Motor mener: Fornyelse og mere plads er det småt med, men Peugeot 308 SW er klart bedre end forgængeren. Desværre har 90 hk HDI intet partikelfilter. Skændigt.
Entrébilletten til en syvpersoners familiebil blev sænket en del, da Peugeot for seks år siden lancerede 307 SW. Vel var det ikke en ægte MPV, men med to ekstra sæder til rimelig pris var der mulighed for i ny og næ at fylde bilen op med fem voksne og to børn. Og så fulgte et gigantisk glastag med i købet.
Nu er afløseren - Peugeot 308 SW - på vej, og denne gang er der ikke tale om opsigtsvækkende nyt, men blot en velvalgt opgradering
af det kendte koncept.

Samlet er der blevet en anelse mere albuerum ved anden række, og samme sted er loftshøjden faktisk øget en smule, samtidig med at glastaget går endnu længere
tilbage. På tredje række er der ikke blevet mere plads, snarere tværtimod, og bagagerummet med alle tre sæderækker i brug er stadig lige minimalistisk.
Stolene på anden række er som før separate, og de kan vippes, længdejusteres, foldes og tages ud. Eneste forandring: Når alle fem bagsæder får foldet ryggen, udgør ryglænene nu en plan overflade.

307 SW havde en billigere søstermodel, der blot hed „Stationcar” og var uden glastag og justerbare bagstole, og syv sæder var udelukket. Denne model findes også i 308-familien og får nu lov at hedde SW. Stationcaren, som vil udgøre ca. 65 procent af salget, kendes ved model-betegnelsen Comfort og Comfort Plus og har et lavere udstyrsniveau, bl.a. ingen aircondition. MPVen hedder Premium eller i sjældnere tilfælde med meget udstyr og store motorer GT Turbo eller Griffe. Kun disse to dyreste modeller har tripcomputer.

Til gengæld skal købere være opmærksom på, at volumenmodellen med 90 hestes diesel er en svinemikkel. Partikelfilter fås ikke, og der er ingen planer om at indføre det. Til hatchbackmodellen vil fabrikken måske tilbyde det fra efteråret, og måske vil den danske importør gøre det til standard.