
Hører du til dem, der ofte kører med hestetrailer, båd eller en stor campingvogn, eller har du blot behov for at køre på ellers ufremkommelige veje?
LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af store stationcars
Så er den nye firehjulstrukne udgave af Opel Insignia mere end almindelig interessant. Med relativt enkle midler er det nemlig lykkedes for Opel at skabe en bil, der kombinerer det bedste fra personbilernes komfortable verden med firehjulstrækkernes imponerende fremkommelighed.

Opel Insignia fordeler selv trækkraften
Bag rattet ser man ikke så meget som en enkelt knap, der refererer til firehjulstrækket. Bilens to differentialer klarer nemlig selv alle indstillinger automatisk.
På motorvej trækker bilen kun på forhjulene, men på løst underlag holder systemet hele tiden øje med hjulenes vejgreb, og hvis et hjul spinner, sendes kræfterne straks til de andre hjul.

Ved baghjulene kan et differentiale selv fordele kræfterne mellem højre og venstre baghjul, og det betyder, at bilen i sjældne tilfælde kan nøjes med at trække på et enkelt hjul, hvis de tre andre ikke har vejgreb. Det gør bilen meget fremkommelig, hvilket vi da også prøvede i praksis under vores test af bilen.
Opel Insignia 4x4 kommer kun i én variant
I Danmark vil denne nye flagskibsmodel fra Opel kun kunne fås i en enkelt udgave med firehjulstræk, automatgear, en dieselmotor på 163 hk samt den nye farveskærm midt på instrumentbordet.

Som noget nyt kan bilen også bestilles med en række nyt sikkerhedsudstyr i form af en fartpilot, der selv holder afstand, en automatisk nødbremse og Opels avancerede forlygter, der selv indstiller sig efter kørestilen.
Sammen med andre udstyrsmuligheder som det nye digitale instrumenthus, avancerede lædersæder, justerbar undervogn og et helt fantastisk lydanlæg, kan Opel Insignia Country Tourer gøres til en unik bil til en pris, der ganske vist er høj, men som i forhold til konkurrenterne er yderst attraktiv.