Opel Zafira til de krævende

Opel har fornyet familiebilen Zafira, så den byder på samme luksus og komfort, som vi kender fra Insignia. Og så er indretningen blevet en hel del smartere.

Opel Zafira har fået længe akselafstand, hvilket giver endnu bedre plads til syv personer.
Forpremiere

Motor mener: Zafira d. 3. giver kongelig transport af den store familie. Her er plads til komfort, sikkerhed, køreglæde og hele familien - og lidt til.

Det var Opel Zafira, der for over 10 år siden for alvor satte gang i bølgen af smarte familiebiler med plads til syv personer. Andre producenter stod dog hurtigt klar med lignende biler, og efterhånden mistede Opel sit forspring.

Instrumentbordet er løftet markant i kvalitetsfornemmelsen. Nu er det på Insignia-niveau, og har man lyst og råd, kan bilen leveres med et hav af avanceret udstyr.
Instrumentbordet er løftet markant i kvalitetsfornemmelsen. Nu er det på Insignia-niveau, og har man lyst og råd, kan bilen leveres med et hav af avanceret udstyr.
En anden generation bragte aldrig Opel tilbage i førerfeltet, men nu er den tredje generation netop præsenteret, og her er der for alvor skruet op for innovationen.

Den nye Zafira er som før udstyret med op til syv sæder, og hvis vi begynder bagfra, så finder vi her to separate sæder, der individuelt kan vippes ned i gulvet, der herefter er helt plant.

Ved række to er der tre separate stole, og i de bedst udstyrede varianter kan den midterste stol let forvandles til et smalt armlæn for de to yderste pladser, der på smarteste vis kan skubbes fem cm ind mod midten, så komforten øges.

Kabinen er indrettet med plads til syv, og på række to er forgængerens store bænk erstattet af tre separate stole, der let kan ommøbleres.
Kabinen er indrettet med plads til syv, og på række to er forgængerens store bænk erstattet af tre separate stole, der let kan ommøbleres.
Forrest er der god plads, og Opel tilbyder nu sine fremragende komfortsæder, som bl.a. er udviklet i samarbejde med rygeksperter. Altså masser af fleksibilitet, og masser af plads.

Den gode plads er opnået takket være en akselafstand, der er øget med næsten seks cm. Dermed er benpladsen ved alle sæder øget, men også den kritiske adgangsvej til række tre er forbedret.

Opel har overvejet flere udformninger af bagdørene, men både en skydedør og den bagudhænslede dør, som vi kender fra Opel Meriva, havde klare ulemper, og derfor blev det almindelige døre, der blev valgt.

Bagest er der to stole der enkeltvist kan hives op af gulvet. Adgangen til tredje række er acceptabel gennem de brede sidedøre. Gardinet er derimod svært at få plads til.
Bagest er der to stole der enkeltvist kan hives op af gulvet. Adgangen til tredje række er acceptabel gennem de brede sidedøre. Gardinet er derimod svært at få plads til.
Til gengæld er der for alvor tænkt i nye baner, når det drejer sig om udsynet. Ved førerpladsen er de efterhånden større og større A-stolper ofte med til at ødelægge udsynet, men i Zafira har Opel valgt en avanceret løsning med et kraftigt stålrør, der er formet under tryk, og derefter belagt med alufolie og plastic.

Den løsning har gjort det muligt at mindske A-stolpen betragteligt, uden at det er gået ud over sikkerheden. Konstruktionen har desuden givet plads til en stor trekantrude foran døren til gavn for et fremragende udsyn.

Også ved bagsæderne er udsynet fint, og da der samtidig er kommet friskluftkanaler til række to, er der lagt op til mange timers glad kørsel uden køresyge.

Netop køreoplevelsen handler om andet end udsyn, og også på dette område har Opel skruet op for ambitionen. Den nye Zafira kan således bestilles med en justerbar undervogn, hvor man kan vælge mellem tre affjedringsgrader, alt efter om man vil køre sportsligt, normalt eller komfortabelt.

Det er let at mærke forskel, men man fristes til ofte at køre med bilen i den komfortable indstilling.

Der er masser af fralægningsplads, og de to alu-skinner mellem forsæderne gør det muligt at placere bl.a. kopholderne lige der, hvor man gerne vil have dem.
Der er masser af fralægningsplads, og de to alu-skinner mellem forsæderne gør det muligt at placere bl.a. kopholderne lige der, hvor man gerne vil have dem.
Vi har prøvet udgaven med den kraftigste toliters dieselmotor, og den virkede utrolig harmonisk i sin opførsel på vejen. Alle udgaver af Zafira har seks gear som standard, men den kraftigste benzin- og dieselmotor kan begge leveres med en sekstrins automatgearkasse.

Rundt om føreren er der et hav af fralægningspladser, og man kan bestille bilen med hjælpesystemer, som ikke før er set i store familiebiler som Zafira.

Et kamera i forruden aflæser alle fartskilte og viser dem på et display i instrumenthuset. En fartpilot holder selv afstand til forankørende, og selv i stand-by advarer den, hvis man kører for tæt på bilerne foran.

Fronten på den nye Insignia har fået samme boomerang-lignende linjer, som også kendes fra den nye Ampera. A-stolpen foran har plads til en trekantet rude, der giver bedre udsyn.
Fronten på den nye Insignia har fået samme boomerang-lignende linjer, som også kendes fra den nye Ampera. A-stolpen foran har plads til en trekantet rude, der giver bedre udsyn.
Og skal det være endnu bedre og endnu mere sikkert, kan man bestille Zafira med xenonforlygter, der kan indstille sig på otte forskellige måder alt efter kørslen.

Dermed er der en Zafira til både dem, der blot vil have en fleksibel familebil, og til dem, der vil have en avanceret bil, som er sjov at køre, men som også må tænke på resten af familen, når der skal vælges bil.

Den nye Opel Zafira er i Danmark i til januar, og priserne ventes at begynde lige under 300.000 kroner.