste motor/udstyrsvariant er 124.000 kr. dyrere. 

I stedet fokuserer Opel på firmabilssalg med ret moderate beskatningsværdier.