Motor mener: Zafira d. 3. giver kongelig transport af den store familie. Her er plads til komfort, sikkerhed, køreglæde og hele familien - og lidt til.
Det var Opel Zafira, der for over 10 år siden for alvor satte gang i bølgen af smarte familiebiler med plads til syv personer. Andre producenter stod dog hurtigt klar med lignende biler, og efterhånden mistede Opel sit forspring.

Den nye Zafira er som før udstyret med op til syv sæder, og hvis vi begynder bagfra, så finder vi her to separate sæder, der individuelt kan vippes ned i gulvet, der herefter er helt plant.
Ved række to er der tre separate stole, og i de bedst udstyrede varianter kan den midterste stol let forvandles til et smalt armlæn for de to yderste pladser, der på smarteste vis kan skubbes fem cm ind mod midten, så komforten øges.

Den gode plads er opnået takket være en akselafstand, der er øget med næsten seks cm. Dermed er benpladsen ved alle sæder øget, men også den kritiske adgangsvej til række tre er forbedret.
Opel har overvejet flere udformninger af bagdørene, men både en skydedør og den bagudhænslede dør, som vi kender fra Opel Meriva, havde klare ulemper, og derfor blev det almindelige døre, der blev valgt.

Den løsning har gjort det muligt at mindske A-stolpen betragteligt, uden at det er gået ud over sikkerheden. Konstruktionen har desuden givet plads til en stor trekantrude foran døren til gavn for et fremragende udsyn.
Også ved bagsæderne er udsynet fint, og da der samtidig er kommet friskluftkanaler til række to, er der lagt op til mange timers glad kørsel uden køresyge.
Netop køreoplevelsen handler om andet end udsyn, og også på dette område har Opel skruet op for ambitionen. Den nye Zafira kan således bestilles med en justerbar undervogn, hvor man kan vælge mellem tre affjedringsgrader, alt efter om man vil køre sportsligt, normalt eller komfortabelt.
Det er let at mærke forskel, men man fristes til ofte at køre med bilen i den komfortable indstilling.

Rundt om føreren er der et hav af fralægningspladser, og man kan bestille bilen med hjælpesystemer, som ikke før er set i store familiebiler som Zafira.
Et kamera i forruden aflæser alle fartskilte og viser dem på et display i instrumenthuset. En fartpilot holder selv afstand til forankørende, og selv i stand-by advarer den, hvis man kører for tæt på bilerne foran.

Dermed er der en Zafira til både dem, der blot vil have en fleksibel familebil, og til dem, der vil have en avanceret bil, som er sjov at køre, men som også må tænke på resten af familen, når der skal vælges bil.
Den nye Opel Zafira er i Danmark i til januar, og priserne ventes at begynde lige under 300.000 kroner.