Motor mener: Opel Zafira er opdateret med moderne teknik, men holder fast i den oprindelige praktiske indretning. Trods en moderat fornyelse i designet føles bilen samlet set tilpas moderne til, at den fortsat kan være med blandt de bedste syvpersoners biler på markedet.
Markedet for syvpersoners familiebiler er stort i Europa, og med over 2,7 mio. solgte udgaver af Opel Zafira siden første udgave kom i 1999, har Opel Zafira fået godt fat i de pladskrævende bilkøbere. Det er derfor med ganske små armbevægelser, at Opel nu har givet bilen et teknisk facelift ud fra devisen: If it ain’t broke – don’t fix it.
Udviklingen inden for infotainment, som det hedder, når man taler om kombinationen af informations- og underholdningssystemer, er gået stærkt de seneste år, og Zafira som i denne udgave stammer tilbage fra 1999 har netop på dette område fået et udtalt behov for mere af det hele. Samtidig har den nye Astra anlagt en ny designlinje, som Zafira nu følger med en helt nydesignet front med mulighed for at tilkøbe avancerede LED-forlygter. Udover nyt design er sikkerheden også forbedret, og der er nu mulighed for at tilkøbe en radarbaseret fartpilot med tilhørende automatisk nødbremse – udstyr man nok ville forvente var standardudstyr i så dyr en bil.
Alt skal kobles sammen
For en bil som Zafira har det fokus i stedet handlet om at sikre, at alle syv personer i bilen kan blive underholdt under de mange ferieture, som bilen er skabt til at facilitere. For at nå det mål, har Zafira fået installeret en stor trykskærm, hvorfra man kan skabe et trådløst internet, så alle i bilen kan koble telefoner, iPads og computere til nettet. Det er smart, og sikrer, at alle ombord er underholdt på de lange ture, som bilen er skabt til. Også det nye Opel On Star er muligt udstyr i Zafira, og med det kan man sikre, at man altid kan få kontakt til en vagtcentral, som kan se hvor bilen er, og hjælpe med både store og små problemer. Det giver tryghed på ferien og mulighed for at få hjælp til at finde hoteller, restauranter eller blot få et svar på et teknisk spørgsmål om betjening af bilen.Lounge stemning om bord
Ellers er Zafira uændret i indretningen, og her var der da heller ikke et stort behov for ændringer. Række to består af tre separate sæder, hvor det midterste kan foldes sammen til et smalt midterarmlæn, så de to yderste sæder kan rykkes ind mod midten til fordel for bedre udsyn og mere plads. Bagest er to ekstra stole klar til at blive hevet op af gulvet samlet eller hver for sig, og med dem i brug kan bilen rumme op til syv personer. Adgangen er let takket være fine foldemekanismer, og udsynet er formidabelt takket være de store ruder hele vejen rundt.
Diesel eller benzin
På motorsiden er der ikke sket det store, men en ny 1.6-liters dieselmotor dukker op sidst på året, Ellers er det 1.4- og 1.6-liters benzinmotorer med turbo, der står for de dynamiske udgaver, mens en to-liters dieselmotor indtil videre udgør den brændstofbesparende del af modelprogrammet.Vi prøvede først den kraftige benzinmotor, som yder 200 hk. Det er en imponerende maskine, som fuldt ud matcher det, vi for blot få år siden kun kunne opleve med de bedste to-liters motorer. Den får Zafira afsted med op til 230 km/t., og vel at mærke uden at opholdet i bilen eller kørslen bliver anstrengt. Den er uden tvivl, den man skal vælge, hvis det også skal være sjovt at køre i en bil, der ellers mest udstråler praktiske løsninger. Den store dieselmotor gør også et flot arbejde, men her er det mere muligheden for at tøffe afsted med lave omdrejninger og et moderat forbrug, der lokker.
Den nye Zafira er i Danmark sidst på året til priser, der stort set er uforandrede.