
26,3 km pr. liter diesel er ikke verdensrekord for familiebiler, men den fornyede Opel Meriva bliver den første multibil i mellemstørrelse, der kommer så højt op. Og bemærkelsesværdigt opnås det med en bomstærk og kultiveret motor.
Opels nye 1.6-diesel finder nu vej til den faceliftede Meriva, der kendes for sine særegne, baghængslede døre og yderst fleksible indretning af bagsædet. Det sker ikke bare med en 130 hestes version, der findes i Zafira, og en aldeles ny 110 hestes variant, men også – til maj – med en særlig optimeret udgave af sidstnævnte.
LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Ford B-Max
De almindelige 110- og 130-hestes klarer 22,7, km/l, men som Ecoflex ryger det officielle tal op på 26,3, og CO2-udledningen kryber ned på 99 gram.
Opel Meriva klar til Euro 6-norm

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Citroën C3 Picasso
De tre nye 1.6-dieselmotorer klarer 2015-miljøkravene uden det tilsætningsstof, som er nødvendigt for, at samme motor i Zafira kan kalde sig Euro 6.
Det er nu også muligt at få Meriva med benzinmotor kombineret med automatgear – 140 heste og seks trins gearkasse.
Let facelift af Opel Meriva

Derimod kan man ikke spejle hele displayet og funktionerne på bilens skærm.
LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Skoda Roomster
Den fornyede Meriva koster det samme som den hidtidige, men Opel har en noget akavet model- og prispolitik. Grundmodellen til 194.000 kr. har en god, lav pris, men kan ikke opgraderes med udstyr, omend radio, aircondition og elbetjente og opvarmede spejle dog er standard. Springet op til næste udstyrsniveau er højt, 42.000 kr.
Her på udstyrsniveau Enjoy er der til gengæld automatisk lyskontrol, regnsensor, læderrat med varme, ratbetjent radio, fartpilot, fleksibel midterkonsol, elektronisk parkeringsbremse og hill-assist.