
At Opels avancerede turboteknik virker efter hensigten, er mærkbart fra de første meter, bilen ruller. Motorens svar på speederens kommando er øjeblikkelig, og allerede fra 1.250 o/min. står 80 procent af drejningsmomentet, lig med 320 Nm af de maksimale 400 Nm, til rådighed. Fra 1.750 o/min. til 2.500 o/min. bliver de sidste 80 Nm lagt til.
Kraftforløbet er ganske imponerende også i betragtning af, at der er 195 hk ved 4.000 o/min. til at bakke op med.
Almindeligvis koster det dyre dråber brændstof at udvikle så mange kræfter fra en 2.0 firecylindret motor. Men netop denne teknik levner rum for en god økonomi.
Ifølge Opel kører bilen 20,4 km/l og har en CO2-udledning på 129 g/km, når motoren kombineres med en sekstrins manuel gearkasse og ECO-teknologi, der indebærer stop og start.

Teknologien består af en lille turbolader i serie med en større. Den lille spinder op i hastighed ved relativ lav gennemstrømning af udstødningsgas. Den lille turbolader alene leverer højt tryk op til 1.500 o/min. og arbejder i sekvens med den store op til 2.500 o/min., hvorefter den store overtager hele arbejdet.
Motorlyden er meget dæmpet, og motoren arbejder fuldstændig vibrationsfrit. Kørbarheden er pletfri, og den daglige omgang må berede ejeren stor glæde.
Da det er en ny motorvariant af Opel Insignia er der naturligvis ingen forskel fra tidligere i indretning og pladsforhold. Hvad angår model er der valg imellem en 4-dørs sedan, en 5-dørs hatchback og en stationcar, som Opel kalder Sports Tourer.
Teknikken er ikke ny, men har tidligere været forbeholdt biler af den mere noble klasse med sekscylindrede motorer. Det er første gang, et mellemklassemærke som Opel benytter så avanceret teknik.
Der er valg imellem træk på forhjulene og på alle fire hjul, og prøvebilerne var udstyret med FlexRide, der har elektrisk justerbare støddæmpere i tre trin fra den blødere Tour til Normal ud til den stivere Sport. FlexRide er standard på den firehjulstrukne og ekstraudstyr på den forhjulstrukne version.
Ligeledes har Insignia 4x4 sportschassis med det særlige Hiperstrut forhjulsophæng fra Insignia OPC med 250 hk, andre støddæmpere og større bremser.
Den firehjulstruknes strammere undervogn er knap så komfortabel i det daglige, hvorimod forhjulstrækkeren foruden sagtens at kunne overføre de smidige kræfter også leverer en bedre frasortering af vejens ujævnheder.
Evnen til at overhale er af større betydning end den absolutte acceleration fra 0-100 km/t. Eksempelvis accelererer Insignia 2.0 Biturbo CDTI fra 80 til 120 km/t. i femte gear på 7,6 sek. og kan givetvis gøre det endnu hurtigere, hvis dovenskab og blind tro til bilens evner ikke står i vejen for at skifte til fjerde gear.
Kombinationen af kræfter og på papiret god økonomi kan gøre den stærke dieselbil til den bedste i modelrækken. Det afhænger bare af prisen.
Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI bliver introduceret i Danmark i marts, og den billigste med Cosmo-udstyr er prissat fra 500.850 kr. for den firedørs og femdørs model til 517.850 kr. for Sports Tourer.