
Markedet for syvpersoners familiebiler er stort i Europa, og med over 2,7 mio. solgte udgaver af Opel Zafira siden første udgave kom i 1999, har Opel Zafira fået godt fat i de pladskrævende bilkøbere. Det er derfor med ganske små armbevægelser, at Opel nu har givet bilen et teknisk facelift ud fra devisen: If it ain’t broke – don’t fix it.
Udviklingen inden for infotainment, som det hedder, når man taler om kombinationen af informations- og underholdningssystemer, er gået stærkt de seneste år, og Zafira som i denne udgave stammer tilbage fra 1999 har netop på dette område fået et udtalt behov for mere af det hele. Samtidig har den nye Astra anlagt en ny designlinje, som Zafira nu følger med en helt nydesignet front med mulighed for at tilkøbe avancerede LED-forlygter. Udover nyt design er sikkerheden også forbedret, og der er nu mulighed for at tilkøbe en radarbaseret fartpilot med tilhørende automatisk nødbremse – udstyr man nok ville forvente var standardudstyr i så dyr en bil.
Alt skal kobles sammen

Lounge stemning om bord
Ellers er Zafira uændret i indretningen, og her var der da heller ikke et stort behov for ændringer. Række to består af tre separate sæder, hvor det midterste kan foldes sammen til et smalt midterarmlæn, så de to yderste sæder kan rykkes ind mod midten til fordel for bedre udsyn og mere plads. Bagest er to ekstra stole klar til at blive hevet op af gulvet samlet eller hver for sig, og med dem i brug kan bilen rumme op til syv personer. Adgangen er let takket være fine foldemekanismer, og udsynet er formidabelt takket være de store ruder hele vejen rundt.
Diesel eller benzin

Vi prøvede først den kraftige benzinmotor, som yder 200 hk. Det er en imponerende maskine, som fuldt ud matcher det, vi for blot få år siden kun kunne opleve med de bedste to-liters motorer. Den får Zafira afsted med op til 230 km/t., og vel at mærke uden at opholdet i bilen eller kørslen bliver anstrengt. Den er uden tvivl, den man skal vælge, hvis det også skal være sjovt at køre i en bil, der ellers mest udstråler praktiske løsninger. Den store dieselmotor gør også et flot arbejde, men her er det mere muligheden for at tøffe afsted med lave omdrejninger og et moderat forbrug, der lokker.
Den nye Zafira er i Danmark sidst på året til priser, der stort set er uforandrede.