Opel Karl - på kanten af rigtig bil

Som stort set sidste bilmærke er Opel klar med en mikrobil. Til gengæld er resultatet vellykket, for Karl byder på en rigtig god kombination af plads, oplevet kvalitet, motor, udstyr og pris.

Opel Karl.
Forpremiere

Karl er altid femdørs. Her er bilen pyntet med 15-tommers letmetalfælge.
Karl er altid femdørs. Her er bilen pyntet med 15-tommers letmetalfælge.
Motor mener: Opel Karl virker som en rigtig god allround-mikro med mange dyder. Synd, at autobrems ikke fås.

Karl minder om en teenager fra det bedre borgerskab: Han kommer sent til festen, men er pænt påklædt og har forberedt sig godt. Næsten 20 år efter Ford Ka, et årti efter Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1 og tre år efter Volkswagen-gruppens trillinger gør Opel sin entré i mikroklassen med Karl.

Dermed lukkes et gabende hul i Opels modelprogram, men set med danske øjne kommer Karl en anelse sent til festen. For et-to år siden udgjorde 100.000-kroners bilerne 30 procent af salget, nu er det skrumpet til godt 20 procent.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Hyundai i10, Renault Twingo, Toyota Aygo og VW Up

Førerpladsen har et godt sæde, nydelig midterkonsol og ellers billig plast. Her ses topmodellen med stor skærm, klimaanlæg og kunstlæder.
Førerpladsen har et godt sæde, nydelig midterkonsol og ellers billig plast. Her ses topmodellen med stor skærm, klimaanlæg og kunstlæder.
Det er dog også en del, og Karl har gode chancer for at blive budt op til dans bedømt ud fra Motors første korte møde med den unge Opel. Karl virker nemlig særdeles vellykket og har en fornuftig pris.

Først og fremmest er Karl mere en „rigtig” bil end de så populære trillinger fra VW, Skoda og Seat, henholdsvis Toyota, Peugeot og Citroën. Karl er altid femdørs og har op til fem pladser, rigtig bagklap, forsæder med separat hovedstøtte, lukket handskerum, to vinduesviskere foran, fire luftdyser, gardinairbags og sideruder i bagdørene, der kan rulles ned.

På den måde minder Karl mere om de to koreanske mikroer.

Kun én motor i programmet

Instrumenthuset er flot og klart. Tripcomputer og udetemperaturviser er standard.
Instrumenthuset er flot og klart. Tripcomputer og udetemperaturviser er standard.
Karls udseende er til den vandkæmmede side, og den individualisering, som bl.a. Opel Adam og Toyota Aygo byder på, er der ikke noget af her. Karl er en standardfyr med én motormulighed, tre udstyrsniveauer og begrænsede tilvalgsmuligheder. Men der er ti karrosserifarver, halvdelen temmelig friske.

Enkelheden holder prisen nede, men det skyldes også, at bilen produceres i Sydkorea, så leveringstiden ville være tre-fire måneder ved særlige ønsker.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Fiat Panda og Suzuki Celerio

Den enlige motor er en helt ny trecylindret 1.0 benzinmotor med 75 hk. Ingen andre motorer er planlagt. Ydelsen er i den høje ende for klassen, og motoren giver udmærkede præstationer og opleves sammen med et velfungerende gearskifte som kultiveret. Ingen påtrængende motorstøj ved motorvejsfart – og i det hele taget behagelig lidt støj i kabinen.

Et rigtigt handskerum følger med i Karl. Det kan dog ikke låses.
Et rigtigt handskerum følger med i Karl. Det kan dog ikke låses.
I forhold til Corsa og Adam har Karl-motoren ingen turbo, ikke direkte indsprøjtning og balanceakslen er sparet væk. Det sidste virker ikke som noget stort savn; kun ved tomgang mærkes lidt vibrationer fra det ulige antal cylindre.

Den officielle benzinøkonomi, 23,3 km/l, er gennemsnitlig for klassen. Tallet forbedres til omkring 24 km/l, når stop-start en gang er klar.

Pæn plads for og bag

Bag rattet har man udsigt til et fint, meget klart instrumenthus – de fnidrede røde Opel-tal er åbenbart helt væk, og midterkonsollen ser pæn ud, i hvert fald i topmodellen. Resten af plasten virker og ser temmelig billig ud. Det er næsten at forvente, men helhedsindtrykket er alligevel godt. Fralægningsplads er der rigtig meget af – en herlig ting i en bybil.

Bagagerummet er pænt stort og reelt. To kabinekufferter plus det løse får plads.
Bagagerummet er pænt stort og reelt. To kabinekufferter plus det løse får plads.
Bagsædepladsen er absolut fin, bilens størrelse taget i betragtning. Denne testkører på 1,83 m sidder ok „bag sig selv”, og særligt loftshøjden er god. Bagagerummet klarer 215 liter, hvilket er mere end i Toyota Aygo, men mindre end i VW Up. Adgangen er nem, omend bagklappen ikke går så højt op.

80.000, 100.000 og 120.000 kr.

Platformen – altså bilens grundmoduler – er helt ny og skabt i samarbejde mellem Opel i Europa og Chevrolet i Sydkorea og USA. Karl er første model, mens Chevrolet Spark – som bliver helt anderledes – følger i USA senere i år.

Karl har en god pris. I runde tal koster de tre varianter 80.000, 100.000 og 120.000 kr. og inkluderer altid fem døre. Til gengæld er den billigste skrabet og uinteressant. Mellemmodellen Enjoy er et godt bud og giver bl.a. aircondition, højdejusterbart førersæde og rat, elruder foran og fartpilot/fartbegrænser.

Bagsædet er brugbart for to voksne, og særligt loftshøjden er god. Som ekstraudstyr fås Karl med tre bagsædepladser, men så er det for børn.
Bagsædet er brugbart for to voksne, og særligt loftshøjden er god. Som ekstraudstyr fås Karl med tre bagsædepladser, men så er det for børn.
I topmodellen Cosmo får man også klimaanlæg, varme i sæder og rat, linjevogter, tre bagsædepladser, splitbagsæde, kunstlæder og letmetalfælge.
Den store farveskærm med fuld telefon-integration, Intellilink, bliver ekstraudstyr til 5.000 kr., men kan først leveres fra foråret 2016.

Den sene ankomst gælder flere andre ting. Opels On Star, der indeholder nødkald, Wi-Fi og servicetelefon, bliver først en mulighed i efteråret 2016, stop-start dukker op primo 2016, mens automatgear til 10.000 kr. fås fra midt i 2016.

Automatisk nødbremse ved bytrafik findes desværre ikke, og det lader heller ikke til at være på Opels radar. Desværre. Ellers havde Karl gjort sin entre til festen for fuld musik.