Peugeot 108 – et stort nummer bedre

Med skiftet fra 107 til 108 tager Peugeot et stort skridt frem med sin mikrobil. En af de store nyheder ved modelskiftet er muligheden for kalecheversion, som hos Peugeot er særlig billig.

Peugeot 108 har fået et meget modent og robust udseende helt i stil med 308.
Forpremiere

Også bagfra virker Peugeot 108 solid med de store, nærmest firkantede baglygter. Bagagerummet er vokset til 168 liter.
Også bagfra virker Peugeot 108 solid med de store, nærmest firkantede baglygter. Bagagerummet er vokset til 168 liter.
Motor mener: Peugeot 108 er blevet en rigtig fin og stilfuld bil med godt udstyr og er nu lydsvag ved motorvejskørsel.

Peugeot skifter modelbetegnelse fra 107 til 108 ved lanceringen af sin nye mikrobil, og som hos bilens nære slægtninge, Citroën C1 og Toyota Aygo, er der tale om en markant forbedring fra den ni år gamle forgænger, uden at prisen reelt er steget.

Størrelsen og den grundliggende platform er bevaret, men ellers er alt nyt. Og væsentlig bedre. Det gælder f.eks. køreegenskaber, affjedring og – nok mest tydeligt – en mere tyst køreoplevelse.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af konkurrenten VW Up

Markant er også, at med Peugeot 108 er stil og individualisering kommet i fokus. Ud over tre udstyrsniveauer kan man få pynt og farver både inde og ude. For 9.000 kr. kan kunderne tilvælge seks meget forskellige stilpakker, mens muligheden for – formedelst 1.800 kr. – at få sat diverse klistermærker på hos forhandleren virker lidt krampagtigt.

Peugeot 108 med fin skærm

Kabinen kan gøres både farverig og spraglet. Her er designstilen barcode tilføjet.
Kabinen kan gøres både farverig og spraglet. Her er designstilen barcode tilføjet.
En rigtig fin mulighed er at få bilen med stor farveskærm, der kan betjene bl.a. radio og medieafspiller samt fungere som bakkamera (7.000 kr. ekstra). Skærmen indeholder også „Mirror Link”, så man kan få en fuldstændig spejling af sin Samsung- eller Nokia-smartphone. Det virker godt. iPhones, derimod, kan nok tilsluttes, men den fulde integration og spejling virker ikke.

En markant form for „livsstil” er den eldrevne stofkaleche. Peugeot tilbyder hele fire åbne modelvarianter, hvoraf den billigste blot koster 117.000 kr. – lidt billigere end hos Citroën og meget billigere end hos Toyota.

LÆS OGSÅ: De nyeste biltest og prøvekørsler fra Motor

Sjældent har det været så billigt at få luft i håret. Man skal dog helst holde sig under 70 km/t. med taget åbent, da det ellers suser og buldrer. Med kalechen lukket er der også lidt mere støj end i den lukkede udgave.

Støjsvag motor i Peugeot 108

Vælger man Allure-versionen, får man den store syvtommers skærm med. Mod tillæg fungerer den også som bakkamera.
Vælger man Allure-versionen, får man den store syvtommers skærm med. Mod tillæg fungerer den også som bakkamera.
Under motorhjelmen ligger en trecylindret 1.0-benzinmotor, der er en stærkt opdateret udgave af den Toyota-motor, som blev brugt i de gamle modeller. Motoren er blevet mere kultiveret og især mere støjsvag, så man nu sagtens kan holde ud at køre 130 km/t.

Mellemaccelerationer går ikke just hurtigt. Det kan en større 1.2-motor fra Peugeot-Citroën hjælpe en del på, men de to motorer kører ca. lige hurtigt ved 3.000 omdrejninger pr. minut, og man får ikke lavere støjniveau eller færre vibrationer med den store end med den lille, så spørgsmålet for den enkelte er, om det er de 10.000 kr. værd.

LÆS OGSÅ: Motors test af konkurrenten Hyundai i10

Bagagerummet er vokset markant fra 139 til 168 liter, så der f.eks. nu kan stå to-tre kabinekufferter på højkant.

Andre forbedringer er, at føreren kan åbne sideruden i højre side fra en knap i sin egen dør i stedet for at skulle læne sig tværs over kabinen. Længdejustering af rattet fås stadig ikke.

For billig billigmodel

108 fås med stofkaleche til omkring 20.000 kr. ekstra. Billigste tredørs koster 117.000 kr.
108 fås med stofkaleche til omkring 20.000 kr. ekstra. Billigste tredørs koster 117.000 kr.
Navigation kan integreres med den store skærm, men modsat Toyota kan det ikke bygges ind og skal foregå via kabel fra ejerens smartphone. Men systemet er særdeles bøvlet. Man skal huske hver gang at sætte kablet i, efter at motoren er startet, man skal gennem tre skærmbilleder for at bekræfte, og så skal man trykke ok også på telefonen.

Desuden kan det blive dyrt i telefonregning, da navigationen foregår via løbende mobildata, og ved præsentationen i Paris var der store problemer med at få GSM-forbindelse. Ifølge det oplyste kan man ikke have en indbygget navigations-app, så man kunne slippe for at streame hele tiden.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Kia Picanto

Peugeot 108 har et fornuftigt sikkerhedsudstyr. Således er der modsat en del konkurrenter rigtige gardinairbags, mens automatisk nødbremse ikke er klar. Derimod fås fartbegrænser i nogle udgaver, men besynderligt nok har de tre partnere ikke taget skridtet fulgt ud og tilbyder fartpilot. Det er desuden pauvert, at i grundmodellen er hovedstøtter ved bagsædet sparet væk.

Billigste model til 84.000 kr. mangler en masse udstyr – elruder, centrallås, radio, hovedstøtter ved bagsædet og splitbagsæde – og er uinteressant.

Peugeot tror selv, at en femdørs Active 1.0 til 104.000 kr. med bl.a. aircondition vil stå for 95 procent af salget, og Motor vurderer den da også som et rigtig fornuftigt køb. Men de 13.000 kr. ekstra for Allure vil give noget større ejerglæde, bl.a. den syv tommers trykskærm, 15 tommer alufælge (i stedet for 14 tommer stål) og læderrat.