Opel Insignia smider CO2-gram

Opels jobklassebil gør i 2012-udgaven store fremskridt, når det gælder brændstoføkonomi og kan prale af at være klassens mest benzinøkonomiske. Den kører 33 procent længere på literen end før, og så er bilen blevet bedre til at se.

2012-udgaven af Opel Insignia har ingen visuelle ændringer. Forbedringerne ligger i motorrummet.
Forpremiere

Motor mener: Et facelift trænger Insignia ikke til, men forbedringen af især grundmotoren falder på et tørt sted og indebærer en markant forbedring. Men hvorfor skal springet op til de øvrige motorer inkl. diesel være så voldsomt?

Opel Insignia har været på kur. Det er ikke nogen skønhedskur, for trods tre år på banen kan Opel have ret i, at bilen bestemt ikke trænger til nogen ansigtsløftning. Der er heller ikke en sådan på vej.

Derimod har Insignia til 2012-årgangen været på slankekur - den efterhånden så kendte CO2-kur.

Fremgangen er markant, men der var også noget fedt at skære af, for Insignia har især på benzinsiden ligget i den tunge ende i klassen.

Ecoflex er en 160 diesel, der kombinerer mange kræfter og lavt forbrug. Eco skrives ikke længere med grønne bogstaver. Det er åbenbart blevet for fortærsket.
Ecoflex er en 160 diesel, der kombinerer mange kræfter og lavt forbrug. Eco skrives ikke længere med grønne bogstaver. Det er åbenbart blevet for fortærsket.
Opel har skrottet den gamle 1.8 benzin og erstattet den med en ny grundmotor, 1.4 turbo - i begge tilfælde med 140 hestekræfter. Sammen med stop-start, indførelsen af elektrisk servostyring og andre ændringer betyder det en formidabel forbedring af den officielle benzinøkonomi på 33 procent - fra 13,2 (oprindelig 12,8) til 17,5 km pr. liter for sedan/hatchback.

1.4 Turbo har fået Opels glimrende stop-start-system, som i Danmark bliver standard på alle de motorvarianter, det fås til. Afgiftslettelsen for at køre langt på literen kan finansiere merprisen.

Og selv om det kan vise sig, at den store forbedring i brændstoføkonomi er mindre i praksis end i teorien, får man også en langt bedre køreoplevelse. 1.4 turbomotoren har 25 newtonmeter mere drejningsmoment ved lavere omdrejninger, og når man først er kommet op i fart, er den uanset rejsehastighed reelt lydløs. Samtidig er de 140 heste til rådighed ved meget lavere omdrejninger.

Det kamera-baserede Opel Eye kan nu advare, hvis bilen kommer uden for vejstriberne eller kommer for tæt på forankørende. Systemet kan desuden genkende flere typer vejskilte end tidligere.
Det kamera-baserede Opel Eye kan nu advare, hvis bilen kommer uden for vejstriberne eller kommer for tæt på forankørende. Systemet kan desuden genkende flere typer vejskilte end tidligere.
På dieselsiden gælder fremskridtet topmodellen med 160 hestekræfter, som pudsigt nok altid har været Opels „grønne” Ecoflex-udgave på linje med VWs Blue Motion.

Varianterne med 110, 130 og 160 hestekræfter har hidtil haft samme forbrug, cirka 20,4 km pr. liter, men nu rykker den 160 hestes fra de andre. 23,3 km/l hedder det officielle tal nu. På CO2-sprog: 115 gram.

Også i den mere eksotiske ende af modelprogrammet er der forbedringer. For entusiaster er det interessant, at 2.0 Turbo har fået øget effekten fra 220 til 250 hestekræfter, og samtidig er firehjulstræk blevet standard. Trods de to forbedringer kører modellen en anelse længere på literen end før.

Selv om Insignia ikke er kommet til at se endnu bedre ud, så ser den bedre. Ekstraudstyret Opel Eye er optimeret, så det kan vise afstanden til forankørende og slå højlydt alarm, hvis der er fare for sammenstød.

2012-udgaven af Opel Insignia har ingen visuelle ændringer. Forbedringerne ligger i motorrummet.
2012-udgaven af Opel Insignia har ingen visuelle ændringer. Forbedringerne ligger i motorrummet.
Ved præsentationen i Tyskland var det ikke umiddelbart muligt at vurdere, hvor godt systemet virker.

Andre forbedringer ved Opel Eye, der er steget til 8.000 kr., er, at det kan aflæse mange flere typer vejskilte inklusive de variable tavler af LED-typen. Og da det kommer fra en ny leverandør, kan funktionen nu kombineres med den automatiske op- og nedblænding af det lange lys.

Priserne på de nye modeller er stort set uforandrede med billigste sedan og femdørs til ca. 300.000 kr. Nu som før er springet - ifølge de vejledende priser - op til de næste motorer temmelig stort.