Der er udsigt til længere rejsetid og Staugefahr på den tyske Autobahn, hvor sommerens ferietrafik igen i år falder sammen med højsæsonen for vejarbejder. Allerede på nuværende tidspunkt er der gang i 540 vejarbejder rundt om i Tyskland, viser tal fra FDMs tyske søsterklub ADAC. Det er 150 flere end på samme tidspunkt sidste år.
Selvom vejarbejderne fordeler sig over hele Tyskland, får danske bilister svært ved helt at styre udenom på vej sydpå. Både på Autobahn A7 (Flensborg-Ulm) og A9 (Berlin-München), som mange danskere kører ad, er flere vejarbejder i gang. Det samme gælder omkring München og mod Salzburg i Østrig.
Flest vejarbejder er der i delstaten Nordrhein-Westfalen med 143 vejarbejder efterfulgt af Bayern (78) og Hessen (61).
”Skal man på kør selv-ferie i Europa, må man indstille sig på længere rejsetid og risiko for kødannelse. Især i Tyskland. Man kan dog tage sine forholdsregler ved at køre om natten, hvis det er muligt, eller midt på ugen, ligesom man bør undgå de store byer som Hamborg og Berlin i myldretiden,” siger journalist og testkører på FDMs medlemsmagasin Motor, Karsten Meyland Lemche.
Det er dog langt fra kun vejarbejder, der kan sætte humøret på en prøve. Det samme kan ferietrafikken. Den ventes at toppe i juli, hvor især lørdage, som er skiftedag på mange feriedestinationer, kan være slem. Det gælder ikke bare i Tyskland, men særligt på de store ruter som E45 over Brennerpasset mellem Østrig og Italien og Karawankentunnellen mellem Østrig og Slovenien, som mange kører ad på vejen til Kroatien.
”Hvis det er muligt, bør man undgå at ramme disse strækninger på lørdage i juli og den første del af august, hvor trafikken har det med helt at gå i stå,” siger Karsten Meyland Lemche, og tilføjer:
”Derudover bør man løbende orientere sig om trafiksituationen. Det kan være via radio, GPS med trafikmeldinger eller brug af Google Maps, der selv foreslår alternative ruter, hvis trafikken sander til. FDM opdaterer også sommeren igennem sin køprognose hver uge.”
Også den periodevise grænsekontrol rundt om i Europa kan give ventetid. Det gælder især de to store sydlige grænseovergange fra Østrig og ind i Tyskland, Kiefersfelden (Kufstein-Rosenheim A93) og Walserberg (Salzburg-München A8).
Udvalgte strækninger med vejarbejder:
- A7 Ulm -Würzburg v. Ellwangen og Dinkelsbühl/ Fichtenau samt ved motorvejskryds Feuchtwangen/Crailsheim og Rothenburg ob der Tauber
A7 Hamborg – Flensborg v. Waltershof og Stellingen - A8 Salzburg – München v. Frasdorf, Irschenberg, Bad-Reichenhall og Anger
- A9 Berlin – Halle/Leipzig v. Brück og motorvejskryds Potsdam
A9 Halle/Leipzig – Nürnberg v. Marktschorgast og Pegnitz
A10 Nordlige del af Berliner Ring - A24 Berlin – Hamborg v. motorvejskryds Havelland og motorvejskryds Wittstock/Dosse
Her er de længste vejarbejder – mellem 10 og16 km:
- A9 Berlin – Halle/Leipzig i begge retninger mellem Beelitz-Heilstätten og rasteplads Fläming-Vest
- A71 Erfurt – Suhl i begge retninger mellem Arnstadt-Syd og Ilmenau-Vest
- A9 Halle/Leipzig – Berlin i begge retninger mellem Dessau-Syd og Vockerode
- A20 Rostock – Stettin i begge retninger mellem rasteplads Trebeltal og Grimmen-Øst