Motor mener: Ideen med ståltag er god og gør 308 CC til en oplagt sommerbil, der alligevel er brugbar hele året.
Allerede i denne måned ruller de første eksemplarer af Peugeot 308 CC ud til de danske forhandlere, der dermed kan fremvise årets største nyhed på cabriolet-markedet. Trods sin avancerede opbygning er priserne fastholdt på samme niveau som forgængeren, hvilket betyder, at billigste udgave koster 400.000 kr.
Udgangspunktet for bilen er den almindelige 308er, men fortil er designet strammet betydeligt op med en mere sportslig front, og bagtil har lygter og bagende fået sit eget liv for at give plads til tagkonstruktionen, der gemmes i bagagerummet, når taget er nede.

Motorprogrammet omfatter to benzinmotorer – enten en 1.6-liters med 120 hk og kun fem gear, eller samme motor med turbo, 150 hk og seks gear. Sidstnævnte er helt klart den, man skal gå efter. Så er både udstyr og køreglæde hævet betydeligt til en merpris af kun 40.000 kr.
Vi har prøvekørt bilen i bjergene omkring Dubrovnik i Kroatien, og her viste turbomotoren sine egenskaber på glimrende vis. Med et drejningsmoment på 240 Nm forener den stort set benzinmotorens bløde gang med dieselmotorens råstyrke. Det er godt!

Bagsædet er noget mere brugervenligt end i lillesøsteren 207 CC, men voksne får stadig problemer med at finde plads til knæene. Men er det børn, der skal transporteres, kan det lade sig gøre i god stil – givetvis til børnenes store glæde.