Peugeot 3008 - nu som hybrid

Med eldrift på baghjulene og dieseldrift på forhjulene kører Peugeot 3008 ind den eksklusive skare af hybridbiler. Kombinationen skal kunne spare 35 procent af brændstofforbruget ved bykørsel.

Forpremiere

I første omgang kommer 3008 Hybrid kun som en luksusudgave med alt i udstyr. Prisen lander omkring 650.000 kroner.
I første omgang kommer 3008 Hybrid kun som en luksusudgave med alt i udstyr. Prisen lander omkring 650.000 kroner.
Motor mener: Hybridbil med dieselmotor er en god europæisk nyhed, men skal den kunne sælges i Danmark, skal afgifterne sættes ned.

Vi har hørt om Peugeots kommende hybridbil i lang tid, men nu er den færdig, og Motor har som første danske medie prøvet den.

Det er den store familiebil 3008, der har lagt karrosseri til, men under skallen er teknikken udskiftet med det, vi skal til at vænne os til i fremtidens biler: En kombination af en brændstofmotor og en elmotor.

Transmissionen styres af en selvskiftende tandhjulsgearkasse. Det fungerer fremragende, idet elmotoren skubber på, mens der skiftes gear.
Transmissionen styres af en selvskiftende tandhjulsgearkasse. Det fungerer fremragende, idet elmotoren skubber på, mens der skiftes gear.
I Peugeots udgave er det første gang, at vi ser kombinationen af en dieselmotor, der trækker på forhjulene, og en elmotor, der trækker på baghjulene. Et batteri gør det muligt at køre op til fire km på ren eldrift, men det er ikke tanken, at hybridbilen skal fungere som en elbil.

Elmotoren skal i stedet kun stå for fremdriften i de relativt korte perioder, hvor der ikke er behov for mere end de 37 hk, som elmotoren kan levere. Det sker ofte, og Peugeot har således beregnet, at man kan reducere brændstofforbruget med op til 35 procent ved bykørsel.

Dieselmotoren leverer op til 163 hk, og skal det gå virkeligt stærkt, kan begge motorer køre samtidigt, og så har man 200 hk til sin rådighed.

Fra en knap mellem sæderne kan man vælge mellem normal drift, firehjulstræk, sportslig kørsel eller kørsel kun på el.
Fra en knap mellem sæderne kan man vælge mellem normal drift, firehjulstræk, sportslig kørsel eller kørsel kun på el.
Gearkassen er en selvskiftende tandhjulsgearkasse, hvor en skifterobot styrer gearskiftet og koblingen. Det har vi prøvet før med varierende succes, men i 3008 Hybrid fungerer skiftet fuldstændig jævnt, idet elmotoren hjælper til, mens dieselmotoren er koblet fra under gearskiftet. Det er smart!

Med træk på både for- og baghjul bliver 3008 Hybrid også en firehjulstrækker, og det gør bilen egnet til kørsel i let terræn. Vi prøvede også denne del, og det var altså ikke småting, bilen kunne klare. Det lover godt – ikke mindst fordi 3008 Hybrid også er godkendt til kørsel med påhængsvogn.

I første omgang har Peugeot valgt at bygge bilen som en regulær luksusbil med udgangspunkt i denne kraftige dieselmotor og en kabine med alt i tænkeligt udstyr. Det er med til at hæve prisen til omkring 650.000 kr. herhjemme, hvor afgifterne gør sådanne biler voldsomt dyre. Det er dog tanken, at Peugeot med tiden også vil bygge billigere udgaver med samme teknologi.

Hybrid-udgaven af 3008 kan ifølge fabrikken køre 27,1 km pr. liter diesel i den normale testcyklus, og bilen ventes til Danmark i begyndelsen af 2012.